اخبار
 1397/05/28  تاریخ خبر
خروج هند از چابهار مانع ترانزیت نمی‌شود

معاون امور بندري و اقتصادي سازمان بنادر و دريانوردي گفت: خروج هند از چابهار مانع ترانزيت اين بندر نيست.

 محمدعلي حسن‌زاده گفت: بندر چابهار در همين لحظه هم در حال ترانزيت کالا است و خروج هند نمي‌تواند جلوي کار بندر در حوزه ترانزيت را بگيرد.

او  گفت: در حالي کشور امريکا سعي در خارج کردن هند از قرارداد چابهار دارد که اين بندر يکي از ورودي‌هاي اصلي کالا به افغانستان است و عدم راه‌اندازي آن با ادعاي علت حضور امريکا در افغانستان براي توسعه اين کشور در تناقض است.

اين مقام مسئول  افزود: قرارداد طرح توسعه چابهار با کشور هند يک قرارداد 10 ساله است که بر اساس آن کشور هند موظف است 85 ميليون دلار تجهيزات را در بندر چابهار نصب و راه‌اندازي کند.

حسن‌زاده ادامه داد: چندين شرکت بيمه‌اي که بازارهاي کوچکي در کشور آمريکا داشتند هنوز علاقه‌مند به کار در ايران هستند و تعدادي از شرکت‌هاي اروپايي و آسيايي هم که در بازارهاي آمريکا کار نمي‌کنند براي فعاليت در بازار ايران اعلام آمادگي کرده‌اند.

او تصريح کرد: سازمان بنادر با مشوق‌هايي مثل حذف 10 درصد حق پرچم باعث شده تا شرکت‌هاي خارجي براي ادامه فعاليت در ايران و بحث ترانزيت کالا از کشور علاقه بيشتري داشته باشند.

حسن‌زاده گفت: دريانوردان هميشه به‌صورت ارزي دستمزد دريافت مي‌کردند و به همين دليل به نظر مي‌رسد که با توجه به ارزآوري اين بخش با چالش جدي براي پرداخت دست مزدها روبرو نباشيم.

منبع: ايلنا