اخبار
 1397/12/18  تاریخ خبر
چرا ۳۰۰۰ کانتینر لوازم یدکی خودروسازان در چابهار خاک می‌خورد؟

گمرک اعلام کرده تا آخر اسفند به دو خودروساز فرصت مي‌دهد تا 3000 کانتينر کالاهاي يدکي خود را از چابهار ترخيص کننند، کالاهاي يدکي خودروسازان قبلا متمرکز از بندرعباس ترخيص مي‌شده اما چرا اين بار در چابهار است؟

 "حدود 10 هزار کانتينر لوازم يدکي خودرو در گمرکات و مناطق آزاد وجود دارد که هنوز ترخيص نشده اند که اميدواريم هرچه سريع‌تر اين کانتينرها ترخيص شوند و به سيستم خودروسازي بيايند که قبل از عيد مشکلات تا حدودي برطرف شود "؛ اين گفته‌هاي ناصر سراج، رئيس سازمان بازرسي کل است که همين هفته پيش در حاشيه جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح شد.

بررسي‌هاي نشان مي‌دهد، از اين 10 هزار کانتينر، 3000 کانتينر در انبارهاي منطقه آزاد چابهار است و تحت کليد گمرک، 1000 کانتينر مربوط به ايران‌خودرو خراسان و 2 هزار کانتينر هم متعلق به سايپا است.

در صورت عدم ترخيص، آنها را جزو کالاي متروکه اعلام مي‌کنيم

مديرکل کمرگ چابهار در گفت وگو با ايسنا مي‌گويد: اين کالاها از مبدا چين وارد شده‌اند و 4 ماه است که در انبارهاي گمرک هستند، پيشتر در خبري به نقل از من نقل شده بود که 6 ماه است اين کانتينرها در انبار است که نادرست است و 4 ماه است که اين کالاها در گمرک هستند.

‌عزيز شمس مي‌افزايد: قوانين گمرک مي‌گويد تا سه ماه صاحب کالا مي‌تواند کالاي خود را در انبارهاي گمرک نگه دارد، دنبال کارهايش برود و مقدمات ترخيص را فراهم کند؛ در صورتي که وارد ماه چهارم شود، کالا متروکه به حساب مي‌آيد و احيانا جزو اموال تمليکي و غيره و ذالک خواهد شد.

‌وي تصريح مي‌کند: البته تمام قوانين، بخش‌نامه‌ها و تشريفات گمرک مشي را بر حمايت از توليدکننده‌ي داخلي گذاشته، برهمين مبنا و با وجود آنکه وارد ماه چهارم شده‌ايم، يک ماه اضافه به خودروسازان فرصت داديم تا کالاهاي خود را ترخيص کنند، علاوه‌بر آن به دستور رئيس کل گمرک، اين دو خودروساز مي‌توانند بدون تشريفات 70 تا 80 درصد کالاهاي خود را ببرند و بقيه در انبارها مي‌ماند تا تشريفات ترخيص انجام شود و احيانا اگر مشکل تخصيص ارز و يا هر مشکل ديگري دارند؛ برطرف شود.

مديرکل گمرک چابهار ادامه مي‌دهد: بنا به جلسه‌اي که مديران دو خودروساز اخيرا در چابهار داشتند، قرارشد همان 70 تا 80 درصد را تا اواخر اسفند ترخيص کنند و هم‌زمان مقدمات و کارهاي خود را براي ترخيص بقيه انجام دهند.

شمس خاطرنشان مي‌کند: عمده مشکل خودروسازان، مباحث تخصيص ارز دولتي و کارهاي بانکي و غيره است که تاکنون روند طولاني شده است، با اين حال فرصت تمام شده و در صورت عدم ترخيص تا آخر اسفند، آن‌ها را جزو کالاي متروکه اعلام مي‌کنيم.

اما 3 هزار کانتينر کالاي يدکي که در شرايط فعلي، کاهش عرضه و بالا رفتن نجومي قيمت خودروهاي داخلي بايد در سيستم خودروسازي باشند در چابهار و انبارهاي منطقه آزاد آن چه مي‌کنند؟ براي کساني که دستي در صنعت خودروسازي دارند، چابهار نامي ناآشناست؛ آن‌هم براي واردات مواد اوليه و يا همان کالاهاي يدکي خودروسازي.

کالاهاي يدکي خودروسازان متمرکز و عمدتا از بندرعباس وارد کشور مي‌شوند اما اينکه چرا اينبار اين مقدار عظيم کانتينر در چابهار هستند ريشه در تبديل چابهار به قطب‌ خودروسازي ايران برمبناي اسناد بالادستي توسعه سواحل مکران و برنامه ششم توسعه دارد.

