اخبار
 1397/11/02  تاریخ خبر
توسعه حمل و نقل ترانزیتی با کشور عراق در حال پیگیری است
مديرکل دفتر ترانزيت و حمل نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌ اي گفت: توسعه ترانزيت در مناطق مرزي و حمل يکسره کالا به کشور عراق در حال پيگيري است
رضا نفيسي  در حاشيه بازديد از پايانه مرزي شلمچه عنوان کرد: با توجه به وجود هفت پايانه مرزي بين ايران و عراق براي تجهيز و توسعه اين پايانه ها و تسهيل قوانين و مقررات گمرکي در راستاي گسترش روابط بين اين دو کشور تلاش شده است.
وي اظهار داشت: در حال حاضر کالاي ترانزيتي در مرزهاي عراق تخليه و بارگيري مي شود که اينکار علاوه بر افزايش قيمت کالا ، تلف شدن زمان و وارد شدن خسارت احتمالي به کالا را به دنبال دارد لذا حمل يکسره کالا به کشور عراق ضروري بوده و تسريع در روند ترانزيت کالا را به دنبال دارد..
نفيسي از بررسي وضعيت جاده هاي مهران - کربلا در روزهاي آينده خبر داد و گفت: اين بازديد به اتفاق طرف عراقي انجام مي شود تا وضعيت جاده هاي مرزي در راستاي تسريع در روند ترانزيت کالا مورد بررسي کارشناسي قرار گيرند.
وي در ادامه گفت: هم اينک حمل يکسره کالا عمدتا کالاي نفتي از مرزهاي باشماق و پرويزخان به سمت بنادر انجام مي شود و بخش کمي از کالاها به داخل خاک عراق حمل يکسره مي شود و خيلي از کالاها در مرز مهران و شلمچه تخليه و بارگيري مي شود.
وي با بيان اينکه اميدواريم مسئله حمل يکسره کالا را با کشور عراق حل کنيم، گفت: در مرز مهران دستگاه ايکس ريل وجود دارد و به راحتي مي توان کاميون ها را بازرسي کرد و در شلمچه نيز گمرک به زودي دستگاه ايکس ري را در اين مرز مستقر مي کند و در هنگام راه اندازي اين دستگاه هيچ گونه مشکلي براي حمل يکسره کالا نخواهيم داشت.
نفيسي جداسازي مسير تجاري و مسافري مرز شلمچه را از برنامه هاي آتي سازمان راهداري عنوان کرد و گفت: با نشست انجام شده با مسئولان گمرک منطقه آزاد اروند در مرز شلمچه قرار بر اين شد که مسير تجاري و مسافري در محوطه مرزي شلمچه از هم جدا شود تا تردد مسافري به خصوص در ايام اربعين آسان شود.
وي افزايش سهم ناوگان ايراني در ترانزيت و حمل و نقل بين المللي را از اولويت هاي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي عنوان کرد و گفت: در 10 ماهه نخست سال جاري حمل ترانزيت کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار درصد رشد نشان مي دهد.
وي بيشترين رشد ترانزيت کالا در کشور مربوط به مواد نفتي از باشماق و پرويزخان بيان کرد و گفت: بيشترين رشد ترانزيت کالا عمدتا مواد نفتي بوده که از مرزهاي باشماق و پرويزخان حمل مي شود و به سمت بندر بوشهر و بندر امام خميني(ره) انتقال مي يابد.
وي گفت: مقرر شده براي توسعه ترانزيت کالا نشست هاي متعددي با کشورهاي همسايه داشته باشيم و علاوه بر حل مسايل و مشکلات سعي مي کنيم ترانزيت کالا را تا آنجايي که امکان دارد توسعه دهيم.
نفيسي توسعه مسير جاده هاي کشور را از برنامه هاي مهم سازمان راهداري دانست و گفت: در اين راستا ضمن کنترل، توسعه مسير ترانزيت تلاش شده مدت زمان توقف کاميون ها در پايانه هاي مرزي به لحاظ وجود دستگاههاي ايکس ريل کاهش يابد.
وي بيشترين اقدام صورت گرفته در راستاي توسعه زيرساخت هاي مرزي را در مرز با ترکيه در بازرگان، راضيه، سرو برشمرد و گفت: ساختمان مرز سرو در حال آماده سازي است، ساختمان مرز بازرگان تجهيز شده و سايت موقت در راضيه ساخته شده و الان مسافران در اين مرز در حال تردد هستند.
مديرکل دفتر ترانزيت و حمل نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌ اي بيشترين ترانزيت کالا را از سمت مرز بازرگان، پرويزخان، آذربايجان و ارمنستان بيان کرد و گفت: پيشتر سه کاميون از پايانه سرخس در مرز ارمنستان عبور نمي کرد ولي الان با تلاش هاي انجام شده اميد است کاميون هاي بيشتري از مسير تردد کنند.
نفيسي با اشاره به مرز افغانستان گفت: در حال حاضر سه گذرگاه مرزي با کشور افغانستان داريم که بيشتر کاميون ها داخل خاک اين کشور نمي روند و براي تامين امنيت در جهت تردد کاميون هاي ترانزيتي تا هرات و کابل با دولت افغانستان رايزني انجام شده است.
وي ادامه داد: همچنين نشستي با دولت آذربايجان در خصوص پايانه مرزي آستارا انجام شد و مقرر گرديد يک پل جديد در کنار پل راه آهن احداث شود ضمن اينکه با دولت آذربايجان براي جا به جايي کالا از طريق راه آهن در مرز آستارا به توافق رسيديم.
وي از افتتاح پل جديد احداث شده در مرز با ترکمنستان در آينده نزديک خبر داد و گفت: 2 پايانه ريندان و پيشين که جديدا رسمي شدند و ضمن راه اندازي سايت ها با دولت پاکستان براي فعال شدن پايانه هاي اين کشور رايزني لازم انجام شده است.
مديرکل دفتر ترانزيت و حمل نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌ اي از يک پارچه سازي سامانه پايگاه اطلاعاتي راهداري با برخي از ارگان ها خبر داد و گفت: به منظور آسان سازي تعويض و صدور پلاک کاميون هاي ترانزيتي قرار شد سامانه اطلاعاتي راهداري با ديگر سامانه ديگر ارگان ها مرتبط شود.
نفيسي افزود: در اين راستا هر کاميوني که از مرز وارد مي شود شماره پلاک ايراني و شماره پلاک ترانزيت کاميون با هم ادغام شده و ضمن اينکه کاميون هايي که مي خواهند ترانزيت بگيرند اطلاعات آنها از طريق بانک اطلاعاتي راهداري خوانده مي شود و اين کاميون مجاز به اخذ پلاک ترانزيت مي شود.
به گزارش ايرنا مديرکل دفتر ترانزيت و حمل نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌ اي به اتفاق هيات همراه از پايانه مرزي شلمچه ديدن کرد.
مرز شلمچه در 15 کيلومتري خرمشهر قرار دارد و يکي از گذرگاه هاي مرزي کشور در زمينه صادرات کالا به کشور عراق مي باشد.

منبع: خبرگزاري ايرنا