اخبار
 1397/11/06  تاریخ خبر
غفلت ادامه‌دار دولت از قابلیت‌های منحصربه‌فرد مرزی

اين روزها 9 گمرک و بازارچه مرزي آذربايجان غربي با حداقل ظرفيت صادراتي مشغول بکارند تا جايي که خود دولت نيز به غفلت مستمر خود به اين ظرفيت اذعان کرده و قرار داشتن يک ششم پايانه‌هاي صادراتي کشور در اين استان را هنوز به يک عامل توسعه تبديل نکرده است.
 آذربايجان غربي تنها استاني است که با کشور ترکيه و به‌واسطه آن با اروپا مرز مشترک دارد و در واقع حلقه اتصال ايران به بازار اتحاديه اروپا مرزهاي همين استان است و از سوي ديگر آذربايجان غربي با جمهوري نخجوان در شمال و کشور عراق در غرب و جنوب خود مرز مشترک دارد.

در مرزهاي يادشده 9 گمرک و پايانه مرزي وجود دارند که بستر تعاملات اقتصادي و مبادلات بازرگاني را فراهم مي‌سازند که اين ميزان يک ششم از کل ظرفيت پايانه مرزي و گمرکي کشور را تشکيل مي‌دهند.

اما حجم مبادلات مرزي کشورمان از اين مرزه نه مورد رضايت تجار و بازرگانان و نه مورد قبول خود دولت است چراکه اين ظرفيت به نحو مطلوبي مورد استفاده قرار نگرفته است.

انتقال اتاق بازرگاني مشترک ايران و ترکيه به اروميه

هنوز اتاق بازرگاني مشترک ايران و ترکيه فعاليت خود را در اروميه آغاز نکرده تا تسهيل گر روابط و برآورده کننده انتظارات براي رسيدن دو کشور به مبادلات تجاري 30 ميليارد دلار در سال باشد.

رئيس اتاق بازرگاني، صنعت، معدن و کشاورزي آذربايجان غربي مي‌گويد: انتقال اتاق بازرگاني مشترک ايران و ترکيه به اروميه گامي بسيار مؤثر براي گسترش فعاليت‌هاي واحدهاي توليدي آذربايجان‌غربي بنابراين لازم است فعالين اقتصادي استان به سرعت وقت کارت‌هاي بازرگاني خود را تهيه يا تمديد کنند.

حسن انتظار معتقد است در کشورمان خرد جمعي و تفکر سيستمي چندان در تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي مورد توجه قرار نمي‌گيرد و به همين خاطر ظرفيت‌هاي بخش خصوصي مغفول مانده‌اند.

به گفته رئيس اتاق بازرگاني، صنعت، معدن و کشاورزي آذربايجان غربي لازمه توسعه ارتباطات بين‌المللي اقتصاد شفاف است بنابراين لازم است دولت کليه اقدامات منجر به شفاف‌سازي اقتصاد را فراهم آورد.

انتظار مي‌گويد: دو کشور چين و آلمان به‌عنوان معين بخش اقتصادي استان در سال آينده انتخاب شده بنابراين از کشور چين براي سرمايه‌گذاري در استان استفاده خواهيم شد و همزمان از کشور آلمان نيز براي فروش محصولات صنايع تبديلي و دست‌يابي به بازارهاي اروپايي استفاده مي‌شود.

پايانه‌ها و گمرکهاي آذربايجان غربي کارمندي اداره مي‌شوند نه اقتصادي

اين اظهارات در حالي است که پايانه‌ها و گمرکهاي آذربايجان غربي نه به مثابه يک مرکز تجاري و اقتصادي بلکه به عنوان يک ادارات کارمندي مديريت مي‌شوند و ظرفيت آنها به نوعي هرز مي‌رود.

مدير گمرک پلدشت مي‌گويد: تا چندي پيش ساعت کاري گمرک پلدشت شاه تختي در مرز جمهوري خودمختار نخجوان 12 ساعت بود که به‌تازگي چهار ساعت به اين فرصت زمانه افزوده شده که اين کار  به واسطه مصوبه دولت و تفاهم‌نامه منعقد شده بين مقام‌هاي اقتصادي ايران و جمهوري آذربايجان است.

اکبر احمدپور مي‌افزايد: ميزان صادرات از اين مرز طي سال‌هاي گذشته 12 ميليون دلار بود و پيش‌بيني مي‌شود اين ميزان تا پايان امسال به 50 ميليون دلار برسد و در 10 ماه نخست نيز ارز آوري 30 ميليون دلاري از آن حاصل شده است.

5 کشور مقصد عمده صادرات محصولات آذربايجان غربي

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي نيز دراين‌باره مي‌گويد: امسال صادرات از گمرک‌هاي استان به بيش از يک ميليارد تُن رسيده که ارزش ريالي آن 818 ميليون دلار است اما هدف‌گذاري امسال صادرات يک ميليارد و 200 ميليون دلاري انواع محصولات بوده که اين رقم تا پايان سال تحقق مي‌يابد.

جعفر صادق اسکندري مي‌گويد: انواع محصولات فلزي و صنايع غذايي جز محصولات صادراتي از آذربايجان غربي به کشورهاي عراق، ترکيه، آذربايجان، گرجستان و افغانستان است.

مرز بازرگان رکورددار تبادلات مرزي ايران

مديرکل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي آذربايجان‌غربي نيز مي‌گويد: امسال 780 ميليون کيلوگرم کالا از پايانه مرزي بازرگان از کشور صادر و وارد شده که منجر به کسب رتبه نخست بيشترين صادرات و واردات کالاهاي نفتي و غيرنفتي نيز شده است.

ارسلان شکري مي‌افزايد: امسال 71 هزار تن کالا از طريق اين مرز وارد کشور شده که از اين حيث رتبه سوم کشوري را کسب کرده است و مرز بازرگان سهم 10 درصدي از کل ترانزيت کالاهاي ورودي را به خود اختصاص داده است.

به گفته مديرکل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي آذربايجان‌غربي امسال افزون بر يک ميليون نفر از طريق مرز بازرگان تردد کرده‌اند و به‌طور ميانگين روزانه در حدود سه هزار و 700 نفر از طريق اين پايانه تردد مي‌کنند.

غفلت از قابليت‌هاي منحصربه‌فرد مرزي و جغرافيايي آذربايجان غربي

معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع انساني استاندار آذربايجان‌غربي مي‌گويد: تاکنون استفاده از قابليت‌هاي منحصربه‌فرد مرزي و جغرافيايي استان غفلت صورت گرفته و بايد با تمام توان از اين قابليت براي توسعه اقتصادي استان و کشور بهره جست.

رضا حسيني معتقد است وجود 9 گمرک و بازارچه مرزي در جغرافياي آذربايجان‌غربي يک فرصت بي‌نظير است و به همين خاطر از گذشته به دنبال ايجاد پايانه‌هاي صادراتي بوديم و در همين راستا نيز با اتمام ساخت پايانه صادراتي خوي يک ششم پايانه‌هاي صادراتي کشور به اين استان تعلق خواهد گرفت.

به گفته وي قرارگيري اين پايانه‌هاي صادراتي در استان علاوه بر تأثير زياد در صادرات توليدات منطقه‌اي، در صادرات توليدات ساير استان‌هاي کشور نيز نقش بسزايي داشته و ارزش افزوده حاصل از آن اقتصاد آذربايجان غربي را نيز شکوفا مي‌کند.

حسيني معتقد است بايد آذربايجان غربي نقش هاب تجاري کشور و منطقه را ايفا کند تا به مبادلات تجاري هدف‌گذاري شده امکان دستيابي فراهم شود.

معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع انساني استاندار آذربايجان‌غربي مي‌گويد: با تعريف 6 کشور براي مقاصد صادرات محصولات استان بسترهاي توسعه نيز بيش‌ازپيش و به‌صورت هدفمند فراهم‌سازي مي‌شود.

منبع: خبرگزاري تسنيم