اخبار
 1397/11/03  تاریخ خبر
صف طولانی کامیون‌ها پشت مرز سومار؛صادرات به عراق متوقف شد

بر اساس اعلام  فرماندار گيلانغرب نيز صادرات کالا از بازارچه مرزي سومار متوقف شد و هم‌اکنون فعاليت‌هاي تجاري در اين مرز انجام نمي‌شود.

 يک راننده ترانزيتي با ارسال تصاويري براي خبرنگار تين‌نيوز از تشکيل صف طولاني پشت مرز سومار خبر داد.

وي با بيان اين‌که در نزديکي سومار متوجه شديم طرف عراقي مرز را بسته است، گفت: اکنون صف طولاني پشت مرز تشکيل شده است و رانندگان زيادي به دليل بسته شدن مرز مجبور هستند بار خود را برگشت زده و به صاحب کالا تحويل دهند.

بر اساس اعلام  فرماندار گيلانغرب نيز  صادرات کالا از بازارچه مرزي سومار متوقف شد و هم‌اکنون فعاليت‌هاي تجاري در اين مرز انجام نمي‌شود.

او گفته است بازارچه مرزي سومار از طرف جمهوري اسلامي ايران باز است و مشکلي ندارد، ولي طرف عراقي از روز گذشته به دليل مشکلات داخلي خود اقدام به بستن و متوقف کردن فعاليت‌هاي صادرات کالا در اين مرز کرده است.

پيش‌تر بسياري از شرکت‌هاي حمل و نقل بين المللي کالا اعتراض داشتند که وزارت امورخارجه سازمان راهداري و وزارت راه و شهرسازي از ظرفيت‌هاي لازم براي تسهيل تردد کاميون‌هاي ايراني به کشورهاي اطراف استفاده نمي‌کند.

گفته مي‌شود درحال حاضر  رايزني‌هاي لازم از طريق استان و مسئولان ارشد با مقامات عراقي انجام شده تا باز هم شاهد از سرگيري صادرات کالاهاي غيرنفتي از اين مرز باشيم.

بازارچه سومار در فاصله پنج کيلومتري شهر قرار دارد و فاصله اين شهر با گيلانغرب 67 کيلومتر است. در آن‌سوي مرز و در عراق، نزديک‌ترين شهر به سومار، شهر مندلي از توابع فرمانداري بلدروز است.

بازارچه مرزي سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاه‌تر کرده است و اکنون عمده کالاها از اين معبر به استان‌هاي شرقي عراق صادر مي‌شود.

مرز سومار با بغداد 155 و با کربلا 230 کيلومتر فاصله دارد و نزديک‌ترين نقطه کشورمان با مرکز عراق و عتبات عاليات محسوب مي‌شود.

تا پيش از اين روزانه 250 کاميون کالا با 54 نوع کالا از طريق مرز سومار به عراق صادر مي‌شود.

منبع: تين نيوز