اخبار
 1397/11/24  تاریخ خبر
ترانزیت کالا به سوریه از مسیر عراق به‌زودی آغاز می‌شود

کيوان کاشفي، رييس کميته مشترک اقتصادي ايران و سوريه در اتاق ايران، معتقد است که دو کشور ايران و سوريه مي‌توانند به يک جهش اقتصادي در روابط دوجانبه خود دست پيدا کنند .

به گفته کاشفي در حال حاضر ارزش تجارت ايران و سوريه 200 ميليون دلار است که مي‌تواند به سطح يک ميليارد دلار هم برسد. رييس کميته مشترک اقتصادي ايران و سوريه در اتاق ايران معتقد است که افزايش حجم مبادلات تجاري بين دو کشور به بسترسازي‌هايي نياز دارد .

او به سفر اخير هيات تجاري- سياسي ايران به سوريه اشاره مي‌کند. در اين سفر يکي از مباحث اصلي گفت‌وگو و رايزني درباره ترانزيت کالا از ايران به سوريه بود؛ قرار است بزودي ترانزيت کالا به سوريه ازمسيرعراق فعال شود. کاشفي مي‌گويد: در شرايط حاضر ترانزيت کالا از ايران از طريق بندر مرسين در جنوب ترکيه به بندر لاذقيه در سوريه انجام مي‌شود. اما اين مسيرطولاني و پرهزينه است. هزينه حمل هر کانتينر بار حدود 3500 تا 4000 هزار دلار مي‌شود.از طرف ديگر هزينه حمل بار از طريق بندرعباس هم همين حدود تمام مي‌شود. به گفته کاشفي ميزان و حجم باري که از ايران به سوريه فرستاده مي‌شود، کم است، بنابراين  حمل با تأخير انجام مي‌شود. در نتيجه يکي از اولويت‌ها اين است که مسيرترانزيت و ارسال محموله به سوريه از خاک عراق صورت بگيرد؛ در اين صورت حدود1700-1800 کيلومتر مسير نزديک مي‌شود .

  رييس کميته مشترک اقتصادي ايران وسوريه در اتاق ايران در گفت‌وگو با پايگاه خبري اتاق ايران تاکيد مي‌کند که رايزني‌هاي اوليه براي تغيير مسير ترانزيت کالا صورت گرفته است. اگر اين توافق انجام شود حدود50 درصد هزينه‌ها کاهش مي‌يابد. به گفته کاشفي اگر مساله تبادل مالي – بانکي و گمرک کالا از مسير عراق به سوريه حل شود، ما مي‌توانيم همکاري تجاري خود را با سوريه جدي‌تر شروع کنيم .

  او تسهيل امور بانکي بين دو کشور رازمينه‌ساز آسان شدن تجارت دوجانبه و آسان شدن رفت‌وآمدهاي هيات تجاري ايراني سوري توصيف کرد. کاشفي ادامه داد : اميدواريم دفتر تجاري ايرانيان به‌ زودي در دمشق خريداري شود. البته توافق‌هاي حقوقي اين کار انجام‌شده است ولي هنوز تبادل مالي به دليل وجود مشکلات در تبادل مالي هنوز برطرف نشده است .

منبع: روزنامه تعادل