اخبار
 1397/09/28  تاریخ خبر
تلاش برای تشکیل پیمان منطقه‌ای در حوزه ترانزیت

  معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي با اشاره به ظرفيت‌هاي ترانزيتي ايران گفت: با همکاري وزارت امور خارجه به دنبال تشکيل يک پيمان منطقه‌اي در حوزه ترانزيت هستيم.

 شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي در مراسم اختتاميه سومين نمايشگاه بين‌المللي حمل و نقل و صنايع وابسته ضمن تبريک روز حمل‌ونقل، به ارائه تاريخچه‌اي از اين روز پرداخت و گفت: 26 آذرماه سال 61 رانندگان عزيز با دستور بنيانگذار انقلاب راهي بنادر کشور شدند و اقدام به تخليه و بارگيري کالاها کردند و به دليل اين اقدام جهادي آنها امروز را در تقويم به مناسبت روز حمل و نقل ثبت کردند.

وي با تاکيد بر اينکه در طول چهل سال گذشته رانندگان و فعالان صنعت حمل و نقل همواره همراه دولت بوده‌اند ادامه داد: حضور گرم رانندگان و دست‌اندرکاران حمل و نقل کمک به رفع کاستي‌هاي موجود بوده است.

آدم‌نژاد با اشاره به حضور پررنگ شرکت‌هاي حمل و نقلي در سومين نمايشگاه حمل و نقل و صنايع وابسته گفت: در اين دوره از نمايشگاه 263 مجموعه دولتي و بخش خصوصي حضور داشتند که 90 درصد آنها از مجموعه ها و شرکت‌هاي متعلق به بخش خصوصي بودند و اين نشانگر گستردگي صنعت حمل و نقل در کشورمان است.

وي افزود: اين گستردگي صنعت حمل و نقل مسئوليت دولت را در اين حوزه صد چندان مي‌کند.

اهميت مسئوليت اجتماعي در بحث حمل‌ونقل

معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي در ادامه به اهميت موضوع مسئوليت اجتماعي در صنعت حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: خود را مقيد مي‌دانيم که به موضوع مسئوليت اجتماعي حمل و نقل توجه ويژه‌اي داشته باشيم. اولين مسئوليت که جناب وزير تاکيد زيادي بر آن کرده‌اند در رابطه با کيفيت خدماتي است که اين حوزه به همه مردم در ابعاد و شکل‌هاي مختلف ارائه مي‌کند.

وي ادامه داد: مردم در جاده‌ها و مُدهاي حمل‌ونقل دريايي، هوايي و ريلي از خدمات حمل‌ونقل عمومي استفاده مي‌کنند. همه اين خدمات بايد شاخصي براي مميزي کيفيت و سطح رضايتمندي مردم داشته باشد. البته در بخش مسافر کارهايي به عنوان مطالعه پيشتر انجام شده است، امسال نيز اين امر يکي از موضوعاتي است که انرژي زيادي را صرف آن خواهيم کرد و تاثير آن را در تمام شقوق حمل‌ونقل خواهيد ديد. مهم‌ترين مسئوليت اجتماعي ما در حمل‌ونقل بر اين پايه استوار است.

آدم‌نژاد با تاکيد بر ضرورت تعامل نظر تشکل‌هاي صنفي در قانون‌گذاري گفت: اگر ضوابط و مقرراتي در اين بخش ايجاد مي‌شود بايد تشکل‌هاي صنفي و کاربران اصلي در اين تصميم‌گيري‌ها نقش جدي داشته باشند. امروز شاهد انحراف معيار در دغدغه‌هاي کاربران و ضوابط موجود هستيم. کاهش اين انحراف موجب جلب مشارکت آن‌ها در اين بخش خواهد شد.

وي همچنين حمل‌ونقل سبز با هدف کمترين آسب به محيط زيست را نيز از جمله مسئوليت‌هاي اجتماعي وزارتخانه دانست که به آن توجه خواهد شد.

ضرورت توجه به مديريت دارايي‌ها

معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي هوشمندسازي حمل‌ونقل را از ديگر وظايف وزارتخانه در حوزه مسئوليت اجتماعي دانست و گفت: بايد به هوشمندسازي در صنعت حمل و نقل و داده کاوي اطلاعات توجه ويژه داشته باشيم . در وزارت راه و شهرسازي حجم گسترده‌اي از داده‌ها، به ويژه داده‌هاي ارزشمند مکاني را داريم که داده کاوي اين اطلاعات براي خروجي تصميم‌سازي بسيار موثر خواهد بود.

وي ادامه داد: در رابطه با بهبود وضعيت مدل‌هاي اقتصادي اقداماتي صورت خواهد گرفت. نظر مقام عالي وزارت براي تغيير رويکرد پروژه محور بهبود وضعيت پايداري سرمايه‌گذاري در اين زمينه است.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي با اشاره به موضوع نوسازي ناوگان حمل‌ونقل کشور گفت: چندين سال است که نوسازي ناوگان در شقوق مختلف مطرح مي‌شود. کشوري که حجم عظيمي سرمايه گذاري در اين زمينه نيازمند است، حتما نياز به استفاده از توليد داخل و استفاده از توانمندي‌هاي فرزندان اين مرز و بوم دارد که بتواند به پايداري برسد.

