اخبار
 1397/10/15  تاریخ خبر
ترخیص کالا از بنادر آبادان با همکاری دستگاه‌ها تسریع می‌شود

  مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: انتظار مي‌رود فرآيندهاي ترخيص کالا از بنادر آبادان با مساعدتي که از طرف دستگاه‌هاي مربوطه انجام مي‌شود، سريع‌تر شود.

محمد راستاد معاون وزير راه و شهرسازي در دومين روز از سفر خود به بنادر جنوبي کشور در بازديد از بنادر آبادان افزود: اقدامات خوبي براي بهسازي زيرساخت ها و روبناهاي بندر آبادان انجام شده است و در اين ميان بهسازي اسکله ها و پسکرانه ها در دستور کار است.

وي تصريح کرد: ميزان رسوب کالا در بندر آبادان زياد است لذا اين موضوع مستلزم تسريع در تشريفات خروج کالا است.  

راستاد با بيان اينکه بندر آبادان از نظر پسکرانه دچار محدوديت است، تاکيد کرد: انتظار مي‌رود فرآيندهاي ترخيص کالا با مساعدتي که از طرف دستگاه‌هاي مربوطه انجام مي شود، سريع تر شده تا بتوان از فضا و ظرفيت هاي بندر آبادان بيشتر استفاده کرد.

راستاد افزود: بندر چوئبده از بنادر آبادان از نظر محوطه، پسکرانه و اسکله خوشبختانه از شرايط خوبي برخوردار است.

وي تاکيد کرد: به لحاظ ظرفيت خوبي که در بندر چوئبده وجود دارد بايد تسهيلات گمرکي به گونه اي برقرار شود که از اين ظرفيت بهره‌برداري بيشتري کرد.

معاون وزير راه و شهرسازي گفت: ميزان بهره برداري از بندر چوئبده در مقايسه با پسکرانه هايي که دارد، از نظر  تسهيلات گمرکي و از لحاظ مکانيسم‌هاي تامين سوخت خيلي محدود است.

راستاد با اشاره به مشاهدات خود طي سفر به بنادر محلي خوزستان، بيان کرد: سازمان بنادر و دريانوردي پيگيري هاي لازم براي حل مشکلات لنج داران به خصوص چالش تامين سوخت آنها را از مراجع ذيربط براي بهبود تامين سوخت ناوگان سنتي انجام خواهد داد.

وي در ادامه افزود: ظرفيت‌هاي خيلي خوبي براي صادرات غيرنفتي در بنادر چوئبده و اروندکنار  وجود دارد و از روند رو به رشدي برخوردار است.  

راستاد گفت: اينکه کالاي صادراتي بارگيري شود و سپس معطلي هايي براي ساير فرآيندها از جمله تامين سوخت و حمل داشته باشد، مطمئنا رقابت پذيري را براي صادرات غيرنفتي پايين مي‌آورد.  

وي اذعان داشت: لازم است مسئولين شهرستان آبادان که مساعدت ويژه و پيگيرهاي مجدانه‌اي براي حل و فصل مشکلات اين بنادر دارند و البته سازمان بنادر و دريانوردي به عنوان مرجع حاکميت دريايي در کنار آنان، با رايزني که با ساير دستگاه‌ها به عمل مي‌آورند، مشکلات را به حداقل برسانيم.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در خصوص توسعه بندر اروندکنار نيز خاطر نشان کرد: اين بندر به لحاظ محدوديت‌هايي که در حال حاضر به لحاظ اسکله و عمق مناسب براي تردد ناوگان دريايي دارد، به منظور رسيدن به عمق مناسب تر هم در اسکله فعلي و جديد نيازمند برنامه توسعه‌اي است. البته احداث انبار سرپوشيده براي برخورداري از مجموعه کامل بندري نيز در نظر گرفته شده است.

راستاد اظهار اميدواري کرد: با ايجاد و بهبود زيرساخت‌ها، تجارت و حمل و نقل دريايي بهتر و بيشتري در بنادر جنوبي کشور خواهيم داشت.

وي تاکيد کرد: بنادر مراکز ايجاد اشتغال، درآمد و ارزش افزوده هستند؛ اگر بتوانيم بنادر را به گونه‌اي سامان ببخشيم  که حجم تخليه و بارگيري و مراودات تجاري افزايش پيدا کند، مسائل اشتغال و ديگر مسائل منطقه اي نيز به خوبي قابل مديريت شدن است.

به گزارش سازمان بنادر و دريانوردي، وي گفت: با توجه به سرمايه‌گذاري‌هايي که سازمان بنادر و دريانوردي براي توسعه زيرساخت‌ها انجام داده است و همچنين برنامه‌هايي که براي توسعه بنادر تجاري شهرستان آبادان در دستور کار قرار دارد، سايرعوامل، فرآيندها در اين حوزه در کنار ما قرار گيرند تا استفاده بهينه‌اي از زيرساخت‌ها داشته باشيم.

منبع: پايگاه خبري  وزارت راه و شهرسازي