اخبار
 1397/06/05  تاریخ خبر
قابلیت اتصال کریدور اروم‌چی- اکتائو- انزلی به اروپا از داخل ایران

معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي با اشاره به راه‌اندازي کريدور اروم‌چي-اکتائو-انزلي گفت: مي‌توان اين مسير را به داخل کشور و از طريق مرز بازرگان به سمت اروپا ادامه داد.
مهرداد تقي زاده معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي با رئيس هيئت‌مديره و مديرعامل سازمان ديدار و از پروژه‌هاي عمراني-زيرساختي، گردشگري و مجتمع بندري کاسپين اين منطقه‌ نيز بازديد به عمل آورد.

مهرداد تقي زاده معاون وزير راه نيز پس از بازديد از توانمندي‌ها و زيرساخت‌هاي اين منطقه، اقدامات انجام‌شده از سوي سازمان منطقه آزاد انزلي طي سال‌هاي اخير را بسيار ارزشمند ارزيابي نمود و با بيان اينکه عدم بهره‌گيري از منابع و بودجه دولتي در احداث پروژه‌هاي زيرساختي منطقه بسيار ارزشمند است، افزود: استفاده از توانمندي‌هاي بخش خصوصي داخلي و خارجي نکته مهمي است که مي‌تواند به‌عنوان الگو در سطح کشور مورد بهره‌برداري قرار گيرد.

معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اينکه استفاده از سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در احداث بخش‌هاي مختلف بندر کاسپين از جمله اسکله‌ها، انبار و سيلو، سردخانه بهترين و جذاب‌ترين اقدامات در حال اجرا از سوي سازمان منطقه آزاد انزلي در مجتمع بندري است، اضافه کرد: عملکرد منطقه آزاد انزلي در بخش‌هاي توريستي و گردشگري قابل‌توجه بوده و اين منطقه يکي از مناطق آزاد موفق کشور است که در ستاد لجستيک کشور که در وزارت راه با حضور نمايندگان نهادهاي مختلف فعال است بررسي جايگاه لجستيکي اين منطقه به سمت جايگاه مناسب و مؤثر در دستور کار قرار مي‌گيرد.

مهرداد تقي زاده فعال‌سازي کريدور بين‌المللي جديد ايجادشده از سوي منطقه آزاد انزلي در مسير ايران و چين را بسيار مهم اعلام کرد و گفت: مي‌توان اين مسير را به داخل کشور و از طريق مرز بازرگان به اروپا ادامه داد.

وي توجه به نيازهاي کاهش هزينه، زمان و امنيت کالا با حضور شرکت‌هاي بيمه‌اي را به‌منظور اقتصادي کردن کريدوها براي بازرگانان مهم ارزيابي کرد و اظهار داشت: بعد از راه‌اندازي کريدور جديد اروم چي-اکتائو- انزلي، بخش قزاقستان تا انزلي را جزو کريدور شمال_جنوب قرار داده‌ايم.

معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي بهره‌گيري از سرمايه‌گذاري، بازرگاناني که در مسير کشورهاي درياي خزر تجارت مي‌کنند در اين منطقه را مهم قلمداد کرد و افزود: منطقه آزاد انزلي در توسعه مناسبات تجاري ايران با کشورهاي همسايه درياي خزر نقش مهمي ايفا خواهد کرد.

بازيد از بندر کاسپين، طرح‌هاي توسعه‌اي و زيرساختي، فاز تجارت و گردشگري و بزرگ‌ترين آکواريوم ايران در منطقه آزاد انزلي از ديگر بخش‌هاي اين ديدار بود که مديرکل راه و شهرسازي گيلان و معاون و مديران سازمان حضور داشتند.

رضا مسرور، رئيس هيئت‌مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي در نشست با معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه طرح‌هاي توسعه‌اي سازمان بر محور توسعه ترانزيت و تجارت با کشورهاي حاشيه خزر و تبديل‌شدن به پايگاه دادوستد منطقه خزر استوار است اظهار داشت: محور و هسته اصلي کسب‌وکار اين منطقه، ترانزيت و کسب‌وکار با کشورهاي حاشيه خزر به‌ويژه روسيه است.

وي با شاره به اينکه با تشکيل کنسرسيوم مشترک با اتاق بازرگاني چين و کشتيراني درياي خزر نسبت به فعال‌سازي کريدور جديد چين، آکتائو-انزلي اقدام کرديم اضافه کرد: اين مسير از نظر زمان و هزينه براي حمل‌ونقل کالا از کشور چين به‌ويژه کالاهايي که از مرکز و غرب چين به ايران و اروپا و کشورهاي همسايه منتقل مي‌شود مقرون‌به‌صرفه تر است.

رضا مسرور با تصريح بر اينکه بندر کاسپين با رويکرد صادراتي با مشارکت اين سازمان و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي احداث شده، گفت: 120 هزار تن سيلو و 90 هزار تن مخازن سوخت، چندين انبار و سردخانه نيز با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در پس‌کرانه بندر کاسپين در حال احداث است.

وي به اقدامات سازمان متبوع خود در مسير تکميل حلقه‌هاي مختلف توسعه‌اي مجتمع بندري کاسپين اشاره کرد و افزود: فعاليت شهرک صنعتي شماره 2 منطقه با ميزان اشتغال‌زايي 2000 هزار نفر در کنار احداث شهرک صنعتي شماره 3 و پارک لجستيک که در طرح جامع منطقه مورد تصويب هيئت دولت قرار گرفته را از جمله مهم‌ترين برنامه‌ها و اقدامات اين سازمان جهت توسعه صادرات، توليد و اشتغال در پس‌کرانه بندر است.

مسرور در ادامه اقدامات و برنامه‌هاي سازمان در توسعه و تکميل زيرساخت‌ها حمل‌ونقلي، صنعتي؛ گردشگري و فعال‌سازي کريدورهاي بين‌المللي عبوري از منطقه به‌ويژه راه‌اندازي مسير گردشگري دريايي در خزر با بهره‌برداري از اسکله مارينا منطقه آزاد انزلي و برنامه‌هاي توسعه‌اي کشورهاي منطقه در توسعه ظرفيت‌هاي بندري در خزر را تشريح کرد.

منبع:  روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان منطقه آزاد انزلي