اخبار
 1397/11/13  تاریخ خبر
منطقه مرزی دوغارون و قاچاق گازوئیل

تفاوت فاحش قيمت سوخت در دو سوي مرز ايران و افغانستان و فروش آزاد سوخت به رانندگان افغانستاني در منطقه ويژه اقتصادي، پايانه و بازارچه مرزي دوغارون در جوار مرز شرقي خراسان رضوي ناخواسته اين محدوده را به عرصه جولان قاچاقچيان گازوئيل تبديل کرده است.
چندي پيش اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي خراسان رضوي از کشف 200 گالن خالي در تايباد جهت قاچاق سوخت خبر داد و افزود: اين گالنهاي خالي در منحولها و اطراف اتاق پمپاژخانه فاضلاب و دريچه هاي منابع فاضلاب دوغارون جاسازي شده بودند. افراد ناشناس قصد داشتند با جاسازي گالنها در محوطه و اطراف تأسيسات پايانه، شرايط و زمينه قاچاق سوخت را فراهم کنند که ضمن عدم موفقيت، به زيرساختها و تأسيسات اين پايانه مرزي بارها خسارت وارد کرده اند.
پايانه مرزي دوغارون در 18 کيلومتري شهر تايباد در شرق خراسان رضوي قرار دارد.

* مخفي سازي سوخت در تاسيسات مرزي
مدير پايانه مرزي دوغارون گفت: چندي پيش قاچاقچيان شب هنگام پس از شکستن قفل يکي از اتاقهاي تاسيسات پايانه مرزي گالنهاي حاوي سوخت قاچاق را در آن مخفي و سپس قفل را عوض کرده بودند تا در زمان مناسب نسبت به فروش سوختها به رانندگان افغانستاني اقدام کنند.
کريم نوايي نظامي افزود: محوطه پايانه مرزي دوغارون 33 هکتار، منطقه ويژه اقتصادي دوغارون حدود 100هکتار و بازارچه مرزي10 هکتار وسعت دارند و البته منطقه ويژه با ديواره هاي 3.5 متري و دو محوطه ديگر با ديوارهاي سه متري محصور شده اند.

* سرقت شبانه گازوئيل از باک کاميونها
وي ادامه داد: شب هنگام قاچاقچيان گالنهاي سوخت را از روي ديوارهاي اين مناطق به داخل منتقل و در نقاط مختلف پايانه و منطقه ويژه اقتصادي دوغارون مخفي مي کنند. همچنين در مواردي شبها اقدام به سرقت گازوئيل از مخازن سوخت ناوگان متوقف در پارکينگ پايانه و شهرداري تايباد کرده و سپس اين سوخت را در محل ديگر مخفي مي کنند.
مدير پايانه مرزي دوغارون گفت: صبح هنگام اين سوختها در گالنهاي جاساز شده زير بار و يا باکهاي مخفي و جاساز شده در ناوگان افغانستاني منتقل در طول روز بطور قاچاق از مرز خارج مي شوند. روزانه 40 کاميون از بازارچه مرزي دوغارون خارج مي شوند و از آنجايي که اين محدوده کوچک و تردد در آن مختصر و نظارت بيشتر است پديده قاچاق سوخت در آن زياد نيست.
وي افزود: هم اينک روزانه 140 دستگاه کاميون از پايانه مرزي دوغارون خارج مي شوند که پيشتر اين رقم به 210 دستگاه در روز مي رسيد. معمولا هر دستگاه کاميون حدود 200 ليتر سوخت اضافه را از همين افراد سودجو مي خرد لذا مي توان گفت در مجموع روزانه ليتراژ بالايي از پايانه دوغارون به افغانستان خارج مي شود.
نوايي نظامي جا به جايي سوخت را در منطقه ويژه اقتصادي دوغارون بسيار بالا ذکر و بيان کرد: روزانه 170 دستگاه کاميون از اين منطقه وارد افغانستان مي شوند. هريک از کاميونهاي متوقف در پارکينگ و يا منطقه ويژه دوغارون حداقل 200 ليتر و در موارد متعدد با ايجاد باکهاي مخفي و جاسازي گالنهاي سوخت در بار تا هزاران ليتر سوخت اضافه ذخيره سازي مي کنند و سپس در آن سوي مرز به فروش مي رسانند.
وي ادامه داد: منتقل کنندگان سوخت به سه اين محدوده، گازوئيل را ليتري 25 هزار ريال مي خرند و به مالکان ناوگان خروجي از کشور به قيمت 45 هزار ريال مي فروشند. رانندگان ناوگان خارجي نيز سوخت قاچاق را به قيمت 70 هزار تا 80 هزار ريال به خريداران گازوئيل در اسلام قلعه افغانستان تحويل مي دهند.
مدير پايانه مرزي دوغارون رفت و آمد افراد محلي و فروشندگان سوخت در محدوده تاسيسات مرزي را آزادانه و پرتعداد اعلام و تاکيد کرد: پديده قاچاق سوخت به عنوان معضلي براي اين پايانه و منطقه مي باشد لذا با همکاري و هماهنگي ادارات مستقر در پايانه مرزي دوغارون در حال برنامه ريزي جدي براي حذف پديده قاچاق سوخت هستيم.

