اخبار
 1397/07/05  تاریخ خبر
حجم ترانزیت از مرز بازرگان به ۱۰ میلیون تن افزایش می یابد

مدير عامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: حجم ترانزيت از مرز بازرگان تا 4 سال آينده به 10 ميليون تن افزايش مي يابد.

 سليماني در ديدار با استاندار مرسين و مديرعامل منطقه آزاد مرسين در ترکيه، منطقه آزاد ماکو را بزرگترين منطقه آزاد جهان در همسايگي کشورهاي ترکيه، ارمنستان و آذربايجان معرفي کرد و گفت: در راستاي تحقق تجارت 30 ميليارد دلاري ايران با ترکيه و موقعيت استراتژيک منطقه آزاد ماکو با داشتن گمرک بازرگان با بيش از صدسال سابقه تاريخي به عنوان دروازه ورودي به اروپا بهترين موقعيت براي همکاري هاي دوجانبه با ترکيه است.

سليماني بر لزوم همکاري تجاري، اقتصادي و گردشگري با ترکيه براي منطقه آزاد ماکو تاکيد کرد و تصريح کرد: ما از حضور و مشارکت سرمايه گذاران و شرکتهاي ترکيه اي در روند پيشبرد پروژه هاي خود استقبال مي کنيم.

وي افزود: مزيت هاي مشترک منطقه آزاد ماکو و ترکيه مکمل هم بوده و مي توان ازاين مزيتها در توسعه هر دو کشور استفاده کرد و انرژي، نيروي کار ارزان و دشت هاي وسيع با منابع طبيعي فراوان در منطقه فرصت خوبي است تا فعالان اقتصادي ترکيه اي از اين منابع عظيم استفاده کنند.

سليماني با اشاره به وجود جمعيت 300 ميليوني در کشورهاي همسايه منطقه آزاد ماکو افزود: کالاهايي که از ترکيه بصورت زميني به عراق و ايران از ترکيه وارد مي شود از مرز بازرگان ترانزيت مي شوند و احداث دهکده لجستيک به وسعت 700 هکتار و با توجه به ترانزيت سالانه 4 ميليون تن بار از مرز بازرگان در دستور کار سازمان است.

وي با اشاره به هدفگذاري سازمان منطقه آزاد ماکو براي 4 سال آينده منطقه تصريح کرد: با توسعه زيرساخت ها حجم ترانزيت مرز بازرگان به  10 ميليون تن افزايش مي يابد.

سليماني با اشاره به اينکه مي توانيم از ظرفيت هاي بندر مرسين براي ايجاد زيرساخت هاي لجستيک منطقه آزاد ماکو به عنوان بندر خشک استفاده کنيم، اظهار کرد: ماکو به عنوان هاب توزيع بار براي ترانزيت کالاهاي بندر مرسين به کشورهاي حوزه قفقاز و آسياي ميانه مي تواند مورد استفاده قرار گيرد.

مديرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو تصريح کرد: ما مي دانيم کشور ترکيه در حوزه لجستيک از جمله کشورهاي پيشرفته و فعال است لذا با توجه به موقعيت استراتژيک منطقه آزاد ماکو زمينه همکاري در حوزه لجستيک فراهم است.

سليماني با اشاره به تحريم هاي آمريکا عليه دوکشور دوست ايران و ترکيه، همکاري هاي دوجانبه را با اهميت تر خواند و گفت: در صورت توافق دوجانبه مي توان براي تامين مايحتاج و مواد اوليه صنايع توليدي از بندر مرسين کمک گرفت.

سليماني خاطر نشان کرد: در زمينه کشت و صنعت و کشت گلخانه اي و گياهان دارويي علاقمنديم از تجربيات و امکانات طرف ترک استفاده کنيم و با توجه به وجود 140 هزار هکتار اراضي کشاورزي با آب و دشت و شبکه آبياري در منطقه آزاد ماکو، همکاري در اين حوزه براي هردو طرف سودآور است.

علي احسان سو  استاندار مرسين ترکيه نيز در اين ديدار باببان اينکه بستر همکاري مشترک بين منطقه آزاد ماکو و منطقه آزاد مرسين فراهم مي‌شود، گفت:  منطقه آزاد مرسين دومين بندر تجاري و توريستي پس از استانبول است که رتبه نخست در تکنولوژي و فعاليت هاي صنعتي و صادراتي در ترکيه را دارد.

احسان سو با اشاره به اينکه اين استان در بحث کشاورزي از مناطق پررونق ترکيه است افزود: مرسين با پلاژهاي زيبا و آثار گرانبها مثل غار اصحاب کهف، دره و غار جهنم و بهشت، آبشارهاي فراوان مثل تارسوس، کليساي آنتيک جانبازلي، کانلي ديوانه نکروپول، مسجد موغدات، کيز کاله سي يا همان قلعه دختر، قلعه سيليفکه، کايا آداملاري، چاغري آنيتي، مناطق هتل هاي مرسين تموک، آلاهان و قبر دانيال پيامبر از جمله شهرهاي هدف گردشگري در ترکيه است.

وي افزود: مرسين يک مرکز مهم اقتصادي ترکيه است و بزرگترين بندر ترکيه در اين شهر  واقع شده و يک توليد کننده عمده روغن پنبه دانه است، منطقه روستايي در اطراف مرسين براي مرکبات و توليد پنبه معروف است. موز، زيتون و ميوه هاي مختلف نيز در آن توليد مي شود.

وي با ابراز علاقمندي به همکاري مشترک با منطقه آزاد ماکو اظهار کرد: در زمينه هاي مختلف بستر همکاري مشترک بين منطقه آزاد ماکو و منطقه آزاد مرسين فراهم است.

منبع: خبرگزاري ايسنا