اخبار
 1397/12/20  تاریخ خبر
صادرات ۱۹ میلیون تنی ایران به عراق
سيدحميد حسيني» شب گذشته  مهمان برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما بود و در اين برنامه با اشاره به سفر رييس جمهوري به عراق درباره حجم مبادلات تجاري ميان دو کشور گفت: «بيش از8 ميليارد دلار صادرات به عراق داشتيم و در سال جاري اين رقم از 9 ميليارد دلار مي گذرد. در مجموع 19 ميليون تن کالا به عراق صادر کرديم. نگراني صادرکنندگان ما با پيمان ارزي برطرف شده است و اميدواريم اين روند در سال آينده هم ادامه يابد.» 

دبيرکل اتاق بازرگاني ايران و عراق درباره ميزان صادرات ساير کشورهاي همسايه به عراق نيز اينگونه توضيح داد: «بر اساس آمار سال 2018 ترکيه، اين کشور پارسال شش و نه دهم صادراتش به بازار عراق بود که اين رقم براي امسال به چهار و نيم درصد صادراتش کاهش يافته است. کل صادرات ترکيه به عراق در سال 2018 ميلادي 7 ميليارد و 350 ميليون دلار بود در حالي که ما در سال 2018 ، 8 ميليارد و 700 ميليون دلار صادرات به عراق داشتيم و شايد امسال بتوانيم از صادرات چين به عراق هم جلو بزنيم.»

وي با اشاره به سفر رييس جمهوري به عراق گفت: «هيئت 32 نفره از بخش خصوصي، آقاي روحاني را در سفر به عراق همراهي مي کند. اين سفر دستاوردهاي بسيار خوبي را براي بخش خصوصي در پي خواهد داشت. براي اين سفر دو تا سه سفر مقدماتي انجام و توافقات خوبي انجام شد. توصيه بخش خصوصي اين است که کميسيون مشترک بازرگاني دو کشور ايران و عراق تشکيل شود تا تبادلات تجاري دو کشور تسهيل شود.»

دبيرکل اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق با اشاره به اينکه مجموعه دست اندرکاران، ديپلماسي اقتصادي، سفارت، سازمان توسعه، بخش خصوصي و شرايط کشور و نرخ ارز کمک کردند تا 46 درصد نسبت به پارسال افزايش صادرات داشته باشيم، گفت: «حدود 7 تا 8 ميليارد دلار طرح هاي فني و مهندسي بخش خصوصي کشورمان در عراق از سال 2014 به علت ظهور داعش در اين کشور بلاتکليف است که اميدواريم در اين سفر راه حلي براي آن پيدا شود.»

حسيني با بيان اينکه 60 درصد جمعيت عراق زير 25 سال و 80 درصد جمعيت اين کشور زير 45 سال است، گفت: «عراق 30 سال درگير جنگ بوده و همه زيرساخت هاي اين کشور نابوده شده است و نيروهاي کيفي عراق، اين کشور را ترک کردند به همين علت به شدت نياز به نيروهاي انساني متخصص و ساخت زيرساخت ها دارد و ما مي توانيم از اين فرصت استفاده و خدمات را صادر و به طور بلند مدت در بازار عراق حضور پيدا کنيم.»

بنابراين گزارش، «حسين اکبري»، کارشناس مسائل غرب آسيا نيز به عنوان ديگر مهمان اين برنامه خبري با اشاره به سفر رئيس جمهوري به عراق درباره اين سفر گفت: «سفر آقاي روحاني در شرايط فعلي که داعش از بين رفته است و مردم عراق انتخابات خوبي را برگزار کردند پيام خاص خودش را دارد. تلاش هاي بسيار زيادي شد تا در درون عراق به اختلافات قومي دامن بزنند و رابطه ايران را با کشورهاي همسايه دچار مشکل کنند اما موفق نشدند.»

اکبري اضافه کرد: عراق در طول 15 سال گذشته که از رژيم بعث صدام آزاد و حکومت دموکراسي و مردمي برقرار شده است اکنون بهترين شرايط را دارد و وحدت دروني عراق به خوبي شکل گرفته است و با اين اتحاد، توانست داعش را از بين ببرد و با توجه به همکاري جمهوري اسلامي در از بين بردن داعش، از روحاني استقبال خوبي خواهند کرد در حالي که ترامپ رئيس جمهور امريکا مخفيانه به عراق سفر کرد.

اکبري با اشاره به اينکه آمريکايي ها با تحريم اقتصادي عليه کشورمان مي خواهند در روابط ما با کشورها به ويژه کشورهاي همسايه اختلال ايجاد کنند، گفت: «با توجه به تراکم جمعيتي عراق در مرزهاي ما تبادل اقتصادي و اجتماعي ميان دو کشور انجام مي شود. هر قدر نفوذ آمريکايي ها در عراق کمتر شده وضعيت آنان از جمله اقتصادي و اجتماعي، بهتر شده است.»

وي با اشاره به اينکه آمريکايي ها از سال 2011 که عراق را ترک کردند بنيان داعش در اين کشور گذاشته شد تا به اين بهانه، آمريکايي ها دوباره به عراق برگردند، گفت: «کمک به موقع جمهوري اسلامي و تشکيل بسيج مردمي عراق (حشدالشعبي) در از بين بردن داعش، بسيار اثرگذار بود. عراقي ها به خوبي مي دانند در جاهايي که داعش در تنگنا قرار مي گرفت آمريکايي ها به آنان کمک مي کرد تا فلسفه وجودي خود را تضمين کند زيرا اگر عراق کشور امن باشد نيازي به حضور آمريکايي ها نيست.»

اين کارشناس مسائل غرب آسيا با بيان اينکه همه اقوام و جريانات عراق به نقش مثبت جمهوري اسلامي در کمک به اين کشور اعتراف دارند، خاطرنشان کرد: «عراق اکنون مردمي ترين حکومت و بهترين امنيت را دارد و تحريم گروه هايي مانند النجبا تأثيري ندارد.»

منبع: خبرگزاري شبستان