اخبار
 1397/10/03  تاریخ خبر
95 درصد کالاها سه روزه از گمرک ترخیص می شود
مديرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي گمرک گفت : 95 درصد کالاها سه روزه از گمرک ترخيص مي شود و گمرک پس از مراحل ثبت سفارش و تخصيص ارز و در مرحله سوم واردات قرار دارد . بنابراين تا اين مراحل انجام نشود امکان اظهار کالا به گمرک در مرحله سوم وجود نخواهد داشت .
علي معقولي مديرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي گمرک در برنامه تيتر امشب گفت: تا چندماه قبل محدوديت هايي براي ترخيص کالا از گمرک داشتيم اما با مصوباتي که تصويب و ترخيص هايي که انجام شد، انباشت کالايي در گمرکات نداريم و شرايط نرمال شده است اما مطلوب نيست . ازقبل از شهريور که شرايط ارزي نرمال شد روال ترخيص هم عادي شده است. ما در بنادر هميشه گردش کالا داريم و به دنبال سرعت بخشيدن به مراحل ترخيص کالا هستيم.

معقولي در ادامه گفت: واردات کالا مراحلي دارد. ثبت سفارش، تخصيص ارز و اظهار کالا از مراحل واردات کالاست و گمرک در مرحله سوم واردات قرار دارد .
او افزود: 95 درصد کالاهايي که اظهار مي شود در کمتر از 3 روز از گمرک ترخيص مي شود، بخشي از کالاها که ثبت سفارش شده و وارد بنادر شده است در انتظار تخصيص و تامين ارز است و بخشي ديگر امکان ثبت سفارش ندارند .

او افزود: ما 4 خط قرمز در گمرک داريم: 1- کالاي اساسي 2- دارو 3- تجهيزات پزشکي 4- تمام موارد مربوط به خط توليد که در تامين کالاي اساسي مجوزهاي مربوطه گرفته شده و هيچ مشکلي براي تخصيص ارز و تامين آن در گمرک از اين بابت نداريم. براي دارو مصوبه اي گرفته ايم که با حداقل اسناد بتوانند دارو را از گمرک ترخيص کنند و دو ماه بعد اسناد را ارائه کنند. براي تجهيزات پزشکي هم اين مصوبه گرفته شد و مشمول دو ماه با حداقل اسناد براي ترخيص از گمرک مي شوند. براي خدمات توليدي نيز مشکلات برطرف شده و هيچ واحد توليدي نيست که 70 درصد کالا بدون کد رهگيري بانک داده نشود ، بنابراين ما بحران کمبود در 4 حوزه ذکر شده نداريم.
معقولي گفت: براي انتهاي سال و سال آينده نيز طرح هاي جديدي داريم تا روال خروج کالا از گمرک تسهيل شود که با کاهش نرخ دلار و ارز نيز مشکلات تخصيص ارز در حال برطرف شدن است.

 او افزود: تلاطمات ارزي و سياست ها بسياري از گزينه ها را متغير کرد. افزايش و کاهش نرخ ارز تاثيرات عميقي مي گذارد که سازمان ها به همان نسبت بايد خود را با شرايط تطبيق دهند. بالاي 95 درصد کالا زير سه روز ترخيص مي شود و  مشکلات در حال برطرف شدن است.

منبع: گمرک نيوز