اخبار
 1397/10/04  تاریخ خبر
رسوب کالا در گمرک، مخل تولید و تنظیم بازار


معاون فني و خدمات بازرگاني اتاق ايران در برنامه تيتر امشب گفت: برابر آمار فقط در بندر شهيد رجايي 140 هزار کانتينر رسوب داريم که در تنظيم بازار، زنجيره توليد و تأمين مواد اوليه، ما را با مشکل مواجه کرده است.

برنامه تيتر امشب شبکه خبر، با حضور نمايندگاني از اتاق ايران، گمرک و سازمان توسعه تجارت به بررسي و گفت‌وگو درباره وضعيت ترخيص کالا در گمرک اختصاص داشت. در اين برنامه، مديرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي گمرک از عادي شدن روند ترخيص کالا در گمرک خبر داد اما در ادامه معاون فني و خدمات بازرگاني اتاق ايران اعلام کرد هنوز از نگاه توليد و تنظيم بازار، رسوب کالا در گمرک مشکل آفرين است و براي رفع آنها بايد تصميمات ويژه و مختص دوران تحريم گرفته شود.

مديرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي گمرک به عنوان نخستين ميهمان گفت‌وگوي خبري، از عادي شدن روند ترخيص کالا خبر داد و گفت: 95 درصد کالاهايي که اظهار مي‌شود اکنون در کمتر از 3 روز از گمرک ترخيص مي‌شود و انباشت کالا نداريم.

علي معقولي افزود: تا چند ماه قبل محدوديت‌هايي براي ترخيص کالا از گمرک داشتيم اما با ترخيص‌هايي که انجام شد، انباشت کالايي در گمرکات نداريم و شرايط نرمال شده است. از قبل از شهريور که شرايط ارزي نرمال شد روال ترخيص عادي شده است. در بنادر هميشه گردش کالا داريم و به دنبال سرعت بخشيدن به مراحل ترخيص کالا هستيم.

 معقولي ادامه داد: 95 درصد کالاهايي که اظهار مي‌شود در کمتر از 3 روز از گمرک ترخيص مي‌شود، بخشي از کالاها که ثبت سفارش شده و انتظار تخصيص و تأمين ارز است.

او افزود: ما 4 خط قرمز در گمرک داريم: 1- کالاي اساسي 2- دارو 3- تجهيزات پزشکي 4- تمام موارد مربوط به خط توليد که در تأمين کالاي اساسي مجوزهاي مربوطه گرفته شده و هيچ مشکلي براي تخصيص ارز و تأمين آن در گمرک از اين بابت نداريم. براي دارو مصوبه‌اي گرفته‌ايم که با حداقل اسناد بتوانند دارو را از گمرک ترخيص کنند و دو ماه بعد اسناد را ارائه کنند. براي تجهيزات پزشکي هم اين مصوبه گرفته شد و مشمول دو ماه با حداقل اسناد براي ترخيص از گمرک مي‌شوند. براي خدمات توليدي نيز مشکلات برطرف شده و هيچ واحد توليدي نيست که 70 درصد کالا بدون کد رهگيري بانک کالا داده نشود بنابراين ما بحران کمبود در 4 حوزه ذکر شده نداريم.

 معقولي گفت: براي انتهاي سال و سال آينده نيز طرح‌هاي جديدي داريم تا روال خروج کالا از گمرک تسهيل شود با کاهش نرخ دلار و ارز نيز مشکلات تخصيص ارز در حال برطرف شدن است.

 او افزود: تلاطمات ارزي و سياست‌ها بسياري از گزينه‌ها را متغير کرد. افزايش و کاهش نرخ ارز تأثيرات عميقي مي‌گذارد که سازمان‌ها به همان نسبت بايد خود را با شرايط تطبيق دهند. بالاي 95 درصد کالا زير سه روز ترخيص مي‌شود و مشکلات در حال برطرف شدن است.

در ادامه  معاون فني و خدمات بازرگاني اتاق ايران، ديگر مهمان اين برنامه گفت: آقاي معقولي معتقدند بر اساس فرايند زمان شرايط گمرک نسبت به ماه‌هاي گذشته بهتر شده است اما اگر از منظر تنظيم بازار، زنجيره توليد و توزيع، تأمين مواد اوليه نگاه کنيم کماکان شرايط با مشکل مواجه است.

