اخبار
 1397/11/02  تاریخ خبر
هشدار درباره توقف صادرات ترکیه به ایران

يک نماينده انجمن صنفي – بازرگاني ترکيه نسبت به تصويب قانون ممنوعيت ورود 1399 قلم کالاي وارداتي به ايران، و تاثيرات آن بر کاهش صادرات ترکيه به ايران هشدار داد.

" فاتيح چاياباتماز" نماينده انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکيه (موسياد) در ايران، در گفتگو با روزنامه "حريت" ترکيه گفت قانون ممنوعيت واردات 1399 قلم کالا به ايران که از سال 2018  به مورد اجرا گذاشته شده، حدود 30 درصد از صادرات ترکيه به ايران را در اين سال کاهش داده است.

او با اشاره به مغايرت اين قانون با توافقنامه تجارت ترجيحي بين ايران و ترکيه که در سال 2015 منعقد شده است، افزود 61 قلم از کالاهايي که در ليست ممنوعه قرار دارد، از کالاهايي است که در ليست صادراتي ترکيه به ايران است.

به گفته اين بازرگان ترکيه‌اي، پارلمان ايران قانون "ممنوعيت ثبت سفارش واردات کالاهاي خارجي داراي مشابه ايراني" را در روز 20 ژانويه – 30 دي ماه- به تصويب رسانده و هدف آن حمايت از کالاهاي ايراني در بازار داخلي ايران است، اما 61 قلم از ليست 1399 کالاي ممنوعه شده، از جمله کالاهايي هستند که ترکيه به ايران صادر مي‌کند.

گفتني است مجلس شوراي اسلامي روز يکشنبه در مصوبه‌اي ثبت سفارش کالاهاي مصرفي و مصرفي بادوام خارجي داراي مشابه ايراني که در داخل کشور با کيفيت مناسب و به ميزان کافي توليد شده باشد، را تا پايان مدت برنامه ششم توسعه ممنوع کرده است.

اين بازرگان ترک گفته است در صورت ادامه سياست واردات ممنوع، روند کاهشي صاردات ترکيه به ايران در سال 2019 ادامه خواهد يافت و شرکت‌هاي ترکيه‌اي از اين روند متضرر خواهند شد.

او همچنين خواسته است بر اساس توافقنامه تجارت ترجيحي بين دو کشور، دولت و مجلس ايران در ممنوعيت 61 قلم کالاي صادراتي ترکيه به ايران، تجديد نظر کند چون بر اساس ادعاي او در صورت عدم تجديد نظر در اين سياست، خطر متوقف شدن کامل روند صادرات کالاهاي ترکيه‌اي به بازار ايران درپيش است.

ترکيه غالبا کالاهاي مصرفي به بازار ايران صادر مي‌کند که عمده آنها شامل: پارچه و پوشاک، مواد غذايي و بهداشتي و محصولات آرايشي است.

منبع: عصر ايران