اخبار
 1397/05/10  تاریخ خبر
مجلس به دنبال رفع موانع ‌توسعه ترانزیت و ظرفیت‌های ترانشیبی کشور

نماينده مردم بندرعباس در مجلس گفت: به دنبال دلايل عدم استقبال و همچنين اعمال مشوق‌ها براي افزايش ترانزيت و ترانشيپ هستيم.

 ‌حسين هاشمي تختي پيرامون موارد پيگيري شده اخير در مجلس به مبحث جلوگيري از انحراف کمک اعتباري مختص شهرداري‌ها و دهياري‌ها در برنامه ششم توسعه و بررسي راه‌هاي عدم استقبال از ظرفيت‌هاي ترانزيتي و ترانشيپي کشور به‌ويژه هرمزگان سخناني را مطرح کرد.

وي پيرامون پيگيري‌هاي مجلس براي جلوگيري از اعتبار کمکي شهرداري‌ها و دهياري‌ها گفت: اعتباري در سال‌هاي قبل در اختيار سازمان همياري شهرداري‌ها قرار مي‌گرفت و در بين شهرداري‌هاي و دهياري‌ها توزيع مي‌شد اين در حالي است که اين اعتبار امسال در باب مرجع توزيع‌کننده نگراني‌هاي را به وجود آورده بود که در اين راستا مجلس به‌طور جد پيگير بازگشت اين اعتبار در يد وزارت کشور است که مي‌تواند همانند سال‌هاي گذشته در بين شهرداري‌ها و دهياري توزيع شود.

نماينده مردم شهرستان‌هاي بندرعباس، بندرخمير، قشم، حاجي‌آباد و ابوموسي در مجلس ‌بر تقويت هر چه بيشتر شهرداري‌ها و دهياري‌ها تأکيد کرد و افزود: در استان نيز برخي از شهرداري‌ها با ضعف شديد درآمدي و ساختاري روبرو هستند که تاکنون نشست‌هايي در اين راستا با مقامات ارشد استان و شهرداران تشکيل داد و به دنبال ايجاد درآمدهاي پايدار براي آن‌ها هستيم.

وي به مباحث بندري به‌ويژه‌ترانزيت و ترانشيپ اشاره و افزود: همچنين در مجلس در حال بررسي و رفع موانع موجود بر سر راه توسعه ترانزيت و ظرفيت‌هاي ترانشيبي کشور به‌ويژه هرمزگان هستيم.

هاشمي تختي با اشاره به اينکه کشوري همانند امارات سهمي چندين برابري از بازار ترانشيپ منطقه نسبت به ايران دارد، افزود: اين در حالي است که بنادر جنوبي ايران و سواحل فرادست در فلات ايران موقعيتي ويژه‌تر و به‌صرفه‌تر براي ترانزيت و ترانشيپ دارند.

اين نماينده مجلس اضافه کرد: به همين دليل است که به دنبال بررسي و احصا نواقص و گره‌هاي احتمالي موجود بر سر راه توسعه ترانزيت و ترانشيپ هستيم.

هاشمي تختي با بيان اينکه بنادر استان قابليت‌هاي ويژه‌اي دارند، افزود: با توسعه بنادر شرقي، غربي و مرکزي استان مي‌توانيم کمک فراواني به تغيير و بهبود وجوه اقتصاد خانوارها و حتي اقتصاد ملي داشته باشيم.

منبع: ايسنا