* قاچاق سوخت در پايانه هاي مرزي ترکمنستان وجود ندارد
معاون اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي خراسان رضوي نيز به خبرنگار ايرنا گفت: در ميان چهار پايانه مرزي استان پديده قاچاق و فروش سوخت غيررسمي به ناوگان افغانستاني تنها در پايانه مرزي دوغارون رخ مي دهد و نمي توان اين پديده را منکر شد.
جواد وحدتي فرد افزود: از آنجا که قيمت سوخت در جمهوري ترکمنستان تقريبا با ايران برابر است لذا در پايانه هاي مرزي لطف آباد، باجگيران و سرخس با آن کشور قاچاق سوخت رخ نمي دهد.

* قاچاق گازوئيل معلول تفاوت قيمت
مديرکل دفتر هماهنگي امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي نيز گفت: تفاوت زياد نرخ سوخت در دو سوي مرز ايران و افغانستان باعث افزايش قاچاق آن شده است.
علي رسوليان افزود: هنگامي که قيمت هر ليتر گازوئيل در افغانستان هزار و 100 تومان بود و با قيمت هر ليتر آن در مرزهاي خراسان رضوي تفاوت چنداني نداشت تمايل براي قاچاق سوخت نيز اندک بود.
وي بر افزايش نظارت در اين زمينه تاکيد و بيان کرد: اکنون قيمت هر ليتر گازوئيل در افغانستان به هفت هزار تومان و در مرزهاي خراسان رضوي به سه هزار تا سه هزار و 500 تومان رسيده است.

* سرقت گازوئيل از باک خودروها
فرماندار تايباد نيز گفت: امنيت تيرپارک شهرداري تايباد در مرز دوغارون بر عهده مرزباني است و از يک ماه پيش تاکنون نيز يک شرکت حفاظتي تامين امنيت کاميونهاي پارک شده در منطقه ويژه اقتصادي را برعهده گرفته لذا موردي از سرقت گازوئيل از باک کاميونهاي متوقف شده در اين دو پارکينگ گزارش نشده است.
حسين شرافتي راد افزود: پديده خريد و فروش گازوئيل در اين مناطق وجود دارد اما با تشديد نظارتها و عرضه سوخت با قيمت مصوب در جايگاههاي سوخت 17 شهريور و منطقه ويژه اقتصادي به ناوگان افغانستاني، از شدت آن کاسته شده است.

* فروش رسمي قاچاق سوخت را کنترل کرد
وي قيمت سوخت در جايگاههاي رسمي منطقه را متغيير و تابع نرخ اين فرآورده در افغانستان اعلام و بيان کرد: هم اينک سوخت در اين جايگاهها به قيمت 46 هزار و 500 ريال به ناوگان خروجي از کشور عرضه و سندي مبني بر خريد اين ميزان سوخت تحويل راننده مي شود.
فرماندار تايباد به قيمت سه هزار ريالي گازوئيل در ايران اشاره و بيان کرد: از ابتداي آذر ماه گذشته ناوگان خارجي هنگام خروج در نقطه صفر مرزي مورد بازرسي قرار مي گيرند و اگر سندي براي سوخت موجود خود ارائه ندهند جريمه مي شوند لذا رانندگان ترجيح مي دهند از جايگاهها اعلام شده سوختگيري کنند تا عوامل فروش سوخت در منطقه ويژه و يا تيرپاک شهراري تايباد.
بر اساس اعلام مرزباني خراسان رضوي تا پايان دي ماه امسال افزون بر يک ميليون ليتر انواع فرآورده هاي نفتي قاچاق در طول مرز مشترک ايران و افغانستان در شرق خراسان رضوي کشف و حجم کشفيات ظرف شش ماه نخست امسال در اين مرز نسبت به مدت مشابه پارسال سه برابر شده است.
خراسان رضوي 300 کيلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد که 90 کيلومتر آن در محدوده شهرستان تايباد واقع است.
پايانه مرزي دوغارون در 18 کيلومتري شهر تايباد قرار دارد. مرکز شهرستان 118 هزار نفري تايباد در 225 کيلومتري جنوب شرقي مشهد واقع است.

منبع: خبرگزاري ايرنا