اخبار
 1397/10/17  تاریخ خبر
شناسایی ۶۰ مانع در ترخیص کالا از گمرک
بر اساس طرح اورژانسي گمرک براي جلوگيري از انباشت کالا در بنادر و گمرکات تاکنون 60 مورد از موانع و مشکلات مقرراتي و مديريتي احصا شده تا با رفع آنها رسوب کالا در بنادر به صفر برسد.

پس از دستور مهدي ميراشرفي رئيس کل گمرک ايران مبني بر حل مشکل انباشت کالاها در گمرکات و بنادر و وعده گمرک ايران به حل اين موضوع شاهديم که با انجام اين اقدامات جديد رسوب کالا در بنادر کاهش يافته است.

بررسي طرح اورژانسي گمرک ايران در کاهش دپو کالا در بندر شهيد رجايي و همچنين ترخيص سريع کالاهاي وارداتي به کشور نشان مي دهد که در قالب اين برنامه بزودي با بررسي پرونده هايي که مدتي در انتظار تعيين تکليف بوده اند، ميزان پرونده هاي در انتظار به صفر خواهد رسيد.

بر پايه اين گزارش، در طول يکي دو روز اخير و از زمان آغاز طرح بررسي اورژانسي در گمرک شهيد رجايي، بيش از 100 پرونده در روز اول و در ادامه دستکم 60 پرونده در روز دوم توسط مسئولان ارشد گمرک ايران و در حضور مهرداد جمال ارونقي؛ معاون فني گمرک ايران بررسي و ارائه راهکار شده است.

در اين بين، برخي کالاهاي باقي مانده در گمرک از سال 80 نيز مطرح بوده که به گفته مسئولان گمرکي، برخي از اين موارد نيازمند اخذ مجوزهايي از جمله از سازمان حفاظت محيط زيست بوده اند که توسط واردکنندگان و صاحبان کالاها تعيين تکليف نشده اند.
مقامات گمرکي همچنين با بررسي برخي پرونده هاي باقي مانده از سال هاي93 و 94 عنوان کردند که دليل عدم خروج و ترخيص اين کالاها از گمرک متفاوت بوده و برخي از مهم ترين دلايل توقف و رسوب اين کالاها نيز در دو روز گذشته و همچنين روزهاي آينده به منظور تعيين تکليف بررسي خواهند شد.
در عين حال، موضوع دسترسي برخي از دستگاه هاي مرتبط با واردات کالا به کشور نيز مطرح شده که مسئولان گمرکي معتقدند بايد نوع نياز و سطح دسترسي دستگاه هايي که در زمينه رسوب کالا در گمرکات نقش دارند مشخص شود.

مديران ارشد گمرک اعلام کرده اند که قرار است در طرح اورژانسي تا مدت زمان يک هفته تعيين تکليف بيشتر کالاهاي رسوب کرده و دپو موجود در بندر شهيد رجايي مشخص شود.
برخي از مشکلات اساسي مطرح شده از سوي واردکنندگان مربوط به ثبت سفارش ها، ‌اتمام مهلت قانوني انجام پروسه واردات و لزوم اخذ مجوز دوباره از وزارت صمت و ساير دستگاه ها، مسائل مربوط به تخصيص ارز،‌مباحثي در زمينه انتقال بدون ارز، اتمام مهلت کارت بازرگاني در حين انجام عمليات ورود کالا به گمرک و طي مراحل ترخيص کالا و ... است.

مسئولان گمرکي اعلام کرده اند که با وجود اينکه گفته شده 46 هزار کانتينر کالا در گمرک شهيد رجايي رسوب کرده، اما زماني مي توان واقعا اين ميزان کالا را رسوب شده تلقي کرد که امکان ترخيص آن وجود نداشته باشد. در عين حال، ‌گمرک در روزهاي اخير فراهم شدن امکان ثبت سفارش بدون انتقال ارز و پيگيري آن در وزارت صمت از سوي وزارت اقتصاد را پيشنهاد و پيگيري مي کند.

همچنين از ديگر دلايل عمده عدم ترخيص کالا از گمرک در بررسي هاي اورژانسي يکي دو روز اخير مي توان به مسائل بانکي، ‌اعتبارات اسنادي، تخصيص و تامين ارز و ناتواني واردکننده براي دريافت کد از بانک ها قابل اشاره است.
از موضوعات مهم بررسي شده در طرح اورژانسي ترخيص کالا از گمرک، موضوع مربوط به قوانين متروکه شدن کالاها و تعيين تکليف اين دست از کالاهاي رسوب شده در بندر شهيد رجايي است.
از ابتداي سال جاري تا پايان آذرماه امسال 18 هزار و 871 کانتينر کالا از مجموع 42 هزار کانتينر کالاي رسوب شده در گمرک،‌ متروکه اعلام شد،‌ با اين حال تا يک هفته پيش صاحبان بيش از 8 هزار و 500 کانتينر کالا داراي اظهارنامه به گمرک مراجعه کرده اند. مقامات گمرکي مي گويند بررسي ها نشان مي دهد که بيش از 90 درصد کالاهايي که به دلايل مشکل ترخيص و گذشت زمان قانوني متروکه اعلام شده اند، داراي ثبت سفارش هستند.

در سال 96 بيش از 10 هزار کانتينر کالاي موجود در گمرک به عنوان متروکه اعلام شده بود که پس از آن، 4 هزار و 800 مورد تعيين تکليف شد. تبصره هاي ذيل ماده 24 قانون گمرکي مي گويد اگر کالايي در حال انجام تشريفات گمرکي است،‌ نمي تواند به عنوان متروکه اعلام شود.
مقامات گمرکي عنوان کرده اند که علاوه بر شناسايي موارد و مشکلات ياد شده در طرح اورژانسي ترخيص کالا از گمرک، موضوعاتي نيز پيرامون کالاهايي با علامت اغفال کننده نيز وجود دارد که طبق مقررات بايد امحاء شود.
بررسي هاي ميداني از آخرين اقدامات اورژانسي گمرک ايران نشان مي دهد که واردکنندگان برخي کالاها از جمله مواد اوليه و قطعات مورد نياز خودروسازان، ملزومات مورد نياز پتروشيمي ها، پارچه، تجهيزات پزشکي، ژنراتور، تجهيزات مربوط به مترو وکارخانجات لوازم خانگي و ... در روزهاي اخير براي تعيين تکليف کالاهاي دپو شده در گمرک و همچنين حل و فصل مشکلات مراجعه داشته اند.

منبع:گمرک نيوز