مديرکل امورلجستيکي و حمل ونقل چندوجهي سازمان بنادر و دريانوردي لزوم اتصال بنادر به ريل را تشريح کرد.
خسرو سرايي در ميزگرد همانديشي حملونقل چندوجهي
گفت: اتصال ريل به بندربايد مورد توجه قرار گيرد چون از يک طرف موجب کاهش
هزينهها ميشود و از طرفي ديگر بندر ميتواند از توجيه اقتصادي ريل منتفع
شود.
او ادامه داد: بايد توجه داشت افزايش سهم
ريل در بندر به معناي کاهش سهم جاده نيست بلکه بر اساس وجود موازنه بين ريل
و جاده مساله اقتصادي بودن ريل را مطرح ميکند.
اين مقام مسئول به بازنگري اتصال کيفي ريل
به بندر و طراحيهاي داخلي بندر شهيد رجايي اشاره کرد و گفت: قدم اول راه
اندازي قطارهاي برنامهاي با همکاري شرکت راهآهن است تا بهرهبرداري از
اين قطارها بر مبناي ورود کشتي به بندر باشد.
سرايي تاکيد کرد: از راهآهن انتظار ميرود
که قبل از ورود قطار به بندر جزئيات تخليه يا بارگيري خود را همچون
فراينده کشتيهاي ورودي به بندر تا 48 ساعت قبل اعلام کنند.
او گفت: هر چه زمان ماندگاري کاميون در بندر
کاهش يابد به اين معني است که يک کاميون ميتواند چند سفر بيشتر انجام دهد
و درآمد بيشتر براي صاحب واگن يا کاميون خواهد بود و سرانجام مصرفکننده
نهايي از آن منتفع ميشود.
وي با اشاره به درونگرا بودن ديدگاهها
بيان داشت: اقدامات و فعاليتها در داخل مرزها صورت ميگيرد و بيرون از
مرزها به دنبال سهمخواهي از حملونقل نيستيم. سهم شقوق حملونقل ميتواند
با توسعه حملونقل و تجارت افزايش يابد.
او به مورد توجه قرار نگرفتن لجستيک در سطح
ملي تاکيد کرد و گفت: هنگامي که لجستيک با حملونقل چند وجهي در نظر گرفته
ميشود اثربخشي بيشتري براي کل کشور خواهد داشت.
کاهش وي افزود: براي مقابله با تحريمها و
در نظر گرفتن شرايط روز کشور با اهميت دادن به لجستيک و بنادر ميتوان شاهد
توسعه 25 درصدي غيرفيزيکي ظرفيتها و کاهش 30 درصدي هزينهها در سطح ملي
بود که مصرف کننده نهايي نيز از آن منتفع ميشود.
منبع: پايگاه خبري
وزارت راهوشهرسازي