اخبار
 1397/11/17  تاریخ خبر
پیشنهادات مهم گمرک برای کاهش رسوب کالا
معاون فني و خدمات بازرگاني اتاق بازرگاني ايران گفت: پيشنهادات گمرک به سازمان توسعه تجارت براي کاهش رسوب کالا در بنادر بسيار مهم ،فني و دقيق است.

مظفر عليخاني با بيان اين مطلب افزود: «مهرداد جمال ارونقي » معاون فني و امور گمرکي گمرک ايران طي روز جاري در نامه اي به سازمان توسعه تجارت ايران پيشنهاداتي براي تسهيل در ورود کالاهاي مورد نياز واحدهاي توليدي و بازار و همينطور کاهش رسوب کالا در بنادر ارائه کرده است.
وي همچنين اظهارداشت: اين پيشنهادات ضمن تسريع و کوتاه کردن فرآيندها، کم شدگي خواب کالاها و کاهش هزينه ها موجب تامين به موقع مواد اوليه و نهاده هاي مورد نياز توليد و همينطور کالاهاي اساسي و ضروري تنظيم بازار در جامعه خواهد شد.

معاون فني و خدمات بازرگاني اتاق بازرگاني ايران گفت: عملياتي شدن پيشنهادات مدنظر در نهايت از نظر رواني پيامدهاي مثبتي هم براي دستگاه هاي دولتي، حاکميتي و هم براي افکار عمومي به همراه دارد.
وي در ادامه ضمن اشاره به اينکه رسوب کالا در گمرکات ناشي از دو گروه عوامل است، افزود: گروه اول مربوط به کالاهايي مي شود که از کشورهاي هدف خريداري و به تبع فرآيند ثبت سفارش، تخصيص ، تامين و انتقال ارز اين کالا از کشور صورت گرفته ولي به جهت محدديت هاي ناشي از تحريم، بانک هاي مستقر در کشورهاي هدف وارداتي به سبب عدم انتقال ارز به حساب فروشندگان اسناد تجاري از سوي صاحبان کالا به جهت وصول نشدن وجوه در اختيار وارد کنندگان قرار نمي گيرد و به همين جهت واردکننده به عنوان صاحب کالا از منظر قانون امور گمرکي شناخته نمي شود و امکان ترخيص کالا وجود ندارد.

عليخاني تصريح کرد: بخش دوم به عوامل داخلي کشور مربوط مي شود که ناشي از بي ثباتي در سياست هاي تجاري و ارزي است.
وي يادآورشد: اين نکته بطور مشخص در نامه گمرک ايران خطاب به سازمان توسعه تجارت تجلي پيدا کرده و ناظر به اينکه وقتي سياست هاي تجاري ،گروه هاي کالايي و به تبع رديف تعرفه هاي گمرکي يا ارزهاي اختصاصي ناشي از گروه يک، دو و سه بطور مرتب در مملکت تغيير پيدا مي کند بر اساس مقررات جاري کشور فرآيند ثبت سفارش نيز بايد اصلاح شود که تشريفات اصلاح ثبت سفارش و فرآيندهاي پس از آن بسيار زمان بر و منجر به رسوب کالا در گمرکات مي شود.

منبع: راديو اقتصاد