اخبار
 1397/06/14  تاریخ خبر
ترانزیت کالا از بندرامیرآباد به باکو انجام شد

 سياوش رضواني عصر سه شنبه در بازديد طالح محمد زيادف؛ مدير بنادر کشور آذربايجان و هيئت عالي رتبه اين کشور از بندراميرآباد افزود: اين بندر با دارا بودن 15 پست اسکله و ظرفيت تخليه و بارگيري 7.5 ميليون تن در سال که قابل افزايش به 18 ميليون تن در 2030 است؛ تنها بندر متصل به راه آهن سراسري در شمال کشور و تنها بندر داراي اسکله رورو ريلي است که توانايي ارسال واگن هاي حامل کالا از طريق کشتي به کشور هاي حاشيه خزر را دارا است.

وي گفت: بندر اميرآباد به دليل دارا بودن کارخانجات متعددي همچون گچ، فولاد، کاغذ و سيلوهاي متعدد از بنادر نسل سوم است که توسعه اقتصادي در آن رونق فراوان دارد و بخش زيادي از امور بندري به صورت الکترونيکي در اين بندر انجام مي شود.

مدير بندر اميرآباد با اعلام اينکه اين بندر داراي 200 هکتار انبار است؛ خاطر نشان کرد: 7.5 هکتار انبار مسقف، سردخانه 4500 تني، ظرفيت سلو 205 هزار تني که قابل افزايش به 420 هزار تن است و دارا بودن مخازن خوراکي 15 هزار تني قابل افزايش به 25 هزار تن؛ از مهمترين ظرفيت هاي اين بندر است.

 وي با اشاره به ظرفيت هاي مختلف اميرآباد گفت: بندر اميرآباد بزرگترين بندر شمال کشور با هزار و 60 هکتار وسعت و پايلوت غلات شمال کشور است.

رضواني بيان داشت: بندر اميرآباد يکي از بنادر داراي جاذبه بالاي سرمايه گذاري است و بخش خصوصي تاکنون 1200ميليارد تومان در اين بندر سرمايه گذاري کرده و مهمترين برنامه در اين بندر، جذب سرمايه گذار است.

وي با عنوان اينکه بندر اميرآباد مي تواند شمال کشور را متحول کند؛ يادآور شد: بندر اميرآباد از بنادر بزرگ شمال کشور است و مي تواند با حضور و سرمايه گذاري بخش خصوصي، تحول خوبي در اقتصاد منطقه ايجاد کند.

مدير بندر اميرآباد بهشهر در اين نشست ابراز اميدواري کرد که با برگزاري نشست هاي مشترک، در نهايت اتفاقات خوبي براي جذب سرمايه گذاري، توسعه اقتصادي و حمل و نقل ريلي از بندر صورت بگيرد.

رضواني گفت: اين بندر، ظرفيت هاي لازم را براي توسعه روابط با آذربايجان دارد و امکانات و تسهيلات مناسبي را در اختيار سرمايه گذران قرار مي دهد و توسعه روابط تجاري و اقتصادي مي تواند يکي از اهداف مهم اين سفر باشد.

وي افزود: اولويت ها و فرصت هاي سرمايه گذاري در بندر اميرآباد شامل احداث صنايع تبديلي مرتبط با چوب و کاغذ، احداث مخازن و صنايع تبديلي روغن خوراکي، احداث مخازن جهت ترانزيت فرآورده هاي نفتي و ساير صنايع و خدمات ايجاد ارزش افزوده (توليدي، تبديلي و مونتاژي) وابسته به حمل و نقل دريايي است.

به گفته مدير بندراميرآباد بهشهر، اين بندر با تمرکز بر صادرات و ترانزيت، از ظرفيت هاي خاص براي سرمايه گذاري برخوردار است.

 اين مسئول با اعلام اينکه در شرايط فعلي ميزان گسترش مبادلات دريايي و بندري بين دو کشور ايران و آذربايجان به خصوص از مسير بندر اميرآباد ناچيز است؛ خاطر نشان کرد: پايين بودن اين مبادلات ناشي از کمبود امکانات بنادري در آذربايجان است.

 رضواني افزود: در سال جاري ميزان مبادلات تجاري بين آذربايجان با اميرآباد حدود 2 درصد از حدود 2 ميليون تن ترانزيت کالا را شامل مي شود و بيشترين مبادلات تجاري از بنادر آذربايجان را مواد خوراکي و غلات تشکيل مي دهد.

وي همچنين گفت: مهمترين واردات از از آذربايجان به بندر اميرآباد شامل جو، گندم، ذرت و کانتينر و مهمترين صادرات از بندر اميرآباد به کشور آذربايجان هم در بخش کالاي ساختماني، مواد اوليه و ترکيبات شيميايي است.

مدير بندر اميرآباد بيان داشت: برهمين اساس در سال جاري هشت هزار تن گندم روسيه از آذربايجان وارد بندراميرآباد به عنوان مرکز غلات بنادر استان هاي شمالي کشور شده است.

رضواني ابراز اميدواري کرد تا با سفر مديرعامل بنادر آذربايجان به بنادر و دريانوردي اميرآباد و برقراري تفاهم نامه في مابين، ميزان روابط بندري گسترش و فرم جابه جايي کالا از آذربايجان به بندراميرآباد رونق يابد.
طالح محمد زيادف؛ مدير بنادر کشور آذربايجان به همراه هيئت عالي رتبه کشور آذربايجان، براي بازديد از پتانسيل ها و ظرفيت هاي تجاري بنادر شمال ايران در راس هيأتي وارد استان مازندران شده است، از بندر اميرآباد و ظرفيت هاي اقتصادي و گردشگري موجود ديدن کردند.

منبع: خبرگزاري مهر