اخبار
 1398/01/29  تاریخ خبر
وزیر راه از توسعه همکاری‌های اقتصادی با بلغارستان خبر داد

  وزير راه و شهرسازي از توسعه همکاري‌هاي اقتصادي ايران و بلغارستان خبر داد و گفت: تهيه يک پروتوکل براي کريدور خليج فارس-درياي سياه در دست اقدام است.

محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي با اشاره به سفر خود به بلغارستان گفت: هدف اين سفر شرکت در کميسيون مشترک دو کشور است که بعد از 3 سال در کشور بلغارستان برگزار مي‌شود. يکي از اهداف اين کميسيون پيگيري مصوبات و تصميمات گذشته است. در واقع در اين نشست دو طرف عملکرد دو کشور در حوزه مصوبات گذشته  را بررسي، موانع پيشبرد اين مصوبات را احصا و براي برطرف کردن موانع و شدت دادن و شتاب دادن به روند توسعه همکاري‌ها تصميمات لازم را اتخاذ مي‌کنند.

وي توسعه همکاري‌هاي را هدف ديگر اين نشست دانست و افزود: هدف ديگر اين کميسيون ايجاد سرفصل‌هاي جديد و توافقات براي توسعه همکاري‌ها است که در قالب امضا و مبادله چند موافقت‌نامه بين وزارتخانه‌هاي مختلف و دستگاه‌هاي پيگيري خواهد شد. 

اسلامي به برنامه‌ريزي براي ملاقات با مقامات ارشد کشور بلغارستان اشاره کرد و ادامه داد: در اين ملاقات ها براي توسعه تعاملات و ارتقاي سطح روابط گفت و گو خواهم کرد.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه مسئوليت برگزاري کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي ايران و بلغارستان بر عهده وزارت راه و شهرسازي است، گفت: براي هماهنگي روابط ميان ايران و کشورهاي گوناگوني که کشور با آن‌ها رابطه اقتصادي دارد، کميسون‌هاي همکاري اقتصادي تشکيل شده‌اند و هر وزارتخانه مسئول مديرت کميسيوت مشترک ايران و چند کشور است.

وي افزود: کميسيون‌هاي مشترک‌ هماهنگ‌کننده، تسهيل کننده و تسريع کننده پيشبرد برنامه همکاريها هستند و توافقات  ميان دو کشور را دبيرخانه دائمي همکاري‌هاي دو کشور در کميسيون مشترک دنبال ميکند.

اسلامي با اشاره به پيگيري پروژه کريدور خليج فارس-درياي سياه گفت: تهيه يک پروتکل براي کريدور ترانزيت خليج فارس-درياي سياه که کشور بلغارستان نيز در آن عضويت دارد، در دست اقدام است. اين پروتکل کمک مي‌کند که خاور دور، اقيانوس هند و آسياي ميانه به اروپا و منطقه درياي سياه متصل شوند.

وي ادامه داد: اين مساله به توسعه همکاري‌هاي اقتصادي کمک مي‌کند، چراکه ترانزيت شاهراه سرعت بخشيدن به همکاري هاي اقتصادي است.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي