اخبار
 1397/11/25  تاریخ خبر
تردد کامیون داران از سرخس و لطف آباد به ترکمنستان ممنوع نیست

معاون دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي اعلام کرد که تردد کاميون داران از سرخس و لطف آباد به ترکمنستان در وضعيت مطلوبي نيست.

حسيني در ارتباط با موضوع جلوگيري کشور ترکمنستان از ورود ناوگان تاجيکستان از طريق سرخس و لطف آباد، اظهار کرد: کشور ترکمنستان از 15 بهمن ماه سال جاري محدوديت هايي را براي ناوگان مختلف که ارتباطي با مليت آنها ندارد، اعمال کرده است؛ هرچند اين بدان معنا نيست که اجازه داده نمي شود که ناوگان مختلف از طريق سرخس و لطف آباد به ترکمنستان بروند.

وي ادامه داد: ايراني ها يا تاجيکستاني ها از طريق مرز سرخس و لطف آباد مي توانند به مرز تاجيکستان و ترکمنستان و فاراب بروند و ترکمن ها اجازه خروج را صادر مي کنند.

معاون دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با بيان اين که در حال حاضر بحث ممنوعيت تردد مطرح نيست، بلکه سختگيري هاي ويژه و خاص در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: در حال حاضر کالاها با بازديد و بررسي هاي ويژه عبور مي کنند و اجازه خروج از ترکمنستان به سمت تاجيکستان داده مي شود.

حسيني افزود: چند ماه قبل نيز چنين اتفاقي رخ داد و سختگيري هايي اعمال شد که به دليل شرايط خاص امنيتي کشور ترکمنستان و ساختار حکومتي اين کشور بوده است.

وي اظهار کرد: کماکان سختگيري ها ادامه دارد و ظاهرا به دليل رعايت مباحث امنيتي کماکان شاهد نظارت هاي ويژه جهت عبور کاميون و کالاها هستيم.

معاون دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با اشاره به اين که از طريق سرکنسولگري فاراب به منظور گشايش و پيگيري مساله اقدام کردهايم و با طرف ترکمن به منظور تسهيل امور مذاکره خواهد شد، خاطر نشان کرد: بايد از طريق وزارت امور خارجه اعتراض خود را به گوش ترکمنستاني ها برسانيم.

حسيني ادامه داد: کاميون داران در حال حاضر مي توانند از مرز سرخس و لطف آباد به سمت ترکمنستان حرکت کنند و به سمت مرز مشترک ترکمنستان و تاجيکستان يعني فاراب بروند. مساله اي که بايد به آن اشاره کرد اين است که در حال حاضر کاميون داران به دليل سختگيري ها و توقف زياد و نبود امکانات ترجيح مي دهند در کشور خودمان يعني مرز لطف آباد و سرخس توقف کنند و زماني که فاراب خلوت شد، اقدام به عبور کالا کنند.

منبع: خبرگزاري ايسنا