مديرکل طرح جامع و مدلهاي
حملونقل به همراه تيم كارشناسي دبيرخانه ستاد مراكز لجستيك كشور در سفر
به استانهاي آذربايجان شرقي و غربي از زيرساختهاي لجستيكي اين دو استان و
پتانسيلهاي موجود آنها جهت ايفاي نقش مراكز تعريفشده در سند آمايش
لجستيك كشور بازديد كردند.
مديرکل طرح جامع و مدلهاي حملونقل وزارت راه و شهرسازي كه
مسئوليت دبيرخانه ستاد مراكز لجستيك كشور را بر عهده دارد، هدف از
بازديدهاي صورت گرفته را ارزيابي موقعيت و پتانسيلهاي نقاط كانديدا در
پهنههاي مصوب در اين دو استان جهت ايفاي نقش بهعنوان مراكز لجستيك برشمرد
و دراينباره گفت: با توجه به درخواستهاي ارايه شده به دبيرخانه ستاد
مراكز لجستيك و مطالعات صورت گرفته پيرامون مناسبترين نقاط جهت ايجاد
مراكز لجستيك، تيم كارشناسي دبيرخانه ستاد از پتانسيلهاي موجود اين دو
استان بازديد نمود تا هر چه سريعتر زمينه نهايي نمودن نقاط و صدور مجوز
مراكز لجستيك در اين دو استان با همکاري دستگاههاي مسئول تعيينشده در هر
پهنه فراهم شود.
وي افزود: در اين سفر از زيرساختها و تسهيلات موجود در
پهنههاي تبريز، منطقه آزاد ارس و منطقه آزاد ماكو كه از جمله پهنههاي
مشخصشده در سند آمايش مراكز لجستيك كشور بودند بازديد شد و نقاط ضعف و قوت
محدودههاي كانديدا در هر پهنه مورد ارزيابي كارشناسي قرار گرفت.
صفري مقدم منطقه ويژه اقتصادي سهلان، ايستگاه راهآهن و
پايانه حملونقل جادهاي و گمرك تبريز، زيرساختهاي موجود در منطقه آزاد
ارس، پايانه مرزي بازرگان، پايانه صادراتي منطقه آزاد ماكو و طرح مركز
لجستيك مورد نظر در اين منطقه را بهعنوان بخشي از نقاط ارزيابي شده در اين
سفر خواند و اظهار کرد: مذاكرات بسيار خوبي با مديريت منطقه ويژه اقتصادي
سهلان و مديران مناطق آزاد ارس و ماكو داشتيم و اين مناطق ضمن تشريح
اقدامات و سرمايهگذاريهاي صورت گرفته و توضيح برنامههاي آتي خود، تمايل و
آمادگي کاملشان براي ايفاي نقش مراكز مشخصشده در سند آمايش و در چارچوب
سياستهاي ستاد مراكز لجستيك را اعلام نمودند.
مديركل طرح جامع و مدلهاي حملونقل، حداکثر نمودن استفاده از
مشاركت و سرمايهگذاري بخش خصوصي و اجتناب از ايجاد انحصار و فراهم نمودن
زمينه حضور و رقابت همه فعالان عرصه لجستيك را دو سياست مهم ستاد مراكز
لجستيك در توسعه آتي اين مراكز خواند و افزود: بهمنظور فراهم نمودن زمينه
تحقق اين امر، در حال طراحي يك ساختار چند سطحي جهت جلب مشاركت و
سرمايهگذاري بخش خصوصي هستيم كه در بالاترين سطح آن بخش خصوصي علاقهمند
به سرمايهگذاري بهعنوان توسعهدهنده اصلي (Main Developer) قرار ميگيرد كه مسئوليت توسعه زيرساختي و مديريت كلي اقدامات اجرايي در توسعه مراكز لجستيك را بر عهده خواهد داشت.
صفري مقدم ادامه داد: تاکنون در توسعه زيرساختهاي حملونقل و
لجستيك كشور مانند بنادر، فرودگاهها، ايستگاههاي راهآهن، پايانهها و
... عمدتاً شرکتها و سازمانهاي دولتي اين نقش را بر عهده داشتهاند ليكن
با توجه به سياست استفاده حداكثري از توان و سرمايهگذاري بخش خصوصي در نظر
است اين نقش نيز به بخش خصوصي علاقهمند و واجد صلاحيت واگذار شود.
مسئول دبيرخانه ستاد مراكز لجستيك، شرکتهاي ارائهدهنده
خدمات لجستيكي، اپراتورهاي تخليه و بارگيري و انبارداري را بهعنوان
بازيگران سطح دوم ساختار جلب مشاركت و سرمايهگذاري بخش خصوصي در توسعه
مراكز لجستيك برشمرد و اظهار کرد: اصل اساسي در طراحي اين ساختار چند سطحي
کاهش ريسک ايجاد انحصار و فراهم نمودن زمينه رقابت آزاد و عادلانه همه
شرکتها در ارائه خدمات در مراكز لجستيک ضمن استفاده از پتانسيل و ظرفيت
بخش خصوصي جهت توسعه زيرساختي و مديريت اين مراكز بوده است تا از انحصار
توسعهدهنده اصلي در فعاليتهاي آتي مراكز جلوگيري شود.
صفري مقدم افزود: شرکتهاي ارائهدهنده خدمات لجستيكي بايد
بتوانند شبكه تخصصي و اختصاصي خود را در سطح كشور و در همه مراكز لجستيك
تعيينشده در سند آمايش ايجاد و توسعه دهند که شرط تحقق اين موضوع، فراهم
شدن زمينه سرمايهگذاري اين شرکتها در ايجاد محوطهها، انبارها و تجهيزات
اختصاصي خود در مراكز حوزه فعاليتشان است كه توسعهدهنده اصلي نبايد مانع و
محدوديتي در اين امر ايجاد نمايد.
منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي