اخبار
 1397/09/01  تاریخ خبر
همکاری ایران و روسیه در هر ۴ حوزه حمل و نقل

  وزير راه و شهرسازي با اشاره به همکاري ايران و روسيه در حمل‌ونقل ريلي، دريايي، جاده‌اي و هوايي گفت: براي توسعه شبکه ريلي و استفاده از ظرفيت کريدور شمال-جنوب برنامه‌ريزي شده است.

 محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي پس از ديدار با همتايان روسي خود، از راه هاي گسترش کريدور شمال و جنوب و منافع آن براي کشورهاي همجوار و عضو اين کوريدور خبر دارد.

اسلامي ضمن اهميت کوريدور شمال و جنوب گفت: موضوع مهمي که امروز ميان ايران و روسيه وجود دارد، در اين است که در هر 4 فصل حمل و نقل شامل دريايي، ريلي، هوايي و جاده اي داراي همکاري هاي خوبي هستيم، اين همکاري ها حول محور کريدور شمال جنوب، بايد تقويت شود تا انگيزه و علاقه مندي و منافعي براي ساير کشورها نيز به همراه دارد که در اجلاس هاي سه جانبه ميان ايران و هند، روسيه، ايران، آذربايجان و روسيه مطرح مي شود. به ويژه اعضاي کوريدور شمال-جنوب که ايران روسيه و هند و11 کشور ديگر را شامل مي‌شوند، مي توانند مسائل مهم را به اشتراک گذاشته و مورد گفت‌وگو قرار دهند.

وي ادامه داد: موضوعي که در اين سفر بيشتر بر آن تمرکز داشته ايم، بحث هاي مربوط به حمل و نقل ريلي است. قراردادهايي که روسيه با ايران منعقد کرده و همچنين قراردادهاي جديدي که در حال گفتگو بر سر آنها هستيم، همه اينها از جمله مواردي است که ميزان جا به جايي بار را به شدت گسترش مي دهد و سطح کارکرد اقتصادي حوزه حمل و نقل را در اين کوريدور به معناي واقعي، ارتقا مي بخشد.

وزير راه و شهرسازي افزود: جمهوري اسلامي ايران براي دريافت کالاهاي کشورهاي عضو و سايرکشورها از بنادر جنوبي خود، زمينه هاي زيادي را فراهم کرده است. ما بندر چابهار را که تنها بندر اقيانوسي جمهوري اسلامي ايران است را گسترش داديم. چند ماه گذشته اين بندر با حضور رياست جمهوري ايران افتتاح شد،همچنين  طرح توسعه ريلي و جاده اي که بتوانيم به طريق آن بارهاي کشورهاي ذينفع و علاقه مند را دريافت کنيم و بتوانيم به شمال انتقال بدهيم را توسعه داده ايم.

منبع: اسپونتيک