اخبار
 1398/02/09  تاریخ خبر
مشکلات صادرات خراسان جنوبی روی ریل بررسی
طي جلسه اي اولين کميسيون مديريت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل ترانزيت و گمرک سال 98 در اتاق بازرگاني بيرجند برگزار و برخي از مشکلات پيش روي صادرات استان بررسي شد.

امروزه اهميت صادرات و واردات و ارتباط دو سويه کشورها براي رونق و توسعه مناطق بر کسي پوشيده نيست چراکه رونق اين امر باعث شکوفايي اقتصاد هر منطقه مي‌شود.

توليدکنندگان و فعالان اقتصادي در خراسان جنوبي طي سال گذشته با مشکلاتي اعم از انتقال ارز، محدوديت صادرات کالا از سوي دولت افغانستان و بسته بودن بازارچه‌هاي مرزي مواجه بودند که اين امر در کاهش ميزان صادرات نقش زيادي ايفا کرد.

از اين رو اولين کميسيون مديريت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل ترانزيت و گمرک در سال 98 در اتاق بازرگاني بيرجند برگزار شد که طي اين جلسه برخي از مشکلات پيش روي صادرات استان بررسي و راهکارهايي هم براي رفع اين مشکلات انديشيده شد.

بررسي وضعيت صادرات و واردات کالا در خراسان جنوبي طي سال گذشته و پيگيري توقف ناوگان ايراني حمل مشتقات نفتي در افغانستان از اولين محورهاي بحث و گفت و گو در اين کميسيون بود.

ماندگاري کاميون‌هاي ايراني در افغانستان

رئيس کميسيون مديريت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل ترانزيت و گمرک اتاق بازرگاني بيرجند در اين خصوص بيان کرد: برخي از راننده‌هاي کاميون‌هاي حامل مشتقات نفتي به ايران برگشته‌اند ولي کاميون‌ها در خاک افغانستان قرار داشته که ممکن است براي ما خطر ساز باشد.

خامه زر با اشاره به سفر هيئت تجاري فراه به خراسان جنوبي در ارديبهشت ماه جاري، بيان کرد: ماندگار شدن کاميون‌هاي ايراني در افغانستان به دليل برخي از ناهماهنگي‌ها از سوي دولت افغانستان بوده که قطعاً در سفر اين هيئت به استان بررسي مي‌شود.

خامه زر خواستار مديريت حمل و نقل کاميون‌ها شد و بيان کرد: بايد طي قرارداد حمل و نقلي پذيرفته شود که اگر بنا به قوانين داخلي کشور مقصد، ناوگان ايراني دچار مشکل شدند پاسخگويي در اين زمينه داشته باشند.

ضرورت توجه به کيفيت کالاهاي صادراتي

سرپرست اداره ترانزيت اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي خراسان جنوبي هم در اين خصوص بيان کرد: طي ماه‌هاي گذشته 230 دستگاه کاميون در افغانستان به خواب رفته بودند.

مهدي عليزاده بيان کرد: از اين تعداد در دوم و سوم ارديبهشت ماه قريب به 50 دستگاه وارد کشور شدند.

وي با بيان اينکه ريشه مشکلات پيش رو تنها به حمل و نقل بر نمي‌گردد، ادامه داد: برخي از مشکلات ناشي از استانداردهاي دولت افغانستان در کيفيت مواد است.

عليزاده ادامه داد: در اين راستا مي‌طلبد که اگر مواد سوختي استانداردهاي مورد نظر دولت افغانستان را ندارد، در گمرک ماهي رود اجازه ترخيص نگيرد.

وي بيان کرد: هر شرکتي که قصد حمل بار دارد ملزم به ايجاد قرارداد است که شرکت‌هاي حمل و نقل داخلي ضوابط و مقررات را رعايت مي‌کنند اما حمل و نقل بين المللي رعايت نمي‌کند.

عليزاده اظهار کرد: در خراسان جنوبي رعايت قوانين و مقررات از سوي شرکت‌هاي حمل و نقل الزام بوده و اگر شرکتي به تعهدات خود عمل نکرد، در کميسيون ماده 10 رسيدگي به تخلفات شرکت‌هاي حمل و نقل بررسي مي‌شود.

اتاق تجارت خراسان جنوبي و فراه ايجاد شود

پيگيري مصوبات جلسات قبل در خصوص تحولات مرز، درب واحد ورود کاميون افغاني و ساماندهي کارگران از ديگر محورهاي بحث و گفت و گو بود.

معاون دفتر هماهنگي امور اقتصادي استانداري خراسان جنوبي فعال نبودن اتاق تجارت خراسان جنوبي در ولايت فراه افغانستان را يکي از مشکلات پيش رو دانست و افزود: اگر ارتباط بين دو اتاق تجارت استان و افغانستان ايجاد شود، بسياري از مشکلات رفع مي‌شود.

صادقي با بيان اينکه در حال حاضر هر کاميون سوخت استاندارد که وارد افغانستان مي‌شود، بيش از 9 ميليون تومان در بحث ويزا هزينه دارد، گفت: همچنين مشکلاتي اعم از برخورد بد با راننده و نبود امکانات رفاهي و بهداشتي از سوي افغانستان وجود دارد.

وي با بيان اينکه بر اساس مصوبه کارگروه مرزهاي کشور که طي اسفند ماه سال 95 برگزار شد، مقرر شد تأسيسات نفتي در مرز ماهي رو احداث شود، گفت: اين امر از سوي دولت افغانستان با مخالفت‌هايي رو به رو شده است.

در زمينه ترانشيت سوخت عقب نشيني نمي‌کنيم

صادقي بيان کرد: ترانشيت سوخت هم با مخالفت دولت افغانستان مواجه خواهد شد اما نبايد عقب نشيني کنيم چراکه صادرات سوخت نفعي براي ما نداشته و بايد از سوي افغانستان پذيرفته شود.

نماينده منطقه ويژه اقتصادي بيرجند هم در اين جلسه اظهار کرد: افراد زيادي براي ترانزيت و ترانشيت سوخت در منطقه ويژه اقتصادي درخواست داشته‌اند.

بشير با بيان اينکه محوطه ترانزيت در منطقه ويژه اقتصادي مشخص و تأييد شده است، افزود: منطقه ويژه اقتصادي براي تأمين زيرساخت‌هاي لازم در راستاي عملياتي شدن تزانزيت سوخت آمادگي دارد.

وي بيان کرد: طي آينده‌اي نزديک نرم افزاري در ورودي منطقه ويژه اقتصادي طراحي مي‌شود تا کل مشخصات کاميون‌هايي که براي اولين بار از منطقه عبور مي‌کنند را براي هميشه ثبت کند.

انگيزه واقعي کارگران افغاني در ماهيرود مشخص شود

با توجه به گفته‌هاي مطرح شده، ورود و خروج نيروهاي افغاني براي کارگري در مرز، گرفتار حواشي بوده که نيازمند مديريت و توجه بيشتري در ورود و خروج‌ها است.

رئيس کميسيون مديريت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل ترانزيت و گمرک اتاق بازرگاني بيرجند در اين خصوص بيان کرد: در شرايط کنوني، مرز درگير برخي از حواشي شده که متن کار را با مشکل مواجه مي‌کند و مي‌طلبد ساز و کاري براي رفع اين مشکلات تعريف شود.

خامه زر با بيان اينکه بايد انگيزه واقعي کارگران افغاني از حضور در بازارچه ماهيرود مشخص شود، افزود: همچنين بايد تعداد کارگران افغاني مشخص و شناسايي شده باشند تا مشکلاتي براي مرز به وجود نيايد.

نماينده سازمان همياري خراسان جنوبي هم در اين خصوص بيان کرد: مديريت کارگران افغاني از يک سال و نيم گذشته از اتحاديه گرفته شده و با سازمان بازارچه‌ها قرارداد بسته‌اند.

خاشي، مديرکل گمرکات خراسان جنوبي هم در اين خصوص بيان کرد: مي‌توان در هر دو طرف افغانستان و خراسان جنوبي سالن‌هاي انتظار را احداث کرد تا کارگران را براي بازرسي و شناسايي در سالن انتظار نگه داريم.

مشکل انتقال ارز با ايجاد بانک مشترک رفع شود

پيگيري استقرار صرافي در پايانه مرزي ماهيرود از ديگر محورهاي مورد بحث و بررسي در کميسيون بود.

عجم، رئيس نمايندگي وزارت امور خارجه در بيرجند با اشاره به ايجاد صرافي در مرز ماهي رود بيان کرد: دولت افغانستان براي ايجاد اين طرح اعلام آمادگي کرده و بايد راهکارهايي ايجاد و طرح مشخص شود.

صادقي، معاونت دفتر هماهنگي امور اقتصادي استانداري خراسان جنوبي در اين خصوص بيان کرد: ايجاد صرافي نيازمند ?? ميليارد تومان وثيقه نقدي است.

وي افزود: مشکل انتقال ارز از افغانستان بايد از طريق ايجاد بانک مشترک ايران و افغانستان رفع شود.

بشير، نماينده منطقه ويژه اقتصادي خراسان جنوبي هم در اين خصوص اظهار کرد: منطقه ويژه اقتصادي آمادگي دارد براي ايجاد شعبه آريان بانک در منطقه زيرساخت‌هاي لازم را فراهم کند.

خامه زر، رئيس کميسيون مديريت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل ترانزيت و گمرک اتاق بازرگاني بيرجند هم در اين خصوص بيان کرد: با توجه به هزينه بالاي وثيقه براي ايجاد صرافي، بايد از طريق رايزني با صرافي‌هاي مشهد يا تهران، يک نمايندگي در استان احداث شود.

در پايان بحث و بررسي مقرر شد که بررسي شود که آيا مجوز لازم براي ايجاد نمايندگي صرافي در مرز خراسان جنوبي فراهم مي‌شود تا اتاق بازرگاني براي رايزني‌ها نيز وارد کار شود.

سفر هيئت تجاري فراه به خراسان جنوبي

هماهنگي و اعلام برنامه جهت بازديد ميداني از مرز ماهي رو و بررسي مشکلات در محل مرز، بررسي سفر هيئت تجاري فراه به خراسان جنوبي، برگزاري نمايشگاه در مزار شريف و ارائه پيشنهاداتي در خصوص راهکارهاي تحقق نامگذاري سال جاري از سوي مقام معظم رهبري از ديگر موضوعات مورد بحث و بررسي در اين کميسيون بود.

رئيس کميسيون مديريت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل ترانزيت و گمرک اتاق بازرگاني بيرجند بيان کرد: بازديدهايي به طور مستمر و به صورت ماهيانه دو بار از مرز انجام خواهد شد تا برخي از جلسات نيز در مرز برگزار شود.

عجم، رئيس نمايندگي وزارت امور خارجه در بيرجند هم با اشاره به برگزاري نمايشگاه خراسان جنوبي در مزار شريف بيان کرد: اين امر از سوي دولت افغانستان پذيرفته شده و در انتظار گام‌هاي بعدي استان است.

در پايان بحث و بررسي‌ها در خصوص سفر هيئت تجاري فراه به خراسان جنوبي مقرر شد اهداف و برنامه‌هاي اين هيئت از سوي بخش دولتي مشخص و محل استقرار و اسکان از سوي بخش خصوصي فراهم شود.

منبع: خبرگزاري مهر