اخبار
 1397/12/07  تاریخ خبر
مجوز ترانزیت کالاهای ایرانی به سوریه از خاک عراق صادر شد
رئيس کل گمرک ايران در ديدار با رئيس گمرک اقليم کردستان عراق از افزايش صادرات غير نفتي ايران به 40 ميليارد دلار در يازده ماهه سالجاري خبر داد و اعلام کرد : سهم عراق از صادرات ايران به 8 ميليارد و 200 ميليون دلار افزايش يافته است .
 مهدي مير اشرفي در جمع هيات بلند پايه گمرک اقليم کردستان عراق ، مديران گمرکات مرزي و معاونين استانداري کردستان و کرمانشاه با بيان اين مطلب برمشترکات فرهنگي دو کشور ايران و عراق تاکيد کرد و با اشاره به اهميت نقش گمرکات افزود: گمرکات دو طرف مي توانند در توسعه اين اشتراکات و همکاري ها به شدت موثر باشند.

 معاون وزير اقتصاد در اين نشست ضمن تشريح دستاوردهاي سفر اخير خود به مرز باشماق مريوان و بيان مشکلات در گمرکات مشترک در دوسوي مرز، همکاري و يکپارچگي سازمان هاي دخيل در تشريفات گمرکي را در داخل کشورها و ميان گمرکات دو طرف لازم و ضروري دانست و ادامه داد: بر اساس آنچه که سازمان جهاني گمرک اعلام کرده است هر يک روز توقف کالا يک درصد هزينه کالا را بالا مي برد و ما بايد با  توسعه همکاري هاي مشترک معطلي در مرزهاي گمرکي را به حداقل برسانيم.

ميراشرفي ايجاد هماهنگي ميان گمرکات دو طرف و پس از آن ميان سازمان هاي داخلي را در امر تجارت از استانداردهاي توصيه شده سازمان جهاني عنوان کرد و گفت:  در دو طرف مرز دستگاههاي ذيمدخل در امر تجارت خارجي هنوز تحت مديريت هماهنگ مرزي قرار نگرفته اند و بايد دورازه مشترک مرزي ميان دو طرف ايجاد شود . البته برخي رويه هاي گمرکي از جمله کارنه تير ، کارنه دوپاساژ يا تريپتيك (TRIPTYQUE) نيز در عراق شکل نگرفته است .

رئيس کل گمرک ايران به حجم تجاري ميان ايران و عراق اشاره کرد و گفت:رقم صادرات ايران در 11 ماهه سال جاري به 40 ميليارد دلار رسيد و عراق و به خصوص اقليم کردستان بزرگترين شريک تجاري ما است و پيش بيني مي شود، رقم صادرات ما به عراق تا پايان سال به 10 ميليارد دلار برسد. عراق در حوزه صادرات انواع کالا فقط با اختلاف 100 ميليون دلار پس از چين در رتبه دوم قرار گرفته و 8 ميليارد و 200 ميليون دلار از صادرات کشورمان را به خود اختصاص داده است و اين آمار حکايت از آن دارد که اين کشور به زودي شريک اول تجاري ايران در بخش صادرات غير نفتي خواهد بود .

رئيس کل گمرک ايران در ادامه به افزايش 10 درصدي ترانزيت انواع کالا به عراق اشاره کرد و در خصوص توسعه تجارت با ارائه چندين پيشنهاد خواستار رفع موانع گمرکي ميان دو کشور شد. مير اشرفي ايجاد دروازه مشترک مرزي را در اولويت قرار داد و گفت:  دروازه مشترک مرزي در دنيا تجربه بسيارمفيدي است و ما بايد با حل مشکلات هر چه زودتر به استانداردهاي گمرکي موجود در  دنيا برسيم.

بنابراين گزارش ؛  تنظيم ساعات کاري دو طرف و همچنين افزايش اين ساعت در صورت لزوم به 24 ساعت پيشنهاد ديگر رئيس کل گمرک ايران به رئيس گمرک اقليم کردستان بود. مير اشرفي ادامه داد: نياز داريم قوانين و مقرارات به موقع و کامل به اطلاع ما برسد تا در اختيار فعالان اقتصادي قرار گرفته ومشکلات کمتري را در اين خصوص شاهد باشيم.

