اخبار
 1397/10/11  تاریخ خبر
بیش از 22درصد پایانه‌های مرزی در استان آذر بایجان‌غربی است

مديرکل اين استان در نشست مطبوعاتي به مناسب فرارسيدن هفته حمل‌ونقل، راهداري و رانندگان گفت: هشت شهر مرزي در سطح استان با 967 کيلومتر مرز مشترک آبي و خاکي و 5 پايانه از 23 پايانه فعال در سطح کشور در آذربايجان‌غربي قرار دارد که 22.7 درصد پايانه‌هاي مرزي کشور در آذربايجان غربي قرار دارد و بالغ‌بر 70 درصد واردات کشور از پايانه‌هاي مرزي استان صورت مي‌گيرد که 62 درصد آن به مرز بازرگان اختصاص دارد.

وي افزود: حمل‌ونقل ريلي، جاده‌اي و هوايي يکي از مهم‌ترين مؤلفه‌هاي توسعه پايدار اقتصادي به شمار مي‌رود که در کشور 95 درصد حمل‌ونقل به‌صورت زميني و ريلي صورت مي‌گيرد که از اين ميزان بيش از 90 درصد به حمل‌ونقل زميني از طريق جاده‌ها اختصاص دارد.

 ارسلان شکري توسعه ناوگان موردنياز در استان ازجمله ناوگان يخچال‌دار براي حمل‌ونقل محصولات کشاورزي منطقه، توسعه پايانه‌هاي مرزي، راه‌سازي و ارتقاي محورها، ارتقاي درجه راه‌ها و ايمن‌سازي محورها و... را ازجمله اولويت‌ها مطرح کرد و افزود: در بحث‌هاي زيرساختي توسعه راه‌ها و پايانه‌ها بيشتر مدنظر است و در ارتقاي محورها موضوع باندهاي دوم مطرح است که جزو سرمايه‌هاي ملي محسوب مي‌شود.

مديرکل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي آذربايجان‌غربي به جايگاه استان ازلحاظ گردشگري با توجه به مرزي بودن منطقه اشاره کرد و متذکر شد: آذربايجان‌غربي به لحاظ گردشگري در نوع خود از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است به‌گونه‌اي که آثار گردشگري جهاني و ملي را در خود جاي‌داده که نيازمند توسعه زيرساخت‌هاي حمل‌ونقلي براي جذب سرمايه‌گذار است.

وي از وجود 18 هزار کيلومتر راه همسنگ در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: آذربايجان غربي با احتساب راه‌هاي روستايي 12 هزار کيلومتر راه خام دارد که هشت هزار کيلومتر آن روستايي است و از مجموع راه‌هاي روستايي 50 درصد آن با بهره‌مندي 80 درصدي خانوارهاي روستايي استان آسفالت شده و مابقي راه‌هاي روستايي خاکي است.

شکري از استقرار 68 اکيپ راهداري در آذربايجان‌غربي خبر داد و اعلام کرد: 30 راهدارخانه ثابت در استان وجود دارد که بيش از 45 هزار تن ماسه و نمک در اين راهداري‌ها براي پاک‌سازي راه‌هاي استان و استفاده در ايام بارش ذخيره‌شده است و نيز تعداد 520 دستگاه ماشين‌آلات سبک و سنگين با حدود يک هزار و 500 نفر کارکنان که 700 نفر به‌صورت رسمي، 200 نفر به‌صورت شرکتي و مابقي به‌صورت کارگران نمک‌پاش با 22 دستگاه نمک‌پاش آماده ارائه خدمات به مردم استان هستند.

 وي از فعاليت 36 هزار راننده ناوگان باري و مسافري داراي کارت هوشمند در استان خبر داد و اضافه کرد: بيش از 17هزار کاميون داراي کارت هوشمند در بخش باري استان، 650 اتوبوس، يک هزار و 100 ميني‌بوس و يک هزار دستگاه سواري در حال خدمات‌رساني در ناوگان حمل‌ونقل استان هستند.

 مديرکل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي آذربايجان‌غربي ادامه داد: حدود ده هزار حلقه لاستيک بين رانندگان آذربايجان‌غربي تقسيم‌شده است و درمجموع 4.6 درصد کاميون‌هاي باري کشور در آذربايجان در حال فعاليت هستند.

وي هم‌چنين از فعاليت 17 مجتمع خدمات رفاهي، پنج مرکز معاينه فني، 141 شرکت داخلي باري، 32 شرکت بين‌المللي مسافري و باري و بيش از 130 شرکت مسافربري در آذربايجان خبر داد و افزود: آذربايجان ازلحاظ تعداد شرکت‌هاي بين‌المللي رتبه نخست رادار است.

شکري سن ناوگان اتوبوسي استان را 9.23 سال، کاميون باري 16 سال و عمر ناوگان راهداري استان بالاي 25 سال عنوان کرد و يادآور شد: عمر ناوگان ميني‌بوسي آذربايجان‌غربي سه سال فرسوده‌تر از ميانگين کشوري است.

 شکري با اعلام اين‌که در حال حاضر ساخت پايانه بازرگان در حال تکميل است که 14 ميليارد تومان اعتبار براي اقدامات زيرساختي اين پايانه و 10 ميليارد تومان براي ورودي آن هزينه شده و آماده افتتاح است، ادامه داد: درمجموع براي توسعه زيرساخت‌هاي پايانه‌هاي مرزي استان بيش از 80 ميليارد تومان در نظر گرفته‌شده که عمليات اجرايي در حال انجام است.

 وي ابراز کرد: مديريت راه‌هاي آذربايجان‌غربي با 40 دوربين تصويري و نظارتي در نقاط حساس و پرحادثه استان قرارگرفته است که 12 ارگان ديگر از محتواي اين دوربين‌ها استفاده مي‌کنند و تعداد 88 تردد شمار در محورهاي مواصلاتي استان وجود دارد.

منبع: اداره‌کل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان آذربايجان غربي