اخبار
 1398/01/10  تاریخ خبر
عضویت ایران در پیمان گمرکی اوراسیا موجب رونق تولید می شود
رئيس کل گمرک ايران با اشاره اهميت پيوستن ايران به پيمان گمرکي اوراسيا گفت: عضويت ايران در اين پيمان ، رونق توليد ، تجارت و شکوفايي اقتصادي کشور را به دنبال دارد .
مهدي مير اشرفي روز چهارشنبه در ديدار با مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي اظهار کرد: اولويت گمرک در خزر و نگاه کشور به تجارت، توجه به کشورهاي همسايه ها است.
وي پيمان اوراسيا را پيماني صد درصد گمرکي دانست و افزود: اين پيمان به کشور هاي عضو اجازه مي دهد بدون پرداخت حقوق عوارض و به صورت کشوري واحد، کالاهايشان را با يکديگر مبادله کرده و عضويت ايران در اين پيمان مي تواند شرايط منحصر به فردي را براي توليد و تجارت کشور فراهم کند.
مير اشرفي با بيان اينکه منطقه آزاد انزلي خصوصا بندر کاسپين به دليل دارا بودن زيرساخت هاي مناسب نقش کليدي مي توانند در اين پيمان ايفا کنند گفت: گمرک جمهوري اسلامي ايران با بهره مندي از همه امکانات در اختيار از همه ظرفيت هاي اين پيمان و همچنين بخش خصوصي فعال در مناطق آزاد استفاده مي کند و بايد بگويم منطقه ازاد انزلي نقش فراملي و موثر در پيمان اوراسيا و توسعه مبادلات با کشورهاي حاشيه خزر دارد.
وي با اشاره به لزوم تسهيل امور گمرکي و توسعه صادرات تاکيد کرد: خوشبختانه در منطقه آزاد انزلي نسبت به جذب سرمايه گذار بخش خصوصي در امور بندري توجه ويژه اي شده و اسکله هاي بهره برداري شده بندرکاسپين براي نخستين بار با سرمايه گذاري بخش خصوصي احداث شده و افزايش ظرفيت بنادر کشور با کمک بخش خصوصي را به دنبال داشته است.
مير اشرفي بندرکاسپين را يکي از بهترين بنادر درياي خزر دانست و گفت: اهتمام به جذب سرمايه گذار بخش خصوصي در شرايط کنوني کشور در منطقه آزاد انزلي مي تواند سرعت بيشتري به توسعه بندر کاسپين داده تا اين بندر بيش از پيش در ايفاي نقش توسعه اي استاني، ملي و حتي فراملي موفق باشد.
وي تحقق طرح يک کمربند - يک راه در راستاي احياي جاده ابريشم که از سوي چيني ها در حال پيگيري است را موجب افزايش ميزان اشتغال و رونق اقتصاد منطقه و استان بر شمرد و تصريح کرد: با اتصال کريدور شمال - جنوب نقش فراملي منطقه آزاد انزلي برجسته شده و بايد بگويم مناطق آزاد، مناطق پردازش صادرات است.
رئيس کل گمرک ايران با اشاره به اينکه گمرک در مناطق آزاد تسهيلات بيشتري ارائه مي دهد تاکيد کرد: با توجه به اينکه مناطق آزاد جهت جذب سرمايه گذار ايجاد شده و خارج از قلمرو گمرکي هستند، گمرک ايران در اين مناطق بيش ترين تسهيلات را ارائه داده و قوانين دست و پاگير نيز در اين مناطق وجود ندارد .
مير اشرفي تصريح کرد: در راستاي تسهيل تجارت ، واردات مواد اوليه، واردات کالا و صادرات کالاهاي توليدي مناطق آزاد مشمول تخفيفات ارزش افزوده است و اين مناطق محلي مناسب براي واردات کالاها به کشور هستند.

** پهلوگيري دو فروند کشتي حامل روغن از ابتداي نوروز تاکنون
مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي نيز اظهار کرد: بندر کاسپين با انجام مهندسي ارزش و کاهش هزينه ها و استفاده از سرمايه گذاري بخش خصوصي ايجاد شده و جزو بنادري است که در آن بخش خصوصي در ايجاد اسکله ، سيلو ، مخازن سوخت و روغن و انبارهاي سر پوشيده سرمايه گذاري کرده است.
