اخبار
 1397/10/03  تاریخ خبر
تاکید بر اهمیت نقش بندر چابهار در اتصال افغانستان به آسیای‌میانه

رئيس برنامه‌هاي وزارت حمل و نقل افغانستان با تاکيد بر اهميت بندر چابهار براي افغانستان، گفت: بندر چابهار فرصت سرمايه‌گذاري و استفاده از پتانسيل همکاري در آسياي ميانه را فراهم مي‌کند.
عبدالعلي فروغ در نشست کميته پيگيري اجرايي‌سازي موافقتنامه چابهار با  تاريخي خواندن نشست پيگيري توافقنامه چابهار، افزود: هيچ‌چيز به اندازه تجارت و روابط دو جانبه و چندجانبه اقتصادي، باعث تحول مثبت در کشورها نمي‌شود.

وي تصريح کرد: بندر چابهار يکي از بنادر مهم و استراتژيک در برنامه‌هاي توسعه اقتصادي دولت افغانستان است و نشست سه‌جانبه به لحاظ تکنيکي و بررسي جزئيات حايز اهميت است.

رئيس برنامه‌هاي وزارت حمل و نقل افغانستان با تاکيد بر اينکه کشورش به دريا راه ندارد و محصور در خشکي است، افزود: بندر چابهار به جهت امکان مبادلات تجاري سريع‌تر  براي افغانستان بسيار مهم است.

وي گفت: بندر چابهار به دليل ويژگي‌هاي منحصر به فردي که دارد، فرصت سرمايه‌گذاري و استفاده از پتانسيل همکاري در آسياي ميانه را فراهم مي‌کند.

فروغ اظهار کرد: افغانستان به جهت همکاري‌هاي که با ايران در بندر چابهار دارد، بسيار خرسند است چرا که مي‌تواند نيازهاي کشورش  را مرتفع کند.

به گزارش سازمان بنادر و دريانوردي، موافقتنامه ترانزيتي سه‌جانبه بين کشورهاي ايران، هند و چابهار با هدف تسريع، تسهيل و ارتقاي ترانزيت چابهار و اتصال کشور هند و افغانستان به کشورهاي آسياي ميانه از طريق بندر چابهار، توسعه صادرات سه کشور و ايجاد کريدور بين‌المللي بين کشورهاي مذکور در خرداد ماه سال 1395 به امضاي روساي جمهور ايران و افغانستان و نخست وزير هند رسيد.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي