اخبار
 1397/10/30  تاریخ خبر
دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد به بخشنامه گمرک اعتراض کرد
دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در اطلاعيه اي نسبت به صدور بخشنامه 27 دي ماه 97 گمرک جمهوري اسلامي ايران در خصوص توقف ترانزيت خارجي کالاهاي گروه چهارم به اين مناطق واکنش نشان داد.          

در اين اطلاعيه آمده است:

گمرک جمهوري اسلامي ايران در تاريخ 1397/10/27 بخشنامه اي را خطاب به گمرکات اجرايي سراسر کشور صادر نموده است که از ابعاد مختلف جهت تنوير افکار ذينفعان قابل بررسي و توجه است. لذا در اين خصوص توضيحاتي مي بايست ارائه شود: 

1. دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، سازمان هاي مناطق آزاد و ويژه و همچنين فعالين اقتصادي اين مناطق از ابتداي سال جاري با بخشنامه هاي متعدد، متفاوت و بعضا متناقضي از سوي دستگاه هاي اجرايي مرتبط با موضوع واردات و صادرات روبرو بوده اند.

در جلسات متعدد برگزار شده با دستگاه هاي مرتبط تاکنون تلاش بر آن بوده است که فضاي اشتغال، کسب و کار و ابعاد اقتصادي مناطق، قانون مترقي اين مناطق و محيط کسب و کار مرتبط با آن براي دستگاه‌هاي مسئول و تاثير گذار تبيين و مشخص گردد، لکن متاسفانه روند تصميم گيري در اين زمينه مشکلات متعددي را براي فعالين اقتصادي اعم از سرمايه‌گذاران، توليدکنندگان و اصناف به وجود آورده است، به نحوي که اين فعالين را با چالش هاي متعدد و بعضا جبران ناپذيري مواجه ساخته است.

2. در آخرين جلسه که در 27 دي ماه 1397 در محل بانک مرکزي برگزار شد، ضمن اعلام مخالفت با موارد مطرح شده در جلسه، هيچگونه صورتجلسه اي توسط نمايندگان دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد به امضا نرسيده و جمع‌بندي مذکور در بخشنامه فوق الذکر خلاف نظرات و ديدگاه هاي منبعث از مجموعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي کشور است.

3. همواره اعلام شده است، فعالين اقتصادي و سازمانهاي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي ضمن درک شرايط کشور و همان‌طور که همراهي کامل با سياستهاي دولت را تاکنون سرلوحه فعاليتهاي خود قرار داده اند، تمايل دارند پيشگام رفع مشکلات کشور  و مردم باشند.

لازم به ذکر است؛ با توجه به تاکيد جناب آقاي دکتر روحاني رياست محترم جمهور مبني بر ضرورت استفاده بيشتر از ظرفيت اين مناطق در شرايط حساس فعلي کشور، لازم است دستگاه هاي ذيربط نيز در راستاي سياست هاي کلان کشور اقدام نمايند.

در انتها تاکيد مي شود، فرصت هاي موجود در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در مقطع کنوني، مي تواند نقش سازنده اي را در کمک به بهبود اوضاع، برون رفت از شرايط حال حاضر و مقابله با جنگ اقتصادي ناجوانمردانه ايفا نمايد.

گفتني است، گمرک ايران 28 دي ماه گمرک ايران در بخشنامه‌اي به گمرکات سراسر کشور اعلام کرد: تا از صدور هرگونه مجوز ترانزيت و ورود کالاهاي گروه4 به مناطق آزاد تجاري-صنعتي و ويژه اقتصادي تا فراهم شدن شرايط مورد نظر خودداري کنند.

منبع: خبرگزاري مهر