اخبار
 1397/05/15  تاریخ خبر
پیش‌بینی 12 مرکز لجستیک بار در کشور

نشست مشترک حل چالش‌هاي حوزه ريلي متشکل از اعضاي کميسيون صنايع مجلس و رييس و هيات عامل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران، با حضور وزير راه و شهرسازي عصر امروز در محل شرکت راه آهن برگزار شد.

عباس آخوندي در اين نشست گفت: در حال حاضر يارانه‌هاي وحشتناکي در کشور براي مصرف سوخت داده مي شود.

وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: يارانه براي مصرف يک ميليارد ليتر گازوئيل يعني يک ميليارد دلار هزينه براي کشور. حال اگر حمل و نقل از جاده به ريل منتقل نشود، اين هزينه‌ها به صورت پرداخت يارانه به کشور تحميل مي‌شود.

آخوندي با تاکيد بر اين‌که بايد شبکه ريلي به چشمه‌هاي بار متصل شوند، افزود: اين مساله برگرفته از سياست‌هاي ابلاغي رهبر معظم انقلاب است که در برنامه ششم توسعه انعکاس داده شده است.

او با بيان اين‌که ترانزيت ريلي در مقابل ترانزيت حمل جاده‌اي استهلاک کم‌تري دارد، افزود: درکنار صنعت ريلي صدها صنعت شکل مي‌گيرد. از اين‌رو  کميسيون صنايع بايد به بخش توجه کند.

آخوندي با بيان اين‌که هفت‌ميليون سفر از حومه به شهرها داريم، تصريح کرد: همه اين سفرها توسط جاده انجام مي شود و مسائلي هم‌چون ناامني و آلودگي ايجاد مي کنند. چراکه روزانه 550 هزار خودرو وارد تهران و از آن خارج مي‌شوند و همين مسئله باعث شده  بزرگراه‌هاي ساخته شده در اطراف تهران به سرعت اشباع شوند.

او با اشاره به اين‌که بايد حمل‌و‌نقل در بخش‌هاي جاده‌اي و ريلي توزيع شوند، گفت: در حال حاضر 90‌درصد ورودي و خروجي کالا در کشور از طريق درياست و بايد نقشه لجستيک با قابليت بارگيري و انتقال بار از طريق کاميون به خرده‌فروشي تهيه و اجرا شود.

آخوندي با بيان اين‌که در حال حاضر 12 مرکز لجستيک بار در کشور پيش‌بيني شده است گفت: قرار است اين مراکز در اختيار بخش خصوصي قرار گيرند براي نمونه براي تهران مرکزي با وسعت800 هکتار نزديک فرودگاه امام‌خميني پيش‌بيني شده است، تا 25‌هزار کاميوني که روزانه وارد تهران مي‌شود به حومه منتقل شوند.

وزير  راه و شهرسازي با اشاره به اين‌که سال 92 نزديک به 57‌درصد هزينه حق دسترسي بود که الان به 19‌درصد کاهش يافته است گفت: در چهار سال گذشته، راه‌آهن تنها بخشي بود که تورمي کم‌تر از ميانگين تورم کشور  را تجربه کرد.

 آخوندي با اشاره به اين‌که امسال اروميه به شبکه ريلي کشور متصل مي‌شود، گفت: به دليل عدم اختصاص يارانه به حمل ريلي مسافر، سرعت توسعه در اين بخش کم تر از کل شبکه است و توسعه اين بخش در گرو حمايت کميسيون صنايع و معادن است. 

او در پاسخ به سوال قاضي‌پور نمايندگان مجلس که گفت پيشنهاد شما براي تامين مالي در بخش ناوگان چيست گفت: ما چندين لايحه تاکنون در اين به مجلس ارائه کرده‌ايم.

وزير راه‌و‌شهرسازي با تاکيد بر اين‌که برقي‌کردن راه آهن مسير بندر عباس به تهران نيازمند سه‌ميليارد دلار اعتبارات است؛ گفت: اين مسئله باعث افزايش سرعت حمل و نقل تا 200 کيلومتر در ساعت مي‌شود و ظرفيت انتقال بدون ايجاد خط جديد دوبرابر افزايش مي يابد.

منبع: تين نيوز