اخبار
 1397/05/29  تاریخ خبر
بی‌توجهی به لجستیک در سطح ملی

مديرکل امورلجستيکي و حمل ونقل چندوجهي سازمان بنادر و دريانوردي لزوم اتصال بنادر به ريل را تشريح کرد.

خسرو سرايي در ميزگرد هم‌انديشي حمل‌ونقل چندوجهي گفت: اتصال ريل به بندربايد  مورد توجه قرار گيرد چون از يک طرف موجب کاهش هزينه‌ها مي‌شود و از طرفي ديگر بندر مي‌تواند از توجيه اقتصادي ريل منتفع شود.

او ادامه داد: بايد توجه داشت افزايش سهم ريل در بندر به معناي کاهش سهم جاده نيست بلکه بر اساس وجود موازنه بين ريل و جاده  مساله اقتصادي بودن ريل را مطرح مي‌کند.

اين مقام مسئول به بازنگري اتصال کيفي ريل به بندر و طراحي‌هاي داخلي بندر شهيد رجايي  اشاره کرد و گفت: قدم اول راه اندازي قطارهاي برنامه‌اي با همکاري شرکت راه‌آهن است تا بهره‌برداري از اين قطارها بر مبناي ورود کشتي به بندر باشد.

سرايي تاکيد کرد: از راه‌آهن انتظار مي‌رود که قبل از ورود قطار به بندر جزئيات تخليه يا بارگيري  خود را همچون فراينده کشتي‌هاي ورودي به بندر تا 48 ساعت قبل اعلام کنند.

او گفت: هر چه زمان ماندگاري کاميون در بندر کاهش يابد به اين معني است که يک کاميون مي‌تواند چند سفر بيشتر انجام دهد و درآمد بيشتر براي صاحب واگن يا کاميون خواهد بود و سر‌انجام مصرف‌کننده نهايي از آن منتفع مي‌شود.

وي با اشاره به درون‌گرا بودن ديدگاه‌ها بيان داشت: اقدامات و فعاليت‌ها در داخل مرز‌ها صورت مي‌گيرد و بيرون از مرز‌ها به دنبال سهم‌خواهي از حمل‌ونقل نيستيم. سهم شقوق حمل‌ونقل مي‌تواند با توسعه حمل‌ونقل و تجارت افزايش يابد.

او به مورد توجه قرار نگرفتن لجستيک در سطح ملي تاکيد کرد و گفت: هنگامي که لجستيک با حمل‌ونقل چند وجهي در نظر گرفته مي‌شود اثربخشي بيشتري براي کل کشور خواهد داشت.

کاهش وي افزود: براي مقابله با تحريم‌ها و در نظر گرفتن شرايط روز کشور با اهميت دادن به لجستيک و بنادر مي‌توان شاهد توسعه 25 درصدي غيرفيزيکي ظرفيت‌ها و کاهش 30 درصدي هزينه‌ها در سطح ملي بود که مصرف کننده نهايي نيز از آن منتفع مي‌شود.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه‌و‌شهرسازي