اخبار
 1397/12/07  تاریخ خبر
بنادر هلند، مسیر مناسبی برای صادرات به اروپا است

رئيس اتاق ايران در نشست با کاظم ابدي، سفير جديد ايران در هلند ضمن اشاره به ظرفيت‌هاي همکاري اقتصادي بين دو کشور از سابقه خوبي که بين تجار ايراني و هلندي طي سال‌هاي گذشته ايجاد شده، سخن گفت و تصريح کرد: هلند مي‌تواند در مسير پر کردن شکاف ايجاد شده در زمينه تکنولوژي، کشور مناسبي باشد.

سفير جديد ايران در هلند پيش از اعزام به منظور آشنايي با دغدغه‌هاي فعالان اقتصادي در ارتباط با بازار هلند با رئيس اتاق ايران ديدار کرد. در اين نشست غلامحسين شافعي، رئيس پارلمان بخش خصوصي کشور چالش اصلي بخش خصوصي در بازارهاي هدف را مسائل بانکي دانست و تأکيد کرد: امروز شکاف عميق تکنولوژيکي بين ايران و کشورهاي ديگر اتفاق افتاده که متأسفانه تأثير مشخصي روي کيفيت توليدات داخلي داشته است. از طرفي فرسوده شدن ماشين‌آلات موجب شده ميزان مصرف انرژي در فرآيند توليد افزايش يافته و در نتيجه قدرت رقابت اين محصولات در بازارهاي جهاني کاهش پيدا کند.

وي در ادامه با توجه به تجربيات بالاي هلند در حوزه کشاورزي، شيوه‌هاي آبياري و اصلاح نژاد انواع گياهان، خواستار فراهم شدن زمينه همکاري بين دو کشور شد. بر اساس اظهارات شافعي هلندي‌ها تجربه خوبي در افغانستان در زمينه توليد گسترده زعفران داشته‌اند، در صورتي که بايد ايران از اين فرصت استفاده مي‌کرد و اجازه مي‌داد اين پروژه در ايران پياده شود.

رئيس اتاق ايران همچنين از وجود بنادر بزرگ و مجهز در هلند سخن گفت و تأکيد کرد: بسياري از تجار ايراني به دليل موقعيت خوب بنادر هلند، سعي مي‌کنند محصولات خود را از اين مسير در سراسر اروپا توزيع کنند. البته در حال حاضر به دليل فشارهاي ناشي از تحريم، شرايط براي ادامه کار مناسب نيست.

محمدرضا کرباسي، معاون بين‌الملل اتاق ايران نيز از علاقه‌مندي بخش خصوصي و دولت هلند در مورد ادامه فعاليت‌هاي اقتصادي خود با ايران خبر داد و تشريح کرد: استان مازندران و اصفهان در مورد توليد گل و گياه با کشور هلند تفاهم‌نامه همکاري دارند و مي‌توانند در قالب همين تفاهم‌نامه و با استفاده از مدل‌هاي جديد به همکاري‌هاي خود ادامه دهند.

وي از سفير جديد ايران در هلند خواست که توجه جدي به ظرفيت ايرانيان مقيم اين کشور داشته باشد. بر اساس اظهارات معاون بين‌الملل اتاق ايران دو مرکز تجاري به همت اين افراد در دو شهر مختلف تأسيس شده که پتانسيل خوبي است و مي‌توان با استفاده از آنها مدل جديدي از همکاري‌هاي تجاري را تعريف کرد.

منبع: پايگاه خبري اتاق ايران