اخبار
 1397/10/10  تاریخ خبر
ساختار چند سطحی سرمایه‌گذاری مراکز لجستیک در دست طراحی است

  مديرکل طرح جامع و مدل‌هاي حمل‌ونقل از طراحي يك ساختار چند سطحي جهت جلب مشاركت و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي به‌عنوان توسعه‌دهنده اصلي و مسئول توسعه زيرساخت و مديريت كلي اقدامات اجرايي در توسعه مراكز لجستيك خبر داد.

 مديرکل طرح جامع و مدل‌هاي حمل‌ونقل به همراه تيم كارشناسي دبيرخانه ستاد مراكز لجستيك كشور در سفر به استان‌هاي آذربايجان شرقي و غربي از زيرساخت‌هاي لجستيكي اين دو استان و پتانسيل‌هاي موجود آن‌ها جهت ايفاي نقش مراكز تعريف‌شده در سند آمايش لجستيك كشور بازديد كردند.

مديرکل طرح جامع و مدل‌هاي حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازي كه مسئوليت دبيرخانه ستاد مراكز لجستيك كشور را بر عهده دارد، هدف از بازديدهاي صورت گرفته را ارزيابي موقعيت و پتانسيل‌هاي نقاط كانديدا در پهنه‌هاي مصوب در اين دو استان جهت ايفاي نقش به‌عنوان مراكز لجستيك برشمرد و دراين‌باره گفت: با توجه به درخواست‌هاي ارايه شده به دبيرخانه ستاد مراكز لجستيك و مطالعات صورت گرفته پيرامون مناسب‌ترين نقاط جهت ايجاد مراكز لجستيك، تيم كارشناسي دبيرخانه ستاد از پتانسيل‌هاي موجود اين دو استان بازديد نمود تا هر چه سريع‌تر زمينه نهايي نمودن نقاط و صدور مجوز مراكز لجستيك در اين دو استان با همکاري دستگاه‌هاي مسئول تعيين‌شده در هر پهنه فراهم شود.

وي افزود: در اين سفر از زيرساخت‌ها و تسهيلات موجود در پهنه‌هاي تبريز، منطقه آزاد ارس و منطقه آزاد ماكو كه از جمله پهنه‌هاي مشخص‌شده در سند آمايش مراكز لجستيك كشور بودند بازديد شد و نقاط ضعف و قوت محدوده‌هاي كانديدا در هر پهنه مورد ارزيابي كارشناسي قرار گرفت.

صفري مقدم منطقه ويژه اقتصادي سهلان، ايستگاه راه‌آهن و پايانه حمل‌ونقل جاده‌اي و گمرك تبريز، زيرساخت‌هاي موجود در منطقه آزاد ارس، پايانه مرزي بازرگان، پايانه صادراتي منطقه آزاد ماكو و طرح مركز لجستيك مورد نظر در اين منطقه را به‌عنوان بخشي از نقاط ارزيابي شده در اين سفر خواند و اظهار کرد: مذاكرات بسيار خوبي با مديريت منطقه ويژه اقتصادي سهلان و مديران مناطق آزاد ارس و ماكو داشتيم و اين مناطق ضمن تشريح اقدامات و سرمايه‌گذاري‌هاي صورت گرفته و توضيح برنامه‌هاي آتي خود، تمايل و آمادگي کاملشان براي ايفاي نقش مراكز مشخص‌شده در سند آمايش و در چارچوب سياست‌هاي ستاد مراكز لجستيك را اعلام نمودند.

مديركل طرح جامع و مدل‌هاي حمل‌ونقل، حداکثر نمودن استفاده از مشاركت و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و اجتناب از ايجاد انحصار و فراهم نمودن زمينه حضور و رقابت همه فعالان عرصه لجستيك را دو سياست مهم ستاد مراكز لجستيك در توسعه آتي اين مراكز خواند و افزود: به‌منظور فراهم نمودن زمينه تحقق اين امر، در حال طراحي يك ساختار چند سطحي جهت جلب مشاركت و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي هستيم كه در بالاترين سطح آن بخش خصوصي علاقه‌مند به سرمايه‌گذاري به‌عنوان توسعه‌دهنده اصلي (Main Developer) قرار مي‌گيرد كه مسئوليت توسعه زيرساختي و مديريت كلي اقدامات اجرايي در توسعه مراكز لجستيك را بر عهده خواهد داشت.

صفري مقدم ادامه داد: تاکنون در توسعه زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل و لجستيك كشور مانند بنادر، فرودگاه‌ها، ايستگاه‌هاي راه‌آهن، پايانه‌ها و ... عمدتاً شرکت‌ها و سازمان‌هاي دولتي اين نقش را بر عهده داشته‌اند ليكن با توجه به سياست استفاده حداكثري از توان و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در نظر است اين نقش نيز به بخش خصوصي علاقه‌مند و واجد صلاحيت واگذار شود.

مسئول دبيرخانه ستاد مراكز لجستيك، شرکت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات لجستيكي، اپراتورهاي تخليه و بارگيري و انبارداري را به‌عنوان بازيگران سطح دوم ساختار جلب مشاركت و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در توسعه مراكز لجستيك برشمرد و اظهار کرد: اصل اساسي در طراحي اين ساختار چند سطحي کاهش ريسک ايجاد انحصار و فراهم نمودن زمينه رقابت آزاد و عادلانه همه شرکت‌ها در ارائه خدمات در مراكز لجستيک ضمن استفاده از پتانسيل و ظرفيت بخش خصوصي جهت توسعه زيرساختي و مديريت اين مراكز بوده است تا از انحصار توسعه‌دهنده اصلي در فعاليت‌هاي آتي مراكز جلوگيري شود.

صفري مقدم افزود: شرکت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات لجستيكي بايد بتوانند شبكه تخصصي و اختصاصي خود را در سطح كشور و در همه مراكز لجستيك تعيين‌شده در سند آمايش ايجاد و توسعه دهند که شرط تحقق اين موضوع، فراهم شدن زمينه سرمايه‌گذاري اين شرکت‌ها در ايجاد محوطه‌ها، انبارها و تجهيزات اختصاصي خود در مراكز حوزه فعاليتشان است كه توسعه‌دهنده اصلي نبايد مانع و محدوديتي در اين امر ايجاد نمايد.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي