اخبار
 1397/11/27  تاریخ خبر
روزانه بیش از ۲۰۰ کشتی در بنادر ایران تخلیه و بارگیری می‌شوند

معاون سازمان بنادر گفت: تحريم‌ها محدوديت‌هايي را براي اقتصاد کشور ايجاد کرده‌ است اما در حوزه بندري و دريايي روال عادي بوده و روزانه حداقل 200 کشتي در بنادر ايران تخليه و بارگيري مي‌شوند.

 هادي حق‌شناس با بيان اينکه از سال 1368 هر ساله تمامي ارگان‌هاي دريايي در بخش بازرگاني براي بررسي مشکلات ناوگان کشتيراني و دريانوردي اقدام به برگزاري همايش مي‌کنند، اظهار داشت: بخش دريا سهم  به سزايي در توسعه اقتصادي کشور دارد، مشکلات صنعت کشتي سازي، سازه‌هاي دريايي و شيلات با برگزاري همايش ارگان‌هاي دريايي برطرف شده است.

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي ادامه داد: بررسي قانون و آئين نامه‌هاي حوزه دريانوردي و همچنين ارتقاء آموزش حوزه دريانوردي از ديگر اهداف برگزاري همايش ارگان‌هاي دريايي است.

حق شناس شعار اين همايش را کشتيراني بهتر در راستاي توسعه پايدار دانست و افزود: در اين همايش 2 پنل تخصصي وجود دارد که پنل اول مربوط به آموزش، اشتغال و حقوق دريايي و پنل دوم مربوط به کشتيراني و موانع پيش روي آن است.

وي با بيان اينکه در اين همايش چشم اندازهاي سال‌هاي آينده در بخش دريايي بررسي مي‌شود، گفت: به دليل آنکه ايران عضو سازمان بين‌المللي دريايي است، برگزاري چنين همايش‌هايي به طور قطع چشم انداز بين‌المللي هم دارد.

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي يادآوري کرد: از سال 1970 هر ده سال يک بار يک متر به آبخور کشتي‌ها اضافه مي‌شود و به همين منظور بايد بنادر متناسب با اين آبخور ساخته شود؛ هم اکنون آبخور کشتي‌ها در بنادر ايران از 7 متر به 18 متر افزايش يافته است.

افزايش ظرفيت پذيرش کشتي ها به 150 هزار تن

حق شناس به دستاوردهاي حوزه دريايي طي 40 سال گذشته اشاره کرد و گفت: پيش از انقلاب بزرگترين بند ايران خرمشهر بود و کشتي‌هايي با ظرفيت زير 20 هزار تن وارد اين بندر مي‌شدند، اما هم اکنون ميزان ظرفيت پذيرش کشتي‌ها به 150 هزار تن افزايش يافته و هر کشتي که در آب‌هاي دنيا تردد مي‌کند مي‌تواند در بنادر ايران پهلوگيري کند.

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينکه پيش از پيروزي انقلاب اسلامي در تمامي بنادر ايران از پيمان‌کاران خارجي استفاده مي‌شد گفت: امروزه در بنادر چابهار، امام خميني و شهيد رجايي از پيمانکاران و مشاوران ايراني استفاده مي‌شود به طوري که در بزرگترين بندر ايران (شهيد رجايي) ساخت 1400 متر اسکله به صورت کامل توسط متخصصان داخلي انجام شده است.

وي توضيح داد: ظرفيت بنادر ايران پيش از انقلاب 19 ميليون تن بوده، اما هم اکنون ظرفيت تخليه و بارگيري کالا به 230 ميليون تن افزايش يافته است.

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي اظهار کرد: ظرفيت تخليه و بارگيري ما در شمال ايران پيش از انقلاب زير 3 ميليون تن بود، اما هم اکنون ظرفيت تخليه و بارگيري به 30 ميليون تن افزايش يافته است.

حق شناس تاکيد کرد: طي 2 سال گذشته 300 ميليون تن تخليه و بارگيري در بنادر ملکي و غير ملکي سازمان بنادر و دريانوردي انجام شده است.

ظرفيت بندر چابهار به 8.5 ميليون تن افزايش يافت

وي به توسعه چشمگير بندر چابهار اشاره کرد و گفت: براي توسعه بندر چابهار به عنوان يک بندر اقيانوسي گام‌هاي بلندي برداشته شده است، به طوري که ظرفيت بندر چابهار از 2.5 ميليون تن به 8.5 ميليون تن افزايش يافته و سال گذشته 1800 متر اسکله در اين بندر ساخته شده است.

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي يادآوري کرد: به دليل آبخور مناسب در اين بندر و نزديک بودن به اقيانوس هند کشورهاي هند و افغانستان در اين بندر سرمايه گذاري بسيار زيادي انجام داده‌اند.

وي با اشاره به اينکه 90 درصد صادرات و واردات کالا از طريق دريا انجام مي‌شود گفت: کاهش هزينه تمام شده جا به جايي کالا و بالا بودن امنيت جا به جايي کالا از مهمترين مزايايي حمل و نقل دريايي به شمار مي‌رود.

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي به ايجاد کريدور بين‌المللي شمال و جنوب از بنادر شمالي و جنوبي اشاره کرد و افزود: با ايجاد اين کريدور هر تن کالايي که از ايران عبور مي‌کند چندين اشتغال براي کشور ايجاد مي‌کند به همين دليل بايد بنادري که در جنوب کشور وجود دارند را تقويت کنيم.

حق‌شناس اظهار کرد: اولين زنجيره توسعه کشور در بسياري از کشورهاي توسعه يافته حمل و نقل دريايي است به طوري که با تقويت اين حوزه توانسته‌اند تمامي بخش‌هاي اقتصادي کشور را توسعه دهند.

وي گفت: صنعت کشتي سازي و توسعه ساخت سازه‌هاي دريايي از مهمترين اقدامات سازمان بنادر طي سال‌هاي گذشته است.

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينکه کمترين نرخ بيکاري در بين فارغ‌التحصيلان حوزه دريايي وجود دارد، گفت: 1 ميليون و 500 هزار نفر دريانورد در کشور وجود دارد که کمتر از 100 نفر آن‌ها بيکار هستند.

وي به رتبه حمل و نقل کشتيراني در دنيا اشاره کرد و گفت: رتبه حمل و نقل کشتيراني و نفت‌کش تجاري ايران در بين ساير کشورها به ترتيب کمتر از 20 و 5 است.

حق‌شناس افزود: هم صنعت نفتکش و هم صنعت کشتيراني تجاري ايران در دنيا داراي جايگاه بسيار مناسبي است به طوري که مجموع رتبه اين دو ناوگان در دنيا زير 21 است.

خودکفايي در صنعت کشتيراني و کشتي سازي

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به اينکه در صنعت ساخت شناورهاي مسافري به خودکفايي رسيده‌ايم، گفت: ايران در بين20 کشور توسعه يافته توانسته در صنعت کشتيراني و کشتي سازي به خودکفايي برسد.

وي به اقتصاد دريا پايه اشاره کرد و اظهار داشت: در اقتصاد دريا پايه بخش بزرگي از درآمدهاي کشور از طريق دريا به دست مي آيد، با توجه به آنکه دسترسي ايران به آب‌هاي آزاد فراهم شده در حوزه ترانزيت علاوه‌ بر امنيت درآمد هم کسب مي شود.

حق‌شناس با تاکيد بر اينکه هيچ کدام از بنادر ايران تحريم نيستند، گفت: تحريم‌ها محدوديت‌هايي را براي اقتصاد کشور ايجاد کرده‌ است، اما در حوزه بندري و دريايي روال عادي رفت و آمد کشتي‌ها انجام شده و روزانه حداقل 200 کشتي در بنادر ايران تخليه و بارگيري مي‌شوند.

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي، يادآور شد: در تعطيلات هفته گذشته 830 هزار نفر به جزيره قشم سفر کرده اند که اين ميزان سفر به يک جزيره نقش بسيار موثري در توسعه گردشگري و ايجاد اشتغال براي ساکنان اين جزيره دارد.

منبع: شبکه خبر