اخبار
 1398/01/22  تاریخ خبر
تاکید ایران و قزاقستان بر توسعه همکاری در زمینه حمل‌ونقل و ترانزیت

  مديرکل دفتر توسعه امور بين‌الملل وزارت راه و شهرسازي از ديدار وزير راه و شهرسازي با معاون اول وزير امور خارجه قزاقستان خبر داد و گفت: در اين ديدار دو طرف بر توسعه همکاري‌ در زمينه حمل‌ونقل جاده‌اي، ريلي، دريايي و همچنين ترانزيت تاکيد کردند.

تيمور بشير گنبدي، مديرکل دفتر توسعه امور بين‌الملل وزارت راه و شهرسازي  از ديدار وزير راه و شهرسازي کشورمان با معاون اول وزير امور خارجه قزاقستان خبر داد و گفت: آقاي مهندس اسلامي  چهارشنبه 21 فروردين 1398 با آقاي مختار تيول بردي، معاون اول وزير امور خارجه قزاقستان ديدار کرد و دو طرف پيرامون توسعه همکاري‌هاي مهم و راهبردي حمل‌ونقل و ترانزيت دو جانبه و منطقه‌اي با يکديگر مذاکره کردند.

وي افزود: طرف قزاق در اين ديدار تاکيد کرد که بر سياست خارجي مثبت و سازنده قديمي خود اصرار دارد و هيچ تغييري در سياست خارجي اين کشور رخ نخواهد داد. همچنين دو طرف بر توسعه همکاري حمل‌ونقل منطقه‌اي و همکاري‌هاي اقتصادي ميان دو کشور تاکيد کردند.

بشير گنبدي با اشاره به اينکه سطح همکاري‌هاي ريلي دو کشور مناسب است، گفت: همينطور در حوزه هاي مختلف حمل و نقل، به ويژه در مورد کاهش زمان صدور رواديد و افزايش دوزبولاق و پروانه تردد بين دو کشور، همکاري بيشتر دو طرف در تعرفه هاي ريلي،  رونق و تسريع حمل و نقل ريلي و اتصال شبکه‌هاي ملي به شبکه‌هاي منطقه‌اي دو کشور و همينطور مساله همکاري‌هاي دو کشور در تسهيلات و تخفيفات کالاهاي ترانزيتي قزاقي از بنادر جمهوري اسلامي ايران گفت‌وگو هاي سازنده‌اي بين دو طرف مبادله شد.

وي با اشاره به تاکيد دو طرف بر برگزاري کمييون مشترک اقتصادي به عنوان موتور مجرکه در روابط تجاري طرفين، ادامه داد: در اين نشست همچنين امور مربوط به برقراري پرواز، استفاده از کشتي‌هاي رورو در درياي خزر و گسترش مناسبات جاده‌اي مطرح و مقرر به پيگيري طرفين شد.

مديرکل دفتر توسعه امور بين‌الملل وزارت راه و شهرسازي در انتها گفت: در اين ديدار طرف ايراني از همکاري‌هاي قزاقستان با ايران در درياي خزر و حوزه اوراسيا تشکر کرد.


منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي