اخبار
 1397/10/06  تاریخ خبر
انعقاد تفاهم‌نامه همكاري‌ حمل و نقل بين‌المللي جاده‌اي ايران و پاكستان

تفاهم‌نامه‌ همكاريهاي حمل و نقل بين‌المللي جاده‌اي بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري اسلامي پاكستان با حضور مقامات ارشد حمل و نقل  بين‌المللي جاده‌اي دو كشور، پس از دو روز مذاكرات فشرده كارشناسي، در 24 بند، تدوين و به  امضا رسيد.

رضا نفيسي مديركل دفتر ترانزيت و حمل ‌‌و نقل بين‌المللي اين سازمان كه رياست هيأت ايراني را برعهده داشت، اظهار داشت:

در اين نشست، طرفين ابتدا با تاكيد بر روابط عميق دو كشور همسايه مسلمان، آمار حجم تجارت و حمل ‌و نقل بين‌المللي دو جانبه را مبادله و با اشاره به تردد بيش از 60 هزار كاميون و 300 هزار مسافر بين دو كشور، رضايت خود را نسبت به روند رو به‌ رشد همکاري حمل و نقل  بين‌المللي جاده‌اي بين دو کشور ابراز داشتند.

همچنين طرفين با اشاره به هدف‌گذاري رهبران دو كشور به افزايش مبادلات از يك به پنج ميليارد دلار، درخصوص ضرورت تسهيل عمليات حمل و نقل  براي پشتيباني از رشد اقتصادي پايدار در دو كشور و بر تعهد خود در پيگيري تصميمات مندرج در صورتجلسه نهمين نشست كارگروه مشترك منعقده بين دو كشور در مورخ 24 دي‌ماه 1395 در اسلام‌آباد تأكيد نمودند.

نفيسي ضمن ابراز خشنودي از تقارن اين نشست با حضور وزير امورخارجه پاكستان در تهران كه تاثيري فوق‌العاده بر تسريع در رسيدگي به موارد فيمابين خواهدداشت، به اقدامات اساسي و پر اهميت طرف پاكستاني، از جمله مستحدثات جديد در مرز تفتان، بر ضرورت عملياتي نمودن معاهداتTIR  و CMR نيز اشاره نمود.

براساس اين گزارش، اصغر الطاف، دبير مشترك ارشد وزارت ارتباطات كه رياست هيئت پاكستاني را برعهده داشت، با تشكر از ميزباني صميمانه طرف ايراني، با ذكر قابليتهاي كشور خود، از جمله فراهم بودن بازاري با جمعيتي بيش از مجموع شش كشور آسياي مركزي و علاقمندي تجار و فعالان حمل و نقلي  پاكستان به همكاري با شركاي ايراني خود، اظهارداشت:

تقريباً تمام تشريفات دسترسي ايستگاهي تير تكميل و از ارديبهشت 1398 (آوريل 2019) اجرايي‌شدن آن انتظار مي‌رود.

وي خاطرنشان كرد:

نخستين عمليات ورودي تحت رويه تير در تير 1397 (جولاي 2018) از زاهدان به پاكستان آغاز و در كويته خاتمه يافته و اولين تردد خروجي تحت رويه تير به افغانستان در آبان‌ 1397 (اكتبر 2018) از كراچي به كابل انجام شده است.

دبير مشترك ارشد وزارت ارتباطات پاكستان يادآور شد: تشريفات الحاق به معاهده CMR در دست تكميل بوده و اميداست كه در سه‌ماهه اول 2019 ميلادي، به نتيجه رسد.

در ادامه نشست، طرفين ضمن اشاره به  ضرورت مذاكره با نمايندگان دولت چين درخصوص اتصال راهگذرهاي CPEC و ITI پيرو اجلاس اخير ECO-RPC و تسهيل دسترسي آسياي شرقي به آسياي غربي و اروپا و بالعكس، در ارتباط با كاهش هزينه صدور رواديد براي رانندگان و تجار يكديگر، اظهار نظر كردند.

براساس اين گزارش، نفيسي بر ضرورت انطباق الزامات ابعاد و اوزان وسايل نقليه باربري و مسافربري با مقررات داخلي، تاكيد كرد و  هيئت پاكستاني، ضمن اعلام وصول آن در ابتداي سالجاري، بر ارسال نسخ متناظر ، قول مساعد داد.

اين گزارش حاكي است، هيئت ايراني بر ضرورت حداقل‌رساني تاخير ترخيص كالا در مرزها، تاكيد داشت  و مقرر شد هرگاه واردکننده قادر به ترخيص کالاهاي گمرکي به‌منظور استفاده خود در زمان غيرفعال بودن کاميونها نباشد، ضروري است اداره گمرک به تخليه كالاهاي طرف ديگر در انبارهاي تحت كليد، مساعدت نمايد.

همچنين نماينده گمرك ايران بر ضرورت اجرايي‌سازي پروتکل تبادل اطلاعات الکترونيکي و روزآمدسازي آن براساس الگوهاي بين‌المللي اشاره كرد و از مقامات گمرک پاکستان براي آشنايي با سامانه‌هاي فعال دعوت به‌عمل آورد.

اين گزارش مي‌افزايد، طرفين توافق کردند تمام هزينه‌هاي دريافتي در پايانه‌هاي مرزي را به يکديگر اعلام و هرگونه تغيير در برنامه‌هاي مرزها را حداقل از دو هفته قبل، به اطلاع طرف مقابل برسانند.

در خاتمه نشست، طرفين در ارتباط با ضرورت تامين امنيت تردد وسايل نقليه مسافربري ايراني در قلمرو پاكستان همچنين ملاحظات تردد اتوبوسهاي پاكستاني حامل زائران به مشهد، قم و تهران، مذاكره كردند.

منبع: سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي