اخبار
 1397/11/10  تاریخ خبر
ضرورت راه‌اندازی مسیر ترانزیتی ایران-عراق-سوریه

مقام‌هاي عالي رتبه بخش دولتي و خصوصي ايران و سوريه درهمايش تجاري مشترک دو کشوردر دمشق با اشاره به سطح بالا و مستحکم روابط سياسي دو جانبه براي تقويت و بالابردن روابط اقتصادي اعلام آمادگي کردند .

غلامحسين شافعي رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران، با اعلام آمادگي بخش خصوصي کشور براي سرمايه گذاري مشترک در سوريه، اعلام کرد که شرکت هاي فعال در زمينه توليد مصالح ساختماني، خدمات فني و مهندسي ايران ظرفيت بالايي براي همکاري با شرکت هاي سوريه‌اي دارند .

وي با اشاره به اين که کالاهاي ايراني در حال حاضر از مسير زميني ترکيه و يا دريايي از بندرعباس به سوريه صادر مي شوند، بر ضرورت راه افتادن ترانزيت زميني از راه عراق تاکيد کرد. شافعي خاطر نشان کرد: ضروري است که هم، راه زميني ترانزيت کالاهاي ايراني از عراق راه‌اندازي شود و هم اين که سه کشور ايران، عراق و سوريه در اين راستا شرکت حمل و نقل سه جانبه ايجاد کنند .

با وجود آنکه قرارداد تجارت آزاد ايران و سوريه پيش از جنگ با تعرفه 4 درصدي عملياتي شده بود، اما تهران ودمشق نتوانستند از تمام ظرفيت هاي آن بهره برداري کنند. افزون بر اين، تمام روابط مالي دو جانبه بر اساس دلار امريکا انجام مي گرفت. پس از خروج يک جانبه امريکا ازبرجام و بازگشت تحريم ها که روابط بانکي را هدف گرفته، سوريه که خود نيز در تحريم به سر مي برد، در تلاش است تا معاملات تجاري خود را با ايران بر اساس پول هاي ملي دو کشور صورت دهد. عبدالناصر همتي، رئيس بانک مرکزي ايران در سفر راه کارهايي را براي اجرايي شدن اين مهم به طرف سوري ارايه کرده است .

شافعي با اشاره به مشکلات موجود در زمينه روابط بانکي و بيمه اي، تاکيد کرد که دولت هاي ايران و سوريه هر چه سريع تر موانع سر راه را برداشته تا روابط اقتصادي «بيش از پيش رونق بگيرد ».

وي همچنين به تشکيل کميته مشترک اقتصادي ايران و سوريه در اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران، آن را «اقدام عملي ايران براي تاسيس اتاق مشترک دو کشور» خواند .

رئيس اتاق ايران با استقبال از اعلام اعضاي سوريه‌اي اين کميته از برگزاري نخستين نشست کميته مشترک اقتصادي سوريه و ايران در اتحاديه اتاق هاي بازرگاني اين کشور خبر داد .

وي که در صدر هيات اتاق ايران به دمشق سفر کرده، خواستار تبادل بيشتر هيات هاي تجاري و اقتصادي بين دو کشور شد .

در همين حال، عماد خميس نخست وزير سوريه که در اين همايش تجاري در هتل داما رز دمشق شرکت کرده بود، گفت: امروزبايد پيروزي هايمان در سوريه را تکميل کنيم تا بتوانيم نقشه راه تقويت روابط اقتصادي‌مان را تنظيم کنيم .

وي با تاکيد بر روابط «ممتازو بي سابقه» ايران و سوريه، اولويت را بازسازي ويرانه هاي ناشي از جنگ توصيف واعلام کرد: اين اولويت در اختيار ايران است چون بيش از همه در کنار ما بوده است .

