اخبار
 1397/10/27  تاریخ خبر
ترانزیت فرآورده های نفتی در بندر امام خمینی تقویت شد

وزير راه و شهرسازي به تقويت سوآپ و ترانزيت نفتي و همچنين فرآورده هاي آن از بندر امام خميني (ره) اشاره کرد و گفت: حجم بيشتري از اين ذخيره سازي با بهره برداري از مخازن جديد نفتي توسط بخش خصوصي فراهم شده است.
  محمد اسلامي چهارشنبه شب در حاشيه افتتاح طرح هاي توسعه اي ، عمراني و سرمايه گذاري در مجتمع بندري امام خميني در استان خوزستاني به تشريح ظرفيت ذخيره سازي ايجاد شده در اين زمينه در اين مجتمع بندري اشاره کرد و بيان داشت: در اين راستا سه دستگاه مخزن با قطر 17.5 متر و ارتفاع 15 متر و ظرفيت اسمي سه هزار و 700 متر مکعب جهت سوآپ فرآورده هاي سنگين (مازت) و دو دستگاه به قطرهاي 19 متر با ظرفيت چهار هزار و 343 متر مکعب و 10 متر با ظرفيت 950 متر مکعب ذخيره سازي گازوييل در مجتمع بندري امام خميني به بهره برداري رسيد.

**توسعه حمل و نقل ريلي در مراکز بار کشور ضروري است
وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر کاهش حجم بار از جاده هاي کشور گفت: اتصال ريلي به مراکز بار براي دولت و اين وزارتخانه از اهميت ويژه اي برخوردار است. حمل بار از طريق بنادر افزايش توان اقتصادي را در پي دارد و به تقويت ترانزيت کالا منجر مي شود که در پي آن بهبود شرايط اقتصادي را رقم خواهد زد.
اين عضو هيات دولت ادامه داد: در اين بين نيز فرصت هاي شغلي مستقيم متعددي در کشور به وجود مي آيد که استان خوزستان را شامل شده است.

**11 هزار هکتار پسکرانه در بندر امام خميني
اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود به 11 هزار هکتار پسکرانه در بندر امام خميني اشاره کرد و گفت: از اين ميزان تاکنون يک هزار و 300 هکتار زير پوشش رفته و شرکت هاي گوناگون اقتصادي مشغول فعاليت هستند.
وي تصريح کرد: در اين ميزان از مساحت پسکرانه بندر امام خميني (ره) فعاليت هاي تجاري از جمله انبارداري و همچنين حمل و نقل بار براي ايجاد ظرفيت فرآوري دانه هاي روغني و غلات به وجود آمده است.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه قدرت تخليه بار در بندر امام خميني به 10 هزار تن در روز افزايش يافته است، يادآور شد: در اين شرايط امکان تخليه يک کشتي 60 هزار تني در 6 روز ميسر شده است.
اسلامي ايجاد سيستم مکانيزه نقل و انتقال براي رسيدن به کيفيت تخليه و بارگيري را در بنادر با اهميت خواند و بر اتصال مراکز بار به شبکه ريلي تاکيد کرد.
وي گفت: اين موضوع براي دولت و بخصوص وزارت راه و شهرسازي از اهميت ويژه اي برخوردار است و در اين راستا سرمايه گذاري هاي ويژه اي صورت گرفته است.
اين عضو هيات دولت خاطرنشان کرد: با ايجاد اينگونه زيرساخت ها قيمت تمام شده توليد و هزينه جابجايي بار کاهش پيدا مي کند و در نهايت از بار جاده هاي کشور کم مي شود.
به گزارش ايرنا مجتمع بندري امام خميني (ره) يکي از بنادر مهم کشور است که در استان خوزستان واقع است. اين بندر با 38 اسکله فعال به طول هفت کيلومتر بزرگترين بندر فعال ايران است. اداره کل بنادر و دريانوردي استان خوزستان در بندر امام خميني (ره) مستقر است.
بندرامام خميني (ره) در اواسط نهمين دهه از آغاز فعاليتش، اکنون به عنوان يکي از مهم ترين قطب هاي حمل و نقل منطقه اي به ايفاي نقش مي پردازد، اين بندر در سال 1390 پس از تغيير رژيم حقوقي خود از يک بندر عادي به منطقه ويژه اقتصادي و الحاق اراضي مجاور، هم اکنون با 11 هزار هکتار مساحت و 11 پست اسکله فعال، بزرگترين منطقه ويژه اقتصادي کشور محسوب مي شود.
وزير راه و شهرسازي براي سفري 2 روزه عصر چهارشنبه از طريق بندر ماهشهر وارد استان خوزستان شد.
هشت پروژه عمراني ، بندري و خدماتي با حضور وزير راه و شهرسازي در مجتمع بندري امام خميني کلنگ زني و يا افتتاح شدند.
وزير راه و شهرسازي در ادامه سفر خود به خوزستان فردا پنجشنبه از پروژه هاي سرمايه گذاري در شهرهاي خرمشهر و آبادان ديدن مي کند.

منبع: خبرگزاري ايرنا