اقيانوسي بودن و دسترسي آسان چابهار به بازارهاي هدف، اين بندر را مستعد استقرار صنايع مختلفي کرده است، طبق برنامه ششم توسعه و برنامه توسعه سواحل مکران، هاب سوم پتروشيمي ايران بعد از عسلويه و ماهشهر در چابهار در حال ساخت است و اين بندر خود را آماده مي‌کند تا توليد فولاد ايران را تا 10 ميليون تن افزايش دهد.

هاب پتروشيمي و فولاد تنها صنايعي استراتژيکي نيستند که از سال‌ها پيش برنامه‌ريزي‌ها براي استقرارشان در چابهار شروع‌شده و مستقر شدند، در کنار اين‌ها چابهار از سال 93 تاکنون خود را آماده مي‌کند تا شايد بتواند به قطب سوم خودروسازي ايران نيز تبديل شود.

علي‌اکبر ترکان دبير وقت شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي خرداد 93 از راه‌اندازي يکي از بزرگ‌ترين سايت‌هاي توليد خودرو در آسيا در منطقه آزاد چابهار به‌واسطه دسترسي آسان چابهار به بازارهاي هدف خبر داد.

هرچند قطب سوم خودروسازي از سال‌هاي پيش‌تر مطرح بوده و مکان‌هاي مختلفي براي آن در نظر گرفته‌شده اما به نظر مي‌رسد به‌واسطه ويژگي‌هاي چابهار، اين بندر محتمل‌ترين گزينه براي استقرار قطب سوم خودروسازي باشد.

با اين حال اما تبديل چابهار به قطب خودروسازي حداقل در کوتاه مدت امري غير واقع‌بينانه است، بنابراين سعي شده با هدايت محموله‌هاي يدکي و خودروسازان به چابهار و هم‌چنين ايجاد صنايع بالادستي فولاد مقدمات براي قطب خودروسازي در بلندمدت فراهم شود.

غلام‌رضا پناه معاون اقتصادي منطقه آزاد چابهار ارديبهشت ماه امسال گفت: در راستاي تبديل چابهار به قطب خودروسازي ايران در بلندمدت، در تفاهم‌نامه‌اي با شرکت‌هاي خودروسازي، محموله‌هاي يدکي آن‌ها از چابهار ترانزيت مي‌شود.

وي افزود: از آنجايي که بندر چابهار بندري اقيانوسي و متصل به مسيرهاي اصلي تجارت دريايي است؛ به‌صرفه است تا کالا و کشتي به‌جاي آنکه وارد عمان شود و 2 هزار مايل آنطرف‌تر در بنادر خليج تخليه شود همينجا در چابهار تخليه شود.

معاون اقتصادي منطقه آزاد چابهار تصريح کرد: در قدم اول بخشي از محموله‌هاي يدکي و مواد اوليه که قبلا متمرکز در بندرعباس تخليه مي‌شد؛ به چابهار مي‌آيد و برنامه داريم با مشارکت خودروسازان عمده اين محموله‌ها را در چابهار تخليه کنيم.

پناه ادامه داد: هرکدام از خودروسازي‌ها سالانه 20 تا 30 هزارتن محصولات يدکي وارد کشور مي‌کنند که برنامه داريم عمده آن را به چابهار منتقل کنيم؛ هزينه‌هاي انبارداري در منطقه آزاد چابهار بين  1 تا 3 ماه براي صاحبان کالاي داخلي و خارجي رايگان است و تا بيش‌از سه‌ماه هم تخفيف پلکاني دارد، بنابراين آوردن قطعات يدکي با استقبال خودروسازان روبه رو شده است.

وي تاکيد کرد: عمده هدف ما از ارايه تخفيفات و تشويق به آوردن محموله‌هاي يدکي خودرسازان به اينجا، در وهله اول ترافيک جاده‌اي براي رقابت‌پذير شدن، مارکتينگ و برندينگ بندر و در بلندمدت ايجاد هاب خودروسازي در چابهار است.

هرچه باشد،3000 کانتينر لوازم يدکي خودروسازان به چابهار آورده شدند تا مقدمه‌اي باشند براي تبديل اين بندر به هاب سوم خودروسازي ايران در بلند مدت؛ اما حالا به گواه گمرک در حال خاک خوردن هستند و در صورت عدم ترخيص جزو کالاي متروکه اعلام مي‌شوند.

منبع: خبرگزاري ايسنا