اخبار
 1397/10/02  تاریخ خبر
از رسوب کالاها در بنادر جلوگیری شود

معاون اول رييس جمهوري در جلسه بررسي مسائل گمرکي کشور بر تعيين تکليف و ترخيص کالاهاي انباشته شده در بنادر تاکيد کرد.
در جلسه بررسي مسائل گمرکي کشور گفت: بايد با هماهنگي همه دستگاه‌ها و رفع برخي مقررات زائد و دست و پا گير از رسوب کالاها و مايحتاج کشور در گمرکات کشور جلوگيري شده و به‌سرعت درباره اين کالاها تعيين تکليف و مراحل ترخيص آن انجام شود.

وي با اشاره به گزارش‌هاي ارائه شده از روند کاهشي ميزان کالاهاي متروکه و بلاتکليف در بنادر و گمرکات کشور، از استانداران، سازمان بنادر و کشتيراني و نيز سازمان جمع‌آوري و فروش اموال تمليکي کشور خواست تا به‌طور منظم در خصوص ميزان رسوب کالاها در بنادر و گمرکات کشور به هيات دولت گزارش‌هاي لازم را ارائه کنند.

جهانگيري بابيان اين‌که گمرکات درمبادي اصلي کشور بايد به‌طور 24ساعته فعال باشند، بر همکاري وزارت جهاد کشاورزي و بانک مرکزي براي تامين مساله ارز مورد نياز برخي اقلام و محصولات کشاورزي به منظور معطل نشدن کشتي‌ها در بنادر تاکيد کرد.

در اين جلسه فرهاد دژپسند، وزيراموراقتصادي و دارايي نيز گمرک را پيشران تجارت خارجي کشور توصيف کرد و گفت: گمرک براي اين‌که بتواند وظايف و تکاليف خود را به نحو مطلوب انجام دهد، نيازمند تکميل زيرساخت‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري است که بايد با حمايت‌هاي دولت، اين نيازها تامين شود.

عبدالرضا رحماني فضلي وزير کشور نيز در اين جلسه بر مديريت واحد و هماهنگي دستگاه‌ها به منظور جلوگيري از رسوب کالا و مقابله با قاچاق تاکيد کرد و خواستار برنامه‌ريزي در استان‌هاي مرزي براي تسهيل در جريان صادرات و واردات شد.

محمد راستاد رييس سازمان بنادر و کشتيراني هم در اين جلسه گزارشي از آخرين وضعيت رسوب کالا در بنادر تجاري کشور ارائه کرد و گفت: مدت زمان ماندگاري کالا در بنادر کشور از مدت زمان نرمال جهاني بالاتر است که بايد براي کوتاه‌تر شدن اين زمان تلاش و برنامه‌ريزي کنيم.

او همچنين گزارشي از آخرين آمار رسوب کالا در بنادر کشور و مهم‌ترين علل تاخير ترخيص کالا ارائه کرد و به بيان راهکارها و پيشنهادات براي تسريع در روند ترخيص کالا پرداخت.

در اين جلسه که سيد عليرضا آوايي وزير دادگستري، فريدون همتي استاندار هرمزگان، نيره پيروزبخت رييس سازمان ملي استاندارد، عادل آذر رييس کل ديوان محاسبات کشور، ناصر سراج رييس سازمان بازرسي کل کشور و سردار علي مؤيدي رييس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نيز حضور داشتند.

منبع: پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري،