اخبار
 1397/10/16  تاریخ خبر
فرهنگستان واژه لجستیک را برای ثبت در نام شرکت‌ها بپذیرد

  وزير راه و شهرسازي در نامه‌اي به رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي خواستار اعلام موافقت آن فرهنگستان با استفاده از کلمه لجستيک در نام شرکت‌ها و متون رسمي به نهاد‌هاي مربوطه علي‌الخصوص اداره کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غيرتجاري سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شد.

 محمد اسلامي در نامه‌اي به غلامعلي حداد عادل رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي نوشت: امروزه بهبود و ارتقاي عملکرد لجستيک به‌عنوان يکي از محورهاي مهم توسعه کشورها شناخته مي‌شود، به‌طوري‌که از ميان کشورهاي با درآمد سرانه هم‌سطح، آن کشورهايي که عملکرد لجستيکي بهتري داشته‌اند شاهد يک درصد رشد بيشتر در توليد ناخالص داخلي (GDP) و دو درصد رشد بيشتر در حوزه تجارت بوده‌اند.

وي افزود: ايران نيز با توجه به موقعيت خاص جغرافيايي و زيرساخت‌هاي موجود، استعداد قابل‌توجهي براي توسعه فعاليت‌هاي لجستيکي داراست که در اين‌ زمينه ايجاد شرکت‌هاي تخصصي براي ارائه خدمات لجستيک به‌عنوان يکي از پيش‌نيازهاي بالفعل شدن استعداد‌هاي ملي موجود همراه مورد توجه بوده است.

اسلامي خاطرنشان کرد: ليکن به دليل عدم وجود واژه متناظر مناسب و فراگير براي کلمه لجستيک در زبان فارسي از يک سو و لاتين محسوب شدن واژه لجستيک از ديگر سو، اين شرکت‌ها حتي براي ثبت‌نام خود با عنواني که معرف فعاليت لجستيکي آن‌ها باشد با مشکل مواجه هستند.

وزير راه و شهرسازي در ادامه بيان داشت: بر اساس تعريف ستاد مراکز لجستيک کشور، لجستيک مديريت جريان کالاها از محل موجودي به محل مصرف شامل فرآيند مطالعه، برنامه‌ريزي، نظارت بر خدمات، عمليات و اطلاعات مرتبط با حمل کالا، نگهداري و فعاليت‌هاي ارزش افزوده ( همچون بيمه، مديريت مالي، کنترل کيفيت، بسته‌بندي و ...) است که با هدف تأمين نياز مشتريان و کاهش هزينه‌ها انجام مي‌پذيرد. لغت لجستيک ريشه يوناني دارد اما به دليل ماهيت چندوجهي بودن مفهوم آن، در قريب به اتفاق کشورهاي پيشروي لجستيک در دنيا مانند آمريکا، آلمان،‌اسپانيا، ترکيه و غيره براي کلمه لجستيک معادلي در نظر گرفته نشده و صرفاً با رسم‌الخط آن کشور بازنويسي شده است.

 وي در ادامه يادآور شد: کلمه‌هاي استفاده شده در فارسي همچون آماد، پشتيباني و تدارکات نيز يا دربرگيرنده حوزه پوشش لجستيک به‌طور کامل نيستند (همچون تدارکات) و يا متبادر کننده مفهوم ديگري به ذهن هستند (همچون آماد که هيچ‌يک از فعالان لجستيک به دليل استفاده نظامي از اين کلمه استفاده نمي‌کنند).

اسلامي در پايان اين نامه خطاب به رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي نوشت: با عنايت به موارد فوق‌الذکر مستدعي است دستور فرماييد در راستاي تسهيل در امور ثبت شرکت‌هاي لجستيک، نسبت به اعلام موافقت آن فرهنگستان با استفاده از کلمه لجستيک در نام شرکت‌ها و متون رسمي به نهاد‌هاي مربوطه علي‌الخصوص اداره کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غيرتجاري سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اقدام مقتضي مبذول فرمايند.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي