اخبار
 1398/02/08  تاریخ خبر
شرکت‌های کشتیرانی به دلیل تحریم نمی‌توانند به ایران بار بیاورند

عضو اتاق بازرگاني ايران گفت: در حال حاضر بيشتر شرکت‌هاي کشتيراني به دليل تحريم نمي‌توانند به ايران بار بياورند و اين مسئله در حال تبديل شدن به يک مشکل اساسي است.

کاوه زرگران رئيس کميسيون کشاورزي اتاق بازرگاني تهران در خصوص اثر گذاري سيل برروي محصولات غذايي و لزوم اعمال محدوديت بر واردات و صادرات اين اقلام گفت: اينگونه محدوديت‌ها زماني اعمال مي‌شود که کشور شرايط عادي داشته باشد نه اکنون که مابه دليل تحريم و اعمال محدوديت‌هاي بين المللي با مشکل مواجه هستيم.

وي ادامه داد: اکنون براي واردات يک قلم کالاي کشاورزي اعم از خوراک دام و يا انسان با مشکلات زيادي از قبيل تامين ارز، انتقال آن به حساب خريدار و در آخر حمل و نقل آن مواجه هستيم در حال حاضر اکثر شرکت‌هاي کشتيراني به دليل تحريم نمي‌توانند به ايران بار بياورند و اين مسئله در حال تبديل شدن به يک مشکل اساسي است.

عضو اتاق بازرگاني ايران ادامه داد: هر سال از طرفدولت محدوديت‌هايي براي واردات روغن پالم اعمال مي‌شد اما سال گذشته اين اتفاق صورت نگرفت و وارد کننده‌ها نيز نتوانستند بيشتر از همان حد مجاز وارد کنند که اين امر در ساير محموله‌ها نيز صدق مي‌کند.

وي در خصوص تاثير سيل بر محصولا کشاورزي و صنايع تبديلي گفت: به هر حال فاجعه‌اي با اين عظمت به طور حتم بر روي اقتصاد کشور اثر مي‌گذارد اما ما هنوز نمي‌توانيم عددي در خصوص ميزان خسارات وارد شده بيان کنيم چون هنوزاين بحران ادامه دارد و دسترسي به برخي مناطق براي افراد عادي ممکن نيست اما نمي‌دانم دولت بر چه اساس و محاسباتي اين آمار عجيب و غريب را اعلام مي‌کند و مي‌گويد مااينقدر خسارت ديده‌ايم.

وي افزود: فرق بخش خصوصي با دولت دقيقا همين استکه ما تا مدارک موثق و مطمئن نداشته باشيم از بيان ميزان خسارت امتناع مي‌کنيم.

زرگران ادامه داد: در مورد هجوم ملخ‌ها نيز وضعيت همين است و هيچ پيش بيني نمي‌توان داشت.

منبع: خبرگزاري ايلنا