وي افزود: بهبود بهره‌وري و مديريت دارايي‌ها بايد ايجاد شود. حتما توسعه در حوزه حمل‌ونقل بسيار مهم است اما مديريت دارايي‌ها در بخش‌هاي مختلف حمل‌ونقل مهم‌تر است. نگهداري مبتني بر داده محوري مي‌تواند کمک کند که اولويت بندي درست ايجاد شود. نگاه شبکه محوري به اين موضوع مهم‌ترين کاري است که بايد انجام شود. طرح جامع حمل‌ونقل کشور چندين سال است که مطرح شده و امسال انرژي مضاعفي بر آن گذاشته شده، اميدواريم فاز اول آن که مدل‌سازي تقاضاي حمل‌ونقل کشور است، تا پايان سال به بهره‌برداري شود و تصويري از نقشه راه اولويت‌هاي توسعه به دست دهد. 

آدم‌نژاد با اشاره به موضوع مديريت دارايي در صنعت حمل و نقل گفت: هر چند که توسعه در صنعت حمل و نقل موضوع مهمي است اما مهمتر از آن مديريت دارايي است که بايد به آن توجه ويژه‌اي شود.

برنامه‌ريزي براي تشکيل يک پيمان منطقه‌اي در حوزه ترانزيت

معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي با تاکيد به موقعيت جغرافيايي ايران و استفاده از اين مزيت در افزايش ترانزيت به عنوان يک ارزش افزوده طلايي گفت: ايجاد مسيري امن، ارزان و مشتري پسند مي‌تواند مزيتي در ترانزيت ايجاد کند. ايران در بخش ترانزيت مشتري پسند است و زماني مي‌توان از اين ظرفيت استفاده کرد که بتوانيم پيمان منطقه‌اي منعقد کنيم تا عبور و مرور سهل‌تر و سريع‌تر از ايران انجام شود.

وي ادامه داد: اين پيمان منطقه‌اي بايد بتواند منافع ايران و کشورهاي همسايه را به دنبال داشته باشد. کارهاي اوليه آن با همکاري وزارت امور خارجه شروع شده است. 

آدم‌نزاد همچنين درباره بحث ارتقاي ايمني در صنعت حمل و نقل گفت: بحث ستاد مستقل ايمني در وزارت راه و شهرسازي با دستور مهندس اسلامي شروع شده است. بايد ستاد مستقل ايمني در وزارت راه و شهرسازي راه‌اندازي شود که بدون ارتباط با دستگاه‌هايي که خدمات حمل‌ونقل را توليد مي‌کنند، عمل کند.

وي افزود: خروجي اين ستاد مي‌تواند توصيه‌ نامه‌هايي براي افزايش ارتقاي ايمني باشد که از اين گزارش‌ها هم قرار نيست در محکمه‌هاي قضايي استفاده شود بلکه فقط از آن براي افزايش ايمني استفاده خواهد شد و مورد استفاده دولت و مراکز قانون‌گذاري قرار خواهد گرفت.

تلاش براي افزايش ايمني حمل‌ونقل

معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي با اشاره به کاهش تلفات ناشي از تصادفات جاده‌اي در چند سال گذشته گفت: اين موضوع در يک دهه گذشته مورد توجه قرار گرفت و توانستيم ميزان تلفات جاده‌اي را از 28 هزار کشته به کمتر از 17هزار کشته کاهش دهيم که اين امر بايد استمرار داشته باشد.

آدم‌نژاد تاکيد کرد: براي افزايش ايمني، کنترل سرعت در جاده‌ها، توسعه زيرساخت‌ها، هوشمندسازي و نظارت هوشمند و آموزش بايد مورد توجه قرار بگيرد.

وي همچنين با اشاره به نقش تحريم‌ها در صنعت حمل و نقل افزود: تحريم‌هاي صنعت حمل و نقل به ويژه در بخش هوايي جان مردم را هدف قرار داده‌اند و ما بايد هزينه تحريم عليه ايران را براي دشمنان افزايش دهيم.

معاون زير راه و شهرسازي ادامه داد: نگاه و رفتارهاي هوشمند و مسئوليت‌پذير مديران مي‌تواند اثر تحريم در صنعت و حمل و نقل را کاهش دهد. توسعه توان داخلي ضروري است.

آدم‌نژاد در انتها با اشاره به مساله بحران و پدافند غيرعامل گفت: ما يکي از وزارت‌خانه‌هايي هستيم که تقريبا در تمام بحران‌ها مسئوليت زيادي داريم. در حال بررسي ساختار تاب‌آوري در تمام زمينه‌ها هستيم و به زودي گزارشي در اين رابطه منتشر خواهيم کرد.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي