اخبار
 1397/10/12  تاریخ خبر
نشست بررسی مشکلات حوزه ترانزیت و امورات شرکتها با حضور مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری

به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران، نشستي در خصوص بررسي مسائل و مشکلات قاچاق کالا و مهمترين  مشکلاتي که شرکتهاي حمل ونقل بين المللي با آنمواجه هستند در سالن اجتماعات انجمن برگزار گرديد.


در اين نشست رضا نفيسي مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي به همراه معاونانشان مهندس جميلي و مهندس حسيني، رئيس هيئت مديره و دبير انجمن ، چند تن از اعضاي هيئت مديره و رئيس ومعاونان بخش امور گمرکي و ترانزيت انجمن حضور داشتند.

در ابتداي جلسه يونس جاويد رييس هيئت مديره انجمن ضمن خير مقدم به مدعوين به بيان مشکلات شرکتهاي حمل و نقل بين المللي در خصوص قاچاق کالا و اداره امور شرکتها درحوزه هاي مختلف پرداخت. وي عنوان کرد: در حالا حاضر پرونده هايي ميلياردري در خصوص قاچاق کالا وجود دارد که قابليت ارجاع به ديوان عدالت اداري را ندارند چرا که نهاديا افرادي که در اين خصوص مقصر هستند از مجازات تبرئه شده و در نهايت مقصر اصلي به ناحق  شرکت هاي حمل و نقل بين المللي شناخته مي شوند که بايد جريمه هاي سنگيني را پرداخت کنند.

 يکي ديگر ازمشکلاتي که حمل و نقل بين المللي ما با آن مواجه ست مسئله مربوط به اسناد کالا است که ازمتصديان حمل مطالبه ميکنند در حالي که اين اسناد مانند ثبت سفارش به حمل کننده ارتباطي پيدا نمي کند و بعضي از گمرکات به صورت سليقه اي و يا تاکيد به دريافت اصل بارنامه از راننده رادارند در حالي که اين سند رابطه بين صاحب کالا و متصدي حمل است.
 از ديگر مسائل حائز اهميت بحث کارنه تير ونهايتاً آيين نامه تاسيس شرکتهاي حمل و نقل بين المللي است که خوشبختانه با انتصاب مهندس آدم نژاد به عنوان معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازي قطعا کمک بزرگي درجهت پيشبرد و حل معضلات  اين امور خواهند بود.
يونس جاويد در ادامه اظهار داشت: رفتارهاي چندگانه مديران سازمان در مرزهاي مختلف در خصوص ورود و خروج کاميونها در مرزها و اسناد همراه آنها  باعث ايجاد مشکلاتي در حمل ونقل بين المللي ميگردند.
نفيسي مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان ضمن ابراز خرسندي از برگزاري چنين جلسه اي در انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران بيان کرد: ما به دنبال شناسايي مسائل و مشکلات حوزه حمل ونقل بين المللي هستيم تا بتوانيم با تعامل و همفکري يکديگر مسائل ومشکلات را استخراج کرده و جهت بررسي به وزير راه و شهرسازي ارائه دهيم.
در ادامه جلسه حسيني معاون دفتر ترانزيت عنوان کرد : بحث مربوط به قاچاق کالاموضوعي است که براي وزير راه و شهرسازي هم از اهميت بالايي برخوردار است. پيشنهاد ميکنم در رابطه با اين موضوع يک کميته بررسي تشکيل شود تا به بخش دولتي هم در اين زمينه کمکي شود.
ما بايد به دنبال اين باشيم که چگونه مي توانيم در برابر مشکلات ترانزيتي از خود محافظت کنيم و چه اقداماتي ميتوان انجام داد.
نفيسي در خصوص آيين نامه تاسيس شرکتهاي حمل ونقل بين المللي اظهار داشت: آيين نامه ي فعلي داراي نقاط ضعفي است که بايد برطرف شود. ما بايد عوامل موثر در تاسيس يک شرکت حمل ونقل بين المللي را بررسي و در آيين نامه لحاظ کنيم ، صرفا شخصي تنها باشرکت در آزمون تاسيس شرکت حمل ونقل سازمان راهداري و کسب نمره قبولي صلاحيت لازم براي اين امر را نخواهد داشت و بايد يکسري اصول و قوانين در نظر گرفته شود. باهمکاري انجمن و سازمان راهداري اصلاحات آيين نامه را انجام خواهيم داد تا نقاظ ضعف آيين نامه برطرف شود .
وي به تدوام برگزاري جلسات انجمن با سازمان راهداري ، بيان مشکلات حوزه حمل و نقل بين المللي و همفکري در جهت رفع مشکلات تاکيد نمود.
 جلسه با بررسي موارد مطروحه و اظهارنظرهاي طرفين برگزار گرديد و مقرر شد که به صورت دائمي و ماهيانه اين جلسات تداوم يابد.