اخبار
 1398/02/07  تاریخ خبر
کمک و مساعدت گمرک در بحث خروج کالا در بندر شهید رجایی

  معاون اداره کل ترانزيت گمرک جمهوري اسلامي ايران گفت: در بحث توسعه حمل بار در بنادر کشور از طريق ريل، بابت خروج کالا و موارد کنترلي قرار شده است کمک‌ها و مساعدت‌هايي از سوي گمرک بندر شهيد رجايي در اين خصوص صورت بگيرد.

بهروز ايرانزاد، معاون اداره کل ترانزيت گمرک جمهوري اسلامي ايران  درخصوص مانور بندر – ريل که قرار است طي روزهاي نهم و دهم ارديبهشت ماه 1398 در بندر شهيد رجايي برگزار شود، اظهار کرد: مانور مدنظر در اين مرحله بيشتر کار عملياتي بندر به ريل است که در مورد کالاهاي ترخيص شده انجام مي‌گيرد و گمرک نقش چنداني در آن ندارد.

وي با اشاره به بحث صدور بارنامه سراسري و اينکه آيا در اين مانور در اين خصوص هم اقداماتي از سوي گمرک به عنوان يکي از متوليان بحث ترخيص کالا انجام خواهد گرفت، تصريح کرد: در اين مانور فعلا بحث ارتباطي به موضوع بارنامه سراسري ندارد. اين مانور به منظور عملياتي شدن و هماهنگي ريل و بندر است تا بتوانند حمل کالا به صورت ريلي را فعال تر کرده و در اين امر تسريع صورت بگيرد. با اين حال برگزاري اين مانور تاثير بسزايي در شناخت نقاط ضعف و قوت داشته و کمک شاياني به توسعه اين طرح مي‌کند.

اين مقام مسئول در گمرک جمهوري اسلامي ايران، ادامه داد: به همين خاطر رويه‌هايي که در اين مانور انجام و اجرا مي‌شود ارتباطي به بحث ترانزيت ندارد. در بحث ترانزيت، کنترل‌ها يک موضوع ديگر است. کالاي ترخيص شده مورد ارزيابي قرار گرفته اما صدور پروانه براي کالا يک بحث متفاوت است و اين نشان مي‌دهد اين دو شيوه با هم متفاوت هستند. به همين خاطر در اين مانور صرفا روي کالاهاي ترخيص شده کانتينري کار انجام مي‌شود که پروانه سبز آن آماده است که نشان مي‌دهد عمليات گمرکي تمام و کالا آماده بارگيري و خروج از گمرک است.

وي در ادامه به مساعدت‌هاي گمرک ايران در بحث توسعه حمل بار از طريق ريل از بنادر کشور با اشاره به اينکه بيشترين بحث و مساله در مانور ريل – بندر شهيد رجايي، موضوع فراهم کردن قطار و واگن براي بارگيري است، اظهار کرد:  در بحث توسعه حمل بار در بنادر کشور از طريق ريل، بابت خروج کالا و موارد کنترلي  قرار شده است کمک‌ها و مساعدت‌هايي از سوي گمرک بندر شهيد رجايي در اين خصوص صورت بگيرد. اين کمک‌ها و مساعدت‌ها در نحوه کنترل‌ها در درب خروج خواهد بود.

ايرانزاد با تاکيد بر اهميت توسعه حمل بار ريلي از بنادر کشور در بحث ترانزيت کالا اظهار کرد: با اينکه در بحث صدور بارنامه سراسري کار هنوز عملياتي نشده و در اين مانور تنها يک بحث شيوه حملي را داريم اما چنانچه که اين طرح جواب بدهد شرايط بسيار خوبي درحمل کالا و ترانزيت را شاهد خواهيم بود.

وي افزود: در اين موضوع نقش اصلي را راه‌آهن ايفا مي‌کند که اين نقش تهيه قطار، واگن، بارگيري است. البته ايجاد يکسري امکانات و تجهيزات کنترلي ديگر از جمله ايکس – ري يا باسکول ريلي هم بايد ايجاد شود. در اين بين اما يکي ديگر از موارد مهم در اين بحث موضوع قطارهاي برنامه‌اي است که بايد فعال‌تر باشند چرا که در بالا بردن راندمان کار بسيار نقش ويژه‌اي خواهد داشت.

وي در پايان گفت: بحث قطارهاي برنامه‌اي از سوي راه‌آهن و ايجاد آن در جايي بسيار مهم است چون صاحبان کالا بايد روي نحوه انتقال کالا و برنامه‌ريزي بابت رسيدن بارشان به مقصد اطمينان حاصل کنند. قطعا اين موضوع با توجه به هزينه‌هاي پايين حمل و نقل ريلي با استقبال زيادي مواجه شده و مي‌تواند موجبات افزايش توان ريلي کشور را فراهم کند.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي