اخبار
 1398/01/10  تاریخ خبر
قرارداد آمریکا برای استفاده از بنادرعمان تهدید صادرات مجدد کالاها از عمان به ایران
آمريکا براي استفاده تجاري، نظامي و امنيتي از بنادر عمان قراردادي استراتژيک با سلطان نشين عمان امضا کرد.

بر پايه اين قرارداد، علاوه بر گسترش فعاليت تجاري آمريکا در بنادر عمان، نيروهاي نظامي آمريکايي نيز دسترسي بهتري به خليج فارس خواهند داشت و نياز به فرستادن کشتي‌ها از طريق تنگه هرمز کاهش خواهد يافت.

سفارت آمريکا در عمان در بيانيه‌اي اعلام کرد که قرارداد جديد در چارچوب تعهد دو کشور براي توسعه همکاري‌هاي امنيتي منعقد شده و دسترسي آمريکا به بنادر دُقم و صلاله عمان را فراهم ساخته است.

از سوي ديگر در قرارداد جديد اين امکان براي عمان فراهم مي‌ شود که بندر دُقم را توسعه دهد. اين بندر که زماني تنها براي پهلوگيري کشتي‌هاي ماهگيري بود، اکنون توسعه يافته است و آماده استفاده کشتي‌هاي عظيم و ناو هواپيمابر است. پيش از اين، کشورچين پيشنهادي 10.7 ميليارد دلاري را براي توسعه بندر دُقم جهت مصارف تجاري و اقتصادي به عمان داده بود که مي‌توانست سرمايه چشمگيري را راهي اقتصاد اين کشور کند.

اينکه قرارداد با آمريکايي ها چقدر چشمگير بوده است که عمان از قرارداد با چيني ها صرفه نظر کرده است، هنوز مشخص نيست اما اين اخبار، حکايت خوشي براي بازرگانان و تجارت ايران ندارد. بندر دقم از لحاظ ژئو استراتژيک و قرار گرفتن آن در بيرون از تنگه هرمز بسيار جذاب است.

بندر دقم در 550 کيلومتري مسقط، پايتخت عمان واقع است و بندري مناسب براي توسعه بخش غيرنفتي اين کشور است.

قرارداد استفاده آمريکا از بنادر عمان در حالي است که خود ايران نيز چندين بار براي استفاده از بنادر عمان اظهار تمايل کرده بود و اخيرا نيز در تلاش بود تا عمان را براي صادرات و واردات مجدد کالا جايگزين امارات کند.بر اساس آمارهاي گمرکي، صادرات 11 ماه ايران به عمان در سال 97 حدود 48 درصد افزايش يافته و به 701 ميليون دلار رسيده است. واردات ايران از عمان نيز 132 درصد افزايش يافته و به 413 ميليون دلار رسيده است.
در اين ميان صادرات ايران به امارات هفت درصد و واردات ايران از اين کشور 35 درصد افت کرده است. ايران در 11 ماه سال 97 بيش از 5.5 ميليارد دلار صادرات غيرنفتي و 5.9 ميليارد دلار واردات از امارات داشته است. بخش عظيمي از اين کالاها در واقع براي صادرات و واردات مجدد است.

منبع: خبرگزاري رويترز