اخبار
 1397/10/20  تاریخ خبر
جابه‌جای بیش از یک‌میلیون تن کالا از پایانه‌های مرزی میلک و میرجاوه

يک‌ميليون و 647 هزار و 252 تن کالا در هشت ماه نخست سال جاري از طريق پايانه‌هاي مرزي ميلک و ميرجاوه و بندر چابهار در اين استان جابه‌جا شده است.

مديرکل راهداري و حمل‌ونقل و جاده‌اي سيستان‌وبلوچستان، بيان کرد: پايانه‌هاي مرزي ميلک و مير جاوه از جايگاه ويژه‌اي در صادرات و واردات، ترانزيت کالا و نيز تردد مسافر برخوردارند به‌طوري‌که مجموع ترانزيت انجام‌شده اين پايانه‌هاي مرزي در اين مدت 431 هزار و 26 تن بوده است.

 علي خانقائي ادامه داد: همچنين در اين مدت واردات کالا به کشور از طريق اين پايانه‌هاي مرزي 98 هزار و 363 تن و صادرات به کشورهاي افغانستان و پاکستان بيش از يک‌ميليون و 76 هزار و 205 تن ثبت‌شده است.

 مديرکل راهداري و حمل‌ونقل و جاده‌اي سيستان‌وبلوچستان، بيان کرد: 454 هزار و 169 نفر مسافر در هشت ماه نخست امسال از پايانه‌هاي مرزي ميلک و ميرجاوه تردد کرده‌اند که رشد هشت‌درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان مي‌دهد.

خانقائي بابيان اين‌که بندر چابهار به‌عنوان منطقه راهبردي با موقعيت عالي جغرافيايي از ظرفيت‌هاي تجاري و اقتصادي خاصي برخوردار است گفت: حجم ترانزيت کالاي ورودي به بندر چابهار که از طريق مرز ميلک خارج‌شده است 41 هزار و 658 تن کالا بوده که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته با چهار هزار و 721 تن، رشد 8 برابري را نشان مي‌دهد.

خانقائي گفت: اعمال تخفيفات ويژه، اصلاح تعرفه‌هاي عوارض و هزينه‌هاي بندري در کنار کوتاه بودن مسير سبب شده تا چابهار به يکي از مقرون‌به‌صرفه ترين بنادر جنوبي کشور در زمينه ترانزيت کالا تبديل شود.

 وي اظهار کرد: جابه‌جايي کالا در هشت ماه نخست امسال در پايانه‌هاي مرزي ميلک و ميرجاوه و بندر چابهار توسط 67 هزار و 962 دستگاه کاميون انجام‌شده است.

مديرکل راهداري و حمل‌ونقل و جاده‌اي سيستان‌وبلوچستان تاکيد کرد: ميزان ترانزيت و صادرات و واردات در اين مدت نشان‌دهنده ظرفيت و توانمندي بالاي استان در توسعه تجارت با کشورهاي منطقه است.

خانقايي افزود: با توجه به توانمندي‌هاي بالاي سيستان‌وبلوچستان در حوزه اقتصادي و موقعيت استراتژيک آن در محور شرق، برنامه‌ريزي و اهتمام دولت جهت ايجاد و تکميل زيرساخت‌هاي لازم در کنار توسعه بندر چابهار، سبب رونق صنعت حمل‌ونقل در شرق و جنوب شرق کشور خواهد شد.

منبع: راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي سيستان‌وبلوچستان