رضا مسرور با اشاره به ايجاد نخستين اسکله روغن گيلان در بندر کاسپين خاطرنشان کرد : با همکاري گمرک از ابتداي نوروز تا کنون دو فروند کشتي حامل بار روغن در بندر کاسپين پهلو گرفته است.
وي يادآور شد: بندر کاسپين داراي 22 پست اسکله بوده و با ظرفيت تخليه و بارگيري 15 ميليون تن کالا در هر شيفت در سال هاي آينده نقش بسيار مهمي در اقتصاد کشور ايفا خواهد کرد.
مسرور ايجاد کريدور هاي تجاري را گامي مهم در توسعه مراودات دانست و بيان کرد : با ايجاد کريدور جديد چين - قزاقستان - ايران و انعقاد تفاهم نامه هاي همکاري با دو کشور تا کنون شش محموله تجاري از چين به صورت حمل و نقل ترکيبي ريل و کشتي وارد بندر کاسپين شده است .
مديرعامل منطقه آزاد انزلي با اشاره به اينکه اتصال راه آهن به اين منطقه تسريع در  ترانزيت   کالا هاي تجاري در داخل و خارج از کشور را به دنبال دارد تاکيد کرد: بندر کاسپين ، بندر نسل سوم است که با وجود دو شهرک صنعتي در پسکرانه اين بندر شهرک صنعتي سوم نيز با محوريت توليد کالا هاي صادراتي و دانش بنيان در پس کرانه بندر کاسپين ايجاد مي شود تا مواد اوليه در کوتاه ترين زمان و با کاهش هزينه هاي حمل و نقل وارد مجموعه هاي توليدي شده و به کشورهاي مختلف صادر شود.
وي با اشاره به اينکه نخستين پارک لجستيک شمال کشور با همکاري وزارت راه و شهرسازي در چارچوب راهبرد اصلي اين سازمان ايجاد مي شود افزود: راهبرد اصلي ، تبديل شدن اين منطقه به مرکز داد و ستد کالاي کشورهاي حاشيه درياي خزر است که با توجه به وجود شبکه بانکي، بيمه‌اي و بورس منطقه، تفاهم‌نامه‌هاي منعقدشده با بخش خصوصي و دولتي کشورهاي چين، قزاقستان و روسيه و ايجاد زيرساخت ‌هاي ترانزيتي، منطقه آزاد انزلي در آينده نزديک به مسير جديد  ترانزيت   بين ‌المللي کشور در ارتباط با روسيه، اوراسيا ، اروپاي شرقي، و شرق آسيا ارتقاء مي ‌يابد .
مسرور خاطر نشان کرد: اين پارک لجستيک به مرکز توسعه فعاليت ‌هاي ترانزيتي و درآمدزايي ارزي کشور همراه با ايجاد اشتغال بيشتر تبديل خواهد شد.
به گزارش ايرنا منطقه آزاد انزلي تنها منطقه آزاد ايران در حاشيه خزر است و کشورهاي حاشيه درياي خزر، ترکيه و کشورهاي حاشيه خليج فارس و آسياي جنوب شرقي عمده بازارهاي صادرات و واردات محصولات از طريق منطقه آزاد انزلي هستند.  
قرار گرفتن در مسير کريدور بين المللي شمال - جنوب، دارابودن موقعيت ويژه در زمينه ارتباط با کشورهاي حاشيه درياي خزر، همجواري با بنادر آستراخان و لاگان در روسيه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربايجان، دسترسي از طريق راه هاي مناسب به بازارهاي مصرف کشورهاي همسود (CIS) و نزديکي به فرودگاه بين المللي رشت از جمله مزاياي منطقه آزاد انزلي است.  
مزاياي قانوني همچون امکان ثبت، مالکيت و مشارکت سرمايه گذاران خارجي تا ميزان 100 درصد در منطقه، امکان فعاليت بانک ها و موسسات مالي - بيمه اي در اين منطقه، معافيت مالياتي 20 ساله بر درآمد و دارايي از تاريخ بهره برداري هرگونه فعاليت اقتصادي، وحدت مديريت در ارائه کليه خدمات به سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزايا و معافيت هاي جديد براي فعالان اقتصادي - توليدي، فعاليت بورس کالاي منطقه، رونق فضاي تجاري با اجراي مصوبه کالاي همراه مسافر و برگزاري پانزدهمين اجلاس اتاق هاي بازرگاني کشورهاي حاشيه درياي خزر زمينه ساز رونق فضاي کسب و کار در محدوده منطقه شده است.

منبع: خبرگزاري ايرنا