نخست وزير سوريه گفت: امروزنياز مبرم به سرمايه گذاري در سوريه وجود دارد و ما از سرمايه گذاران ايراني دعوت مي‌کنيم براي حضور در سوريه پيش‌قدم شوند . زمينه براي توليد مشترک در سوريه و همچنين توليد مشترک کالاهاي سوريه‌اي در در ايران ازسوي ما فراهم است .

عماد خميس نقش بخش خصوصي رادر توسعه روابط اقتصادي ميان دو کشور مهم خواند و گفت: همکاري بخش هاي خصوصي ايران و سوريه مي تواند نقطه عطفي در راستاي تعاملات دو جانبه باشد .

اسحاق جهانگيري نيز با تاکيدبر توافق‌هاي پيشين و کنوني ميان تهران و دمشق، سفرش به سوريه را داراي پيامي براي فعالان افتصادي ايراني و سوريه اي خواند و گفت: سوريه وارد دوره بازسازي زيرساختها شده و طبيعي است که ايران که در مبارزه عليه تروريسم در کنار ملت سوريه بوده،در بازسازي هم نقش ممتاز و والايي داشته باشد .

وي بر لزوم ارتقاء مناسبات تجاري و اقتصادي تهران – دمشق و رسيدن آن به سطح ممتاز روابط سياسي تأکيدکرد و با اشاره به امضاء موافقتنامه هاي مختلف ميان دو کشور تصريح کرد:موافقتنامه همکاري هاي اقتصادي راهبردي بلندمدت ميان دو کشور مي تواند تحولي تاريخي و بي سابقه در روابط في مابين ايجاد کند .

معاون اول رئيس جمهور به ضرورت ترانزيت از راه زميني و ريلي از طريق عراق اشاره و تاکيد کرد: علاقه منديم که خليج فارس از طريق ريل به درياي مديترانه متصل شود .

وي راه آهن و راه سازي را دواولويت بخش هاي دولتي ايران و سوريه براي تسريع حمل و نقل خواند و اعلام کرد که درحال حاضر حمل و نقل کالايي ما از راه دريا صورت مي گيرد .

جهانگيري اولويت کوتاه مدت رابازسازي زير ساخت ها، مسکن و واحدهاي آسيب ديده در زمان جنگ توصيف و تاکيد کرد وگفت: شرکت هاي توانمندي در ايران وجود دارند و به خصوص در بخش مسکن از تجربه هاي مناسبي برخوردار هستند .

به گفته جهانگيري، سرمايه گذاري مستقيم و ايجاد شرکت هاي مشترک نيز بايد مورد توجه ويژه بخش خصوصي قرار گيرد.

وي هم چنين پيشنهاد داد که کارگروهي براي حل مشکلات تجار دو کشور ايجاد شود دفاتري در ايران و سوريه براي تسريع در حل مشکلات فعالان اقتصادي داير شود .

  معاون اول رئيس جمهور با اشاره به گزارش هاي بين المللي در مورد خسارت 300 ميليارد دلاري وارده از هشت سال جنگ سوريه، از فعالان بخش خصوصي خواستوارد روند بازسازي سوريه شوند .

وي با دادن وعده همکاري دولت ايران براي تامين مالي و بازکردن خطوط اعتباري براي صادرات به کشورهاي هدف و تجارتبا سوريه، اعلام کرد که زير ساخت هاي حقوقي آماده است و بخش خصوصي مي تواند با قوت وارد شود .

محمد حمشو، رئيس اتحاديه اتاقهاي بازرگاني سوريه نيز بر يافتن راهکارهاي تازه براي پويا سازي روابط اقتصادي تاکيد کرد و گفت: ما تلاش مي کنيم تا توافق‌هاي شکل گرفته در اين سفر به بهترين شکل اجرايي شود .

او تشکيل اتاق مشترک بازرگاني سوريه و ايران را اولويت اتحاديه اتاق هاي بازرگاني سوريه دانست که بعد از تشکيل کميته مشترک دنبال خواهد شد.

منبع: پايگاه خبري اتاق بازرگاني ايران