سامان عبدالرحمن عزيز رئيس گمرک اقليم کردستان عراق مطرح کرد:
توافق با دولت مرکزي عراق براي اعمال قوانين يکسان گمرکي

رئيس گمرک اقليم کردستان عراق در نشست با رئيس کل گمرک ايران از توافق با دولت مرکزي براي اعمال قوانين يکسان گمرکي خبر داد.  

سامان عبدالرحمن عزيز با اشاره به حمايت هاي هميشگي ايران در روزهاي سخت و مشترکات ديرينه دو کشور، سياست درهاي باز را سياست مراودات با ايران عنوان کرد و گفت: ما و دولت مرکزي براي اعمال قوانين يکسان به توافق رسيديم و خوشبختانه از ده روز پيش اين قوانين يکسان اعمال مي شوند.
اين مقام ارشد گمرکي اقليم با اشاره به مذاکرات و جلساتي که در روزهاي گذشته با مديران گمرکات اقيلم و برخي گمرکات ايران داشته است، از تلاش ها و پيگيري هاي بسيار خوب رئيس کل گمرک ايران جهت رفع موانع تجارت تشکر کرد و اين مذاکرات را موفق شمرد و افزود: بخشنامه اخير در خصوص يکپارچگي قوانين گمرکات عراق کمي با شتابزدگي ابلاغ و اجرايي شد و ما به زودي نواقص آن را بر طرف خواهيم کرد.
او در خصوص ترانزيت محموله هاي ايراني به سوريه و ترکيه و اخذ دو نوع عوارض از تجار ايراني را عدم هماهنگي دولت مرکزي عراق عنوان و تاکيد کرد : اين مشکل حل شده و به زودي اجرايي مي شود .

 رئيس گمرک اقليم کردستان عراق افزود: ما با وزير اقتصاد اقليم در حال رايزني هستيم که با مسئوليت خودمان تسهيلاتي  را ايجاد کنيم . عبدالرحمن عزيز ادامه داد: در حال حاضر در3 مرز مشترک ما نمايندگي مستقر هستند و کارشان را براي ارائه تسهيلات به بازرگانان آغاز کرده اند. وي امضاي يک بخشنامه براي ترانزيت 200 هزار تن کالاي ايراني از مرز اقليم به سوريه را از آخرين اقدامات اقليم در جهت تسهيل تزانزيت کالاهاي ايراني عنوان کرد. 

عبدالرحمن عزيز در خصوص ديگر اقدامات انجام شده در گمرکات اقليم گفت:اولين قدم ما در اقليم يکپارچه سازي رويه ها بود و در گام بعدي استقرار ايکس ري در مرزهاي گمرکي و اسکن تمامي کالاها به خصوص کالاهاي نفتي بوده است . او در پايان افزود: تمامي تلاش ما براي توسعه همکاري ها با ايران است و ما بايد با نگاه جديدي اين همکاري ها را توسعه داده و از روش هاي سنتي عبور کنيم .

بنابراين گزارش ؛ حسن دانايي فر دبير ستاد روابط اقتصادي ايران و عراق نيز در اين ديدار از پيگيري ها و تلاش هاي مهدي مير اشرفي رئيس کل گمرک ايران براي تسهيل و توسعه تجارت با عراق تقدير و تشکر کرد و گفت : حقيقتا رابطه اقليم کردستان عراق و ايران در حال حاضر بسيار دوستانه و صميمي است و استقبال اقليم از افزايش صادرات ايران پيام بسيار مهمي به دشمنان ايران است و ما مي توانيم در حوزه تجارت روزهاي بهتري را تجربه کنيم .
دانايي فر با اشاره به حل مشکلات پيشنهاداتي را مطرح کرد که از جمله مي توان به تاسيس شرکت مشترک ميان دو طرف براي حمل يکسره کالا و تلاش براي يکسان سازي قوانين ترانزيت اشاره کرد .

همچنين معاونين استانداري کردستان و کرمانشاه از ديگر سخنرانان اين جلسه بودند که در سخنان خود از نگاه جديد در گمرک براي حل مشکلات مرزي و تلاش مسئولان گمرک جهت پيگيري و هماهنگي با طرف عراقي تقدير و تشکر و بر ضرورت توسعه و تسهيل تجارت ميان دو طرف تاکيد کردند .

در ادامه اين جلسه نتايج کارگروه هاي مشترک بررسي و با ارائه راهکارهاي مناسب مقرر شد تصميمات و پيشنهادات مطرح شده در گمرکات مرزي اجرايي شود .

منبع: گمرک نيوز