 مظفر عليخاني افزود: برابر آمار فقط در بندر شهيد رجايي 140 هزار کانتينر رسوب داريم که اين رسوب ما را در تنظيم بازار و تأمين کالاهاي مصرفي و اساسي با مشکل مواجه مي‌کند و هم در تأمين مواد موردنياز خط توليد مشکل‌آفرين است که به همين نسبت توليد کالا در داخل و فرايند صادرات مشکلات بيشتر مي‌شود.

او ادامه داد: مشکل ديگر اين است که از يک‌سو منجر به دموراژ کشتي‌ها مي‌شود چراکه مديريت بازار ارز از چالش‌هاي جدي دولت است از سوي ديگر انبارداري واحدهاي تجاري و توليدي با مشکل مي‌خورد و ملزومات موردنياز با ترخيص کالا به مشکل مي‌شود درنتيجه در فرايند توزيع و تأمين کالا را با چالش مواجه مي‌کند.

 عليخاني تصريح کرد: به تعبير بخش خصوصي، در نگاه ميان‌مدت اگر به کالاهاي گمرک مي‌توان به کالاهاي رسوب کرده در گمرک به‌عنوان کالاي استراتژيک نگاه کنيم و فرايند ترخيص مديريت نشود و گواهي‌هاي فني نتواند به‌موقع انجام شود و مشکل ارزي و پرداخت‌ها انجام نشود، اسناد در اختيار واردکننده قرار نمي‌گيرد بنابراين گمرک نمي‌تواند کارهاي ترخيص را انجام دهد.

 معاون فني و خدمات بازرگاني اتاق ايران گفت: با توجه به اينکه مشکلات سامانه نيما نتوانسته مشکل ارزي را حل کند و در تأمين کالاهاي اساسي و شوينده و بهداشتي دچار مشکل هستيم، پس مشکل را بايد در دو زاويه گمرک و پشتيباني ديد تا در نظام توليد و تأمين کالا به مشکل نخوريم.

 او افزود: مقررات کشور براي شرايط عادي تصويب مي‌شود بنابراين در شرايط خاص امروز که با تحريم‌ها مواجه هستيم نيازمند استراتژي و برنامه خاص هستيم. در شرايط تحريم و مشکلات اقتصادي انتظار از ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي اين است شرايط را سهل کنند و به سمت خود تحريمي نرويم.

عليخاني گفت: برخي از مشکلات ناشي از سياست‌هاي ارزي و تجاري است. فرايند ثبت سفارش کند است و با تأخير انجام مي‌شود. قبلاً فعال اقتصادي بر اساس تجربه و پشتوانه ثبت سفارش را بدون انتقال ارز انجام مي‌داد اما امروزه ثبت سفارش با تغيير تعرفه بايد مجدد انجام شود که اين روند کار را کند مي‌کند بنابراين در شرايط تحريم بايد فرايند ترخيص کالا را تسهيل کرد چراکه برخي مشکلات به سازمان گمرک برمي‌گردد.

 مديرکل مقررات، صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت نيز با بيان اينکه براي گذر از شرايط مختلف، تصميمات مختلف گرفته‌ايم گفت: شرايط نسبت به نيمه اول سال متفاوت و راحت‌تر شده است.

 سيدمهدي نيازي افزود: سال گذشته فرايند تجاري حدود 50 درصد عمليات بدون انتقال ارز نياز به فرايند ثبت سفارش بدين شکل نبود. متقاضي و بازرگان با ثبت آماري کالاي وارداتي آن را ترخيص مي‌کرد بنابراين حدود 50 درصد تجارت بدون انتقال ارز بود.

او با بيان اينکه با تصميمات دولت سيل عظيم کالاهاي وارداتي در گمرک ترخيص شد، گفت: با تأکيد بانک مرکزي ثبت سفارش از طريق ارز بانکي انجام شد تا ارز بانکي قابل‌کنترل شود.

او با بيان اينکه عمليات تجاري يک فرايند پويا است افزود: در مقاطع مختلف احتمال انباشت کالا وجود دارد.

او با اشاره به اينکه 30 خرداد امسال براي توانمندي توليدات داخلي ثبت سفارش برخي کالاها ممنوع اعلام شد، افزود: 21 شهريور امسال بر اساس مصوبه دولت به‌جز خودرو، کالاهاي انبار شده در گمرک اجازه ترخيص پيدا کرد.

منبع: پايگاه خبري اتاق بازرگاني ايران