اخبار
 1397/12/23  تاریخ خبر
نخستین محموله از کالاهای افغانستان ازطریق چابهار به هند رسید
کالاهاي افغانستان از طريق کشتي به بندر مومباي هند رسيده است.
پس از اين مهم، مراسمي از سوي سرکنسولگري افغانستان در بندر جواهر لعل نهرو کلانشهر مومباي با حضور سرکنسول جمهوري اسلامي ايران و مسئولان و مقامات ارشد و تجار و بازرگانان و مديران شرکت هاي بزرگ تجاري مستقر در مومباي برگزار شد.
خسرو رضازاده سرکنسول جمهوري اسلامي ايران در اين مراسم اظهار کرد: موقعيت ژئوپوليتک ايران اتفاقي بين المللي است.
وي با اشاره به ظرفيت هاي اقتصادي ايران يادآور شد: ايران با توانمندي خود قادر است کريدور شمال - جنوب را به کريدور جهاني تبديل کند.
در پايان اين مراسم سرکنسول ايران با حضور در عرشه کشتي ياران، با خدمه اين کشتي گفت وگو کرد.
دو سال پيش ايران، هند و افغانستان توافق‌نامه راهبردي تاسيس دالان حمل‌و‌نقل و گذر بين‌المللي موسوم به «موافقت‌نامه چابهار» را امضا کردند که براساس آن مقرر شد بندر چابهار به مرکز منطقه‌اي ترانزيت، انرژي و تجارت تبديل شود.
توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار براي کشورهاي آسياي‌ميانه، هند، افغانستان و بسياري از کشورهاي اروپايي اهميت فراواني دارد؛ زيرا اين بندر از نظر موقعيت جغرافيايي يکي از بهترين‌ مسيرهاي ترانزيتي را فراهم مي‌آورد. در اين ميان، با عملياتي شدن اين توافق‌نامه، پيوند تجاري در جنوب ايران شکل گرفت. مقامات ايراني معتقدند در حال حاضر شرايط مناسب براي سرمايه‌گذاري در اين بندر مهيا شده و شرکت‌هاي داخلي و خارجي مي‌توانند از اين فرصت جديد استفاده کنند. موضوعي که مقامات دو کشور هند و افغانستان نيز بر آن تاکيد دارند و از ترغيب سرمايه‌گذاران کشورشان براي سرمايه‌گذاري در بندر چابهار خبر داده اند. توافق‌نامه سه جانبه ايران، هند و افغانستان، عملا نقشه ژئوپليتيک جنوب آسيا را تغيير خواهد داد؛ به‌ويژه با معاف شدن بندر چابهار از دور جديد تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران، اين فضا براي کشور فراهم مي‌شود تا جذب سرمايه‌گذاري خارجي را در اين منطقه افزايش دهد.
سومين ماه سال 95 بود که موافقت‌نامه راهبردي تاسيس دالان حمل‌و‌نقل و گذر بين‌المللي بين ايران، هند و افغانستان موسوم به موافقت‌نامه چابهار در حضور سران سه کشور در مجموعه تاريخي - فرهنگي سعدآباد امضا شد. هدف از اين موافقت‌نامه که به‌دنبال سفر نخست‌وزير هند پس از 15 سال و رئيس‌جمهوري افغانستان به تهران به امضا رسيد، تبديل بندر چابهار به مرکز منطقه‌اي ترانزيت، انرژي و تجارت منطقه بود. بر اين اساس کارشناسان اعتقاد داشتند که تغيير نقشه ژئوپليتيک جنوب آسيا با اين همکاري محقق شده و ايران به کريدور اصلي آسياي ميانه تبديل خواهد شد. توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار براي کشورهاي آسياي‌ميانه، هند، افغانستان و بسياري از کشورهاي اروپايي اهميت فراواني دارد؛ زيرا اين بندر از نظر موقعيت جغرافيايي يکي از بهترين‌ مسيرهاي ترانزيتي را فراهم مي‌آورد.
پس از خروج آمريکا از برجام، سخنگوي وزارت خارجه آمريکا 15 آبان اعلام کرد که توسعه بندر چابهار ايران از تحريم‌هاي آمريکا معاف شده است. مقامات آمريکايي عنوان کردند که معافيت بندر چابهار به دليل کمک به توسعه اقتصادي افغانستان است. سخنگوي وزارت خارجه آمريکا همچنين گفته بود که پروژه خط آهن چابهار‌ به افغانستان نيز براي انتقال کالاهاي «مجاز» مانند مواد غذايي و دارو از تحريم‌ها معاف است. از سوي ديگر، يک ماه بعد از خروج آمريکا از برجام در ارديبهشت‌ماه امسال، دولت هند با انتشار بيانيه‌اي اعلام کرد که بندر چابهار تا سال آينده ميلادي راه‌اندازي خواهد شد و اميدوار است که تحريم‌هاي آمريکا مانع توسعه آن نشود.
حال با توجه به معافيت بندر چابهار از تحريم‌هاي آمريکا، به‌نظر مي‌رسد اين بندر مرکز جديدي براي سرمايه‌گذاران خارجي خواهد شد. اظهارات مقامات هند و افغانستان نيز بر اين موضوع مهر تاييد مي‌زند.
معاون وزير حمل‌و‌نقل و کشتيراني هند عنوان کرده است که از تجار هندي و سرمايه‌گذاران اين کشور خواسته تا از فرصت سرمايه‌گذاري در بندر چابهار استقبال کنند. او همچنين از جلسه‌اي با سرمايه‌گذاران هندي سخن گفته که قرار است در جريان برگزاري آن، بررسي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در اين بندر در دستور کار قرار گيرد و هندي‌ها از ظرفيت چابهار استفاده بيشتري کنند. همچنين معاون وزير حمل‌و‌نقل افغانستان نيز گفته است: افغانستان يکي از شرکاي بسيار اساسي ايران در بندر چابهار است و تا کنون 114 تاجر افغاني براي سرمايه‌گذاري حدود 60 ميليون دلار در بندر چابهار اعلام آمادگي کرده‌اند.

منبع: خبرگزاري ايرنا