اخبار
 1397/10/18  تاریخ خبر
دیدار سفير جمهوري اسلامي افغانستان با معاون وزير راه و شهرسازي

سفير جمهوري اسلامي افغانستان درراستاي تقويت همكاري‌‌هاي حمل و نقلي و مبادلات تجاري   با جمهوري اسلاميايران با معاون وزير راه و شهرسازي ديدار و گفت و گو كرد .

مهندس عبدالهاشم حسن‌نيا معاون وزير راه و شهرسازي ورئيس اين سازمان ضمن ابراز علاقمندي به توسعه روابط حمل و نقلي جاده‌اي ترانزيتي ميان دوكشور، اظهار داشت :

پتانسيل‌ها و ظرفيت‌هاي خوبي درزمينه توسعه مبادلات حمل و نقل جاده‌اي كالا و ترانزيتي از مرزهاي دو كشور وجوددارد كه اميد است طي برگزاري نشست‌هاي تخصصي، راه‌كارهاي توسعه اين ظرفيت‌ها تدوين و در جهت رفع مشكلات موجود در تردد ناوگان ترانزيتي و ارتقاي حجم مبادلات تجاري،گام‌هاي اساسي برداشته شود .

وي با اشاره به اين كه توسعه بندرچابهار نقش قابل توجهي در گسترش مبادلات تجاري و بازرگاني ميان دو كشور ايفا مي‌كند،افزود :

كاهش و يا حذف عوارض تردد ناوگان،احداث پل دوم ميلك و توسعه و فعالسازي كريدورهاي چند جانبه حمل و نقل بين المللي ازجمله مواردي است كه بايد از سوي مسئولين حمل و نقلي دو كشور مورد رسيدگي و اهتمام جدي قرار گيرد .

دكتر نصير احمد نور سفير افغانستان نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از همكاري‌هاي دوجانبه بين دو كشور، اظهار داشت :

اميد آن مي رود با توافق ميان رؤساي جمهوري كشورهاي هند، افغانستان و ايران، بندرچابهار عملكردي فرامنطقه‌‌اي پيدا كند و با سرمايه‌گذاري ترانزيتي از اين بندر و اتصال به كشورهاي آسياي ميانه و سايركشورهاي منطقه بيش از پيش گسترش يابد. وي با اشاره به آنكه بازار افغانستان يك بازار رقابتي است و با توجه به اشتراكات نژادي، فرهنگي و مذهبي بين دوكشور ،فرصتهاي فراواني براي تجار ايراني براي مشاركت در اين بازار مهيا مي باشد و اينامر به تجارب و مهارتهاي بخش هاي خصوصي و دولتي و همچنين صادرات كالاهاي با كيفيتبالا و همچنين ارائه تسهيلات مناسب بستگي دارد .

گفتني است در اين جلسه مديركل دفترترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي و معاون اين دفتر با ارائه گزارشي از آخرين وضعيت حمل و نقل جاده‌اي و ترانزيتي ميان دو كشور ، مقرر شد در يك نشست تخصصي با وابسته تجاري افغانستان ، راه‌كارهاي رفع مشكلات و زمينه هاي توسعه همكاري‌ها، مورد بررسي قرارگيرد .

منبع: سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي