اخبار
 1397/12/06  تاریخ خبر
نخستین محموله صادراتی افغانستان از مسیر چابهار راهی هند شد

  با حضور سفير ايران در کابل و مقامات افغانستان، نخستين محموله کالاهاي صادراتي افغانستان به هند از مسير چابهار انتقال يافت.

در اين مراسم رسمي که با حضور محمد اشرف غني، رييس جمهوري افغانستان و سفيران کشورهاي هند، ايران و ترکيه در منطقه نيمروز افغانستان برگزار شد، 23 کاميون متعلق به افغانستان از شهر زرنج، مرکز ولايت نيمروز در همسايگي استان سيستان و بلوچستان به سمت بندر چابهار حرکت کردند.

بنا به گزارش بي‌بي‌سي، اين کاميون‌ها حامل 570 تن کالا، شامل 200 تن ماش و 370 تن سنگ تالک است که بيشتر براي توليد پودر بچه استفاده مي‌شود.

رؤساي جمهور ايران، افغانستان و هندوستان پيش از اين توافق سه جانبه‌اي را امضا کردند که هدف از اين موافق‌نامه توسعه بندر چابهار و بهره‌برداري‌هاي اقتصادي از اين بندر راهبردي است. هند نيز سرمايه‌گذاري گسترده‌اي را در چابهار آغاز کرده است.

محمد اشرف غني، رييس جمهوري افغانستان که براي شرکت در اين مراسم به شهر زرنج ولايت نيمروز رفته بود با قطع نوار به اولين گروه از کاميون‌هاي افغانستان اجازه سفر به چابهار را داد. او گفت با توجه به فرصت‌هاي ايجاد شده در افغانستان، صادرات اين کشور از يک ميليارد دلار کنوني به دو ميليارد افزايش خواهد يافت.

يما ياري، وزير ترابري افغانستان نيز در اين مراسم گفت که 150 شرکت افغان تاکنون 50 ميليون دلار در چابهار سرمايه گذاري کرده‌اند. او ساخت 13 کارخانه توليدي و 3 انبار بزرگ را جزئي از اين سرمايه‌گذاري خواند.

شاه حسين مرتضوي، معاون سخنگوي رئيس جمهوري افغانستان باز شدن اين مسير را «فرصت و روزنه جديد براي تجارت و ترانزيت» افغانستان دانسته است.

وي گفت: افغانستان ديگر محدود تنها به مسيرهاي پاکستان نيست. مسيرهاي متعدد زميني، خط آهن، کريدور هوايي و… فرصت و تحول عظيمي را براي کشور فراهم کرده است.

منبع: خبرگزاري ايسنا