اخبار
 1397/11/16  تاریخ خبر
عراق مقصد عمده کالاهای ایرانی

براساس آمارها، در طول سال 2017 ميلادي کشورهاي منطقه رقمي نزديک به يک هزار ميليارد دلار واردات داشته‌اند که در اين بين تنها 2.3 درصد از کل اين رقم واردات از سوي ايران انجام شده است. با اين وجود همچنان بخش قابل توجهي از همکاري‌هاي تجاري ايران با کشورهاي همسايه خود انجام مي‌شود که با احتساب مرزهاي دريايي عدد اين کشورها به 14 مي‌رسد.

اتاق بازرگاني تهران در جديدترين گزارش خود به ارزيابي عملکرد تجاري ايران در 10 ماهه نخست سال 1397 با کشورهاي همسايه پرداخته است. بر اساس بررسي‌هاي صورت گرفته در 10 ماهه نخست سال جاري، ايران حدود 7 ميليارد و515 ميليون دلار کالا به عراق صادر کرده که با اين آمار عراق رسما به عنوان اصلي‌ترين مقصد کالاهاي ايراني معرفي شده است. در اين ميان با توجه به اينکه تنها 51 ميليون دلار کالا از عراق وارد ايران شده، بالاترين تراز تجاري کشور نيز در معامله با اين همسايه غربي به وجود آمده و در 10 ماهه ابتدايي سال جاري تراز اين معاملات 7 ميليارد و 464 ميليون دلار مثبت بوه است.

پس از عراق اصلي‌ترين مقصد کالاهاي ايراني امارات متحده عربي بوده است و در طول اين مدت ايراني‌ها 5 ميليارد و313 ميليون دلار به اين همسايه جنوبي فروختند، اما آنچه شرايط در امارات متحده عربي را متفاوت با عراق کرده بالا بودن واردات از اين کشور است.

بر اين اساس در طول اين مدت ايراني‌ها حدود 5 ميليارد و456 ميليون دلار کالا از «امارات متحده عربي» وارد کرده‌اند و به اين ترتيب تراز تجاري کشور در اين بخش منفي 143 ميليون دلار شده است.

پس از اين کشورها به ترتيب «افغانستان، ترکيه و پاکستان» اصلي‌ترين کشورهايي بودند که به عنوان مقصد کالاهاي ايراني هر يک در طول اين 10 ماه بيش از يک هزار ميليون دلار کالا از ايران دريافت کرده‌اند.

در حوزه کشورهايي که بيشترين صادرات را به ايران داشته‌اند نيز ترکيه با بيش از 2 هزار ميليون دلار، روسيه با بيش از يکهزار ميليون دلار و پس از آن کشورهاي عمان و پاکستان با رقمي کمتر از 500 ميليون دلار قرار گرفته‌اند.

اتاق بازرگاني تهران همچنين ميزان صادرات و واردات ايران بر اساس تن را نيز در طول اين مدت محاسبه و اعلام کرده است که در اين چارچوب نيز کشور عراق با بيش از 16 ميليون تن واردات، اصلي‌ترين مقصد کالاهاي ايراني به‌شمار مي‌رود و پس از آن نيز امارات متحده عربي با 12 ميليون تن، ترکيه با 6 ميليون تن و افغانستان با 4 ميليون تن در رده‌هاي بعدي قرار دارند. در حوزه بيشترين صادرات به ايران نيز امارات متحده عربي با بيش از سه ميليون و 300 هزار تن اصلي‌ترين کشور صادرکننده به ايران بوده و پس از آن روسيه، ترکيه و عمان قرار گرفته‌اند. رييس کميسيون صنايع اتاق بازرگاني ايران عنوان کرد.

منبع: روزنامه تعادل