اخبار
 1397/10/10  تاریخ خبر
بلاتکلیفی 10 هزار کانتینر در بندر شهید رجایی

‌در نشست مشترک مديرکل بنادر و دريانوردي هرمزگان با مديرکل جديد گمرک شهيد رجايي، بر لزوم تعامل و همکاري دو مجموعه براي ايجاد يکپارچگي بيشتر فعاليت هاي درون بندر، کاهش ميزان ماندگاري کالا در محوطه ها و ‌دقيق و شفاف تر شدن تبادل اطلاعات بين گمرک و بندر تأکيد شد.

اله مراد عفيفي پور در نشست با "حسين سعيدي" که به تازگي تصدي مديريت گمرک شهيد رجايي و ناظر گمرکات استان را عهده دار شده است، ضمن تبريک انتصاب شايسته وي در اين مسئوليت مهم، ابراز اميدواري کرد با برنامه هاي مجموعه مديريتي جديد گمرک شاهد تغيير و تحولات اثربخش و رقم خوردن روزهايي خوب براي تجارت کشور و رضايت مشتريان بندر باشيم.

وي ادامه داد: سازمان بنادر و گمرک دو مجموعه مکمل همديگر هستند که بايد ضمن رعايت ضوابط و تأمين حقوق دولت زيرساخت ها و بستري را فراهم مي کنند تا کالاها به صورت شفاف و در قالب رويه هايي مشخص همچون ترانزيت، ترانشيپ، صادرات و واردات وارد سرزمين اصلي شده يا از کشور خارج شوند.

به گفته عفيفي پور، فعاليت هاي جانبي بايد تسهيل کننده مسير براي تحقق اين هدف مهم باشد، نه ترمزي براي توقف فرآيند خدمات رساني. زيرا در شرايط فعلي اقتصاد کشور نيازمند يکپارچگي بيشتر در سيستم است و بخشي از اين يکپارچگي مربوط به فعاليت هايي است که در داخل بندر اتفاق مي افتد.

مديرکل بنادر و دريانوردي هرمزگان با تأکيد بر لزوم استفاده بيشتر از فناوري اطلاعات در ارتباطات بين سازماني‌ خاطرنشان کرد: تبادل اطلاعات بين گمرک و بندر بايد به شکلي دقيق و شفاف صورت گيرد تا هم اقتصاد کشور دچار مشکل نشود و هم شاهد افزايش رضايت ارباب رجوع و مشتريان و صاحبان کالا باشيم. از سوي ديگر‌ امکان پاسخگويي به دستگاه هاي نظارتي نيز فراهم شود.

وي با اشاره به تأکيدات رييس جمهور و جلسات معاون اول رييس جمهور در خصوص تعيين تکليف کالاهاي رسوبي در بنادر گفت: در حال حاضر 42 هزار کانتينر در محوطه هاي بندر شهيد رجايي وجود دارد که 10 هزار کانتينر از اين تعداد از سال 80 تاکنون تعيين تکليف نشده و بيشترين تعداد نيز مربوط به سال گذشته بوده است.

عفيفي پور با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط اداره کل بنادر و دريانوردي در خصوص احصاء فهرست کالاهاي متروکه در بندر شهيد رجايي به صورت هفتگي گفت: ماندگاري کالا در بندر نه تنها به سود شرکت هاي انباردار بخش خصوصي نيست بلکه تا ميزان چشمگيري بر درآمد آنها هم اثر منفي دارد. زيرا اين پديده باعث ايجاد حاشيه سود شکننده و شيشه‌اي مي شود و گردش کالا در انبارهاي شرکت هاي محوطه دار قطعاً به نفع آنهاست.

در ابتداي اين نشست، "حسين سعيدي" ناظر گمرکات استان و مديرکل جديد گمرک شهيد رجايي طي سخناني اظهار داشت: گمرک و بندر دو مجموعه جدا از هم نيستند و تحت عنوان دولت جمهوري اسلامي تحت هدايت هاي مقام معظم رهبري و در راستاي تحقق اهدافي مشخص، فعاليت مي کنند.

وي با بيان اينکه آمادگي داريم که در بحث تعيين تکليف کالاهاي رسوبي و متروکه به يک جمع بندي برسيم، افزود: بسياري از اين گونه کالاها به دليل محدويت هاي ناشي از قوانين و مقررات امکان خروج از بندر را پيدا نکرده است و با تعامل خوب دو مجموعه قابل حل است.

سعيدي اضافه کرد: نتيجه اين تعامل مسلما هم به نفع نظام و هم به نفع مردم خواهد بود.

‌منطقه ويژه اقتصادي بندر شهيد رجايي با ظرفيت سالانه 100 ميليون تن کالا، بزرگترين و مهم ترين بندر تجاري ايران است که به تنهايي 58 درصد عمليات کالاهاي غيرنفتي، 43 درصد عمليات جابجايي فرآورده هاي نفتي و 85 درصد از عمليات کانتينري بنادر کشور را بر عهده دارد.

خاطرنشان مي شود، حوزه نظارت گمرکات استان هرمزگان متشکل از پنج زيرمجموعه شامل اداره کل گمرک شهيد رجايي، شهيد باهنر، کيش، قشم و بندرلنگه است و از لحاظ وسعت، درآمد و تعداد کارکنان، گمرک شهيد رجايي بزرگ‌ترين و با اهميت‌ترين گمرک کشور به شمار مي‌رود. سهم گمرک شهيد رجايي بندرعباس از کل تجارت خارجي کشور به تنهايي بيش از 35 درصد است.

منبع: خبرگزاري ايسنا