اخبار
 1397/10/24  تاریخ خبر
افزایش ترانزیت کالا از جنوب و شرق آسیا به افغانستان و آسیای میانه با توسعه بندر چابهار

معاون امور بندري سازمان بنادر و دريانوردي از آغاز فعاليت رسمي اپراتور هندي در بندرچابهار خبر داد و گفت: رقم اجاره ماهيانه که بايد پرداخت شود، قابل افشا نيست اما با روپيه انجام مي‌شود.

 محمدعلي حسن‌زاده عضو هيات عامل سازمان بنادر و دريانوردي درباره جزئيات واگذاري اپراتوري بندر چابهار به شرکت IPGL هند اظهار کرد: فعاليت اين شرکت هندي از ابتداي دي‌ماه با افتتاح رسمي دفتر اين شرکت در چابهار آغاز شد و از نيمه دي‌ماه نيز اپراتوري بنادر شهيد بهشتي و شهيدکلانتري چابهار رسما به هندي‌ها داده شد.

وي ادامه داد: بر اساس توافقنامه سه جانبه ايران، هند و افغانستان که به توافقنامه چابهار مشهور شده و با حضور سران سه کشور به امضا رسيد، بايد اين فرآيند اجرايي مي شد؛ فعاليت اپراتور هندي در چابهار به صورت يک سال و نيم قرارداد موقت و سپس قرارداد ميان‌مدت 10 ساله خواهد بود.

معاون امور بندري سازمان بنادر و دريانوردي تصريح کرد: هندي ها در اين مدت علاوه بر اپراتوري بندر شامل تخليه و بارگيري، به ساخت، تأمين و نصب تجهيزات نيز اقدام کرده و همچنين بازاريابي فعاليت بندر را هم عهده دار هستند. در پايان اين 10 سال، علاوه بر پرداخت اجاره ماهيانه بندر، تجهيزاتي که خريداري و نصب کرده اند نيز به ايران واگذار مي شود.

به گفته حسن زاده، با توجه به معافيت بندر چابهار از تحريم هاي آمريکا، فرصت خوبي براي توسعه اين بندر و افزايش ترانزيت کالا از جنوب و شرق آسيا به افغانستان و آسياي ميانه فراهم شده است به خصوص که ظرفيت اين بندر افزايش يافته و امکان پهلوگيري کشتي هاي اقيانوس پيما با ظرفيت بيش از 80 هزار تن فراهم شده است.

وي با تأکيد بر اينکه براي نخستين بار در ايران است که راهبري و اپراتوري يک بندر را به شرکت خارجي داده ايم، گفت: در ديگر بنادر بزرگ دنيا نيز مرسوم است که راهبري بندر را به شرکت هاي معتبر اپراتوري بنادر واگذار کنند. در اکثر کشورهاي همسايه ايران نيز اين اتفاق رخ داده است.

عضو هيئت عامل سازمان بنادر و دريانوردي درباره نحوه سرمايه گذاري هند در بندر چابهار تصريح کرد: در قرارداد موقت 18 ماهه ابتدايي اين فعاليت، هندي ها سرمايه‌گذاري جزئي‌اي خواهند داشت چون بخش اعظم تجهيزات را سازمان بنادر و دريانوردي خريداري و نصب کرده است. ضمن اينکه تنها 10 هکتار از اراضي بندري واقع در ترمينال فاز يک بندر شهيد بهشتي و يک پست اسکله در اختيار هندي ها گذاشته شده است؛ اما سرمايه گذاري اصلي و سنگين 85 ميليون دلاري هندي ها در اين بندر در دوره اپراتوري 10 ساله IPGL خواهد بود.

وي خاطرنشان کرد: قرار است اپراتور هندي صرفا در فاز يک طرح توسعه بندر شهيد بهشتي مشغول باشد و فاز2، 3 و4 اين بندر را ساير شرکت داخلي يا خارجي سرمايه گذاري کنند. يک ترمينال فرآورده هاي نفتي که در حال حاضر در حال استفاده است در اختيار هندي ها نيست و دو ترمينال روغن خوراکي شامل واردات مواد اوليه کارخانه فرآوري روغن ذرت واقع در اراضي بندر چابهار و همچنين ترمينال در حال ساخت تمام مکانيزه صادرات مواد معدني نيز در اختيار هندي ها نخواهد بود.

حسن زاده تأکيد کرد: نوع قرارداد سرمايه گذاري هندي ها در چابهار به صورت BOT است به اين صورت که آنها سرمايه گذاري کرده، تجهيزات خريداري مي کنند و در پايان 10 سال، اين تجهيزات به سازمان بنادر و دريانوردي منتقل مي شود. اپراتور هندي در طول 18 ماه ابتدايي، رقمي که بايد به ايران پرداخت کند را طبق قرارداد به صورت روپيه واريز مي کند. اما رقم اجاره ماهيانه اي که آنها بايد پرداخت کنند قرار نيست افشاء شود.

به گزارش سازمان بنادر و دريانوردي، معاون امور بندري سازمان بنادر و دريانوردي اظهار داشت: در 9 ماهه ابتدايي امسال صرفا 1.5 ميليون تن انواع کالا در بندر چابهار تخليه شد که معادل 1 درصد کل باري است که به بنادر کشور وارد شده است. 120 هزار تن از اين 1.5 ميليون تن نيز بار ترانزيتي هند به چابهار بود و غير از اين ميزان بار هندي ها، ديگر هيچ بار ترانزيتي اي در چابهار تخليه